Kávé, társaság

2021.05.09. 09:00

Az élményekért járunk kávézókba

Nyíregyházán a férfiak a rövid, a hölgyek a hosszú kávét kedvelik.

SZA

A fiatalok főként a hosszabb, tejes változatokat fogyasztják

Fotó: Dodó Ferenc

A koronavírus a kávézási szokásainkat is átírta: egy friss felmérés szerint a pandémia alatt többet költöttünk otthoni kávézásra, átlagosan 3 ezer forintot. A Costa Coffee és a GKI Digi- tal kutatásából az is kiderül, hogy a megszokott márkánkat vesszük le a polcról, de közben szívesen kipróbáljuk az újdonságokat is, miközben az őrölt kávé továbbra is a legnépszerűbb választás. A felmérés adatai szerint sokan kávéznak a munkahelyükön, ők havonta legfeljebb 3 ezer forintot költenek erre, míg a válaszadók több mint fele nem fizet a munkahelyi kávéért, mert azt a munkaadója biztosítja számára.

Szemes vagy kapszulás

Bár a vendéglátóipari helyekre hosszú ideig nem lehetett beülni, útközben beugorhattunk egy forró italért: elviteles kávéra a válaszadók 15 százaléka 3 ezer forintnál magasabb összeget költött havonta. Sok család a koronavírus hatására átalakította vásárlási szokásait, és heti, illetve havi nagybevásárlásokat végzett, így nem csoda, hogy a kávévásárlás helyszínei is jellemzően a szupermarketek, a hipermarketek és a diszkontüzletek voltak.

A kutatás készítői arra is kíváncsiak voltak, melyek a legnépszerűbb forró italok. A válaszadók kétharmada vásárol szemes vagy kapszulás kávét, míg közel fele vesz őröltet is. A fő szempont leginkább a korábbi tapasztalat s a kóstolás, de a válaszadók harmada a márkát, az árát és a kávé erősségét is figyelembe veszi a választáskor. A fenntarthatósági szempontokat a kávéivók 80 százaléka tartja fontosnak, a fogyasztók 7 százaléka pedig ezt akkor is szem előtt tartja, amikor kávét vásárol.

Nem az ár a legfontosabb

Az, hogy milyen kávét vásárolnak a magyarok, szorosan összefügg azzal, milyen eszközeik vannak. A kutatás szerint szinte egyformán népszerű a kotyogós és a kapszulás kávéfőző. Amikor otthonra ilyen eszközt vásárolunk, a legfontosabb szempont az, hogy finom kávét készíthessünk vele, és érdekes, hogy ebben az esetben az ár nem döntő tényező: mindössze a válaszadók 7 százaléka mondta, hogy a kávéfőzőt az alacsony ára miatt választotta.

Ebből is látszik, hogy a hazai fogyasztók körében elkezdenek eltolódni a hangsúlyok a funkcionális, felébredést célzó kávézástól az élménykávézás irányába és az ehhez szükséges minőségi alapanyagok, eszközök beszerzése felé – összegez a kutatás.

Társasági kapcsolatok

A felmérés eredményeit olvasva kíváncsiak lettünk arra, Nyíregyházán is érzékelhetőek-e ezek a változások, a Szifon Espresso Bar tulajdonosától pedig azt is megkérdeztük, milyen kávékat szeretnek a vendégeik.

– Jól tudjuk, hogy a saját kezűleg elkészített kávé is lehet finom, de kávézókba nem pusztán az ízek miatt járnak az emberek. Azokért az élményekért térnek be hozzánk, amiket otthon nem kaphatnak meg: a társasági kapcsolatok miatt és a professzionális elkészítési módnak köszönhető pluszízekért – mondta lapunknak Radócziné Mező Edina, aki úgy fogalmazott: a pandémia alatt ezek komplexen hiányoztak a vendégeiknek.

Cukor és tej nélkül

– Amikor kinyithattunk, sokan kérték elvitelre a kedvenc feketéjüket, sőt voltak, akik tasakban hazavitték az őrölt kávét, hogy a megszokott ízeket élvezhessék. A forró fekete minőségét több tényező is befolyásolja, de a barista szakmai tudásán múlik, hogy milyen lesz a végeredmény. Mi azt tapasztaljuk, hogy a férfiak inkább a presszót vagy a ristrettót választják – sokszor csak beszaladnak, gyorsan megisszák a kávéjukat, és már sietnek is a dolgukra. A tejes és hosszú változatokat inkább a hölgyek fogyasztják: ők szinte mindig társaságban kávéznak, egy latte vagy cappuccino mellett pedig hosszabb ideig tudnak beszélgetni, és a fiatalok is ezeket választják: még soha nem láttam őket presszókávét inni. Kedveltek a szirupos, ún. desszertkávék, de folyamatosan nő azoknak a száma is, akik cukor és tej nélkül isszák a feketéjüket – ez utóbbinak azért örülök, mert így valóban élvezhető a kávé igazi íze, zamata – mondja Radócziné Mező Edina, aki szerint a kávéházi kultúra elterjedéséhez arra van szükség, hogy a vendégek a kávéra ne úgy tekintsenek, mint egy „ébren tartó” italra, hanem mint ízélményre.

Úgy véli, ehhez a kiváló minőség mellett elengedhetetlen a folyamatos megújulás és leginkább az, hogy mindig jusson elég idő a vendégekre. Ők is ennek szellemében dolgoznak, és természetesen nagyon örül annak, hogy mindennek meg is van az eredménye: a törzsvendégeik gyors visszatérése erre a legjobb visszajelzés.

SZA

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában