Nyíregyháza

2021.08.05. 20:00

Vadregényes előjáték a balkáni terepen

Tavalyelőtt a nyíregyházi Hegedűs Tamás és Borbély Zsolt győzelmével végződött a Balkan Trophy verseny.

LTL

Olykor képeslapot is lehetne készíteni a csodás panoráma láttán

A szervezők ezekkel a szavakkal hirdették az off-road ralit: „A Balkan Trophy 2019 nem egy hosszú hétvégés kiruccanás, nem egy társasutazás, nem egy egyéni bóklászás. Ez a kihívások futama, ahol megküzdünk magas hágókkal, víz­esésekkel, goromba hegyoldalakkal, ugyanakkor életed egyik meghatározó emléke lesz, melyre reményeink szerint örömmel gondolsz majd vissza.”

Két év kihagyás után ismét megrendezik a különleges autós portyát, ahol már az előkészületek is élményszámba mentek.

Bulgáriából kelnek útra

– Tavaly 45 csapat állt csatasorba, hogy elindulhasson a Balkan Trophy futamon. A szállások lefoglalva, az autók szinte bepakolva, amikor megérkezett a piros lámpa. Nagy sajnálatunkra, fájdalmunkra itthon kellett maradnia a mezőnynek. Ez borzasztó volt, de a szabályozások, a megszorítások körbeértek bennünket is, a rajtoltatástól a célba érkezésig semmi sem volt biztonságos – jegyezte meg érdeklődésünkre Klinovics János főszervező.

Egyik versenyző útja sincs kikövezve | Fotók: a Legend Rally archívuma

– Egy évet vártunk, és most úgy tűnik, hogy augusztus 12-én Szófiában 40 csapat elstartolhat. Az elmúlt időszakban sok olyan szabályozás lépett életbe, amihez nekünk is simulnunk kellett. Ilyenek a védettséget igazoló okmányok, az előzetes regisztrációk az érintett országokba lépéskor, napi kontrollal figyelve az egyes országok rendeleteit, konzuli szolgálatok állásfoglalását. A reggeli kávé mellé ez jó kis olvasmány. Megállapodás a szállásokkal, Covid-protokoll, és ne feledjük: 9 különböző város, közel 1100 vendégéjszaka. Szóval a dolgunk sokkal több és összetettebb lett.

Külföldön most debütál

Az aktuális pályát két év alatt írták meg, kisebb megszakításokkal négy hetet voltak a területen, és így készült el a 2500 kilométeres össztáv.

– Közel 10 ezer kilométert kellett megtennünk, hogy a 9 versenynap minden szegletét, méterét bejárjuk. Most vizsgázik majd először külföldön a Legend Rally révén fejlesztett Digitális Ellenőrző Rendszer, a Pilot. Itthon már üzembiztosan működött a pandémia alatt is, de a külföldi színpadra most lép fel. A Pilot egy olyan ellenőrző rendszer, mely globálisan tudja átlátni, érzékelni, értékelni az adott csapatok mozgását, útadatát a világ bármely pontján.

– Egyedül nekünk volt lehetőségünk arra, hogy a rendezvényzár alatt minden jogszabálynak megfelelve, érintkezés nélküli, úgynevezett instant futamokat tudtunk szervezni egy időben Magyarország kilenc különböző szegletében, Nyíregyházán is volt egy helyszín – említette Klinovics János, aki elárulta, hogy a pálya bejárása rettentően izgalmas, olykor szórakoztató, viszontagságos, veszélyes feladat.

A természeti akadályokkal is meg kell küzdeniük a portya során

– Ott nagyon egyedül van az ember. Az autónak és az autóban ülőknek kell megoldaniuk mindent, ami egy ismeretlen területen, off-road körülmények között előfordulhat. Döntéseket hozni patakok, folyók átkeléséről, hegytetők autós eléréséről, balesetveszélyeket hordozó szakaszok szabályozásáról. Az volt a cél, hogy a pálya legyen szórakoztató, kihívásokkal tűzdelt, és az elmaradhatatlan kulturális bástyák is legyenek elhelyezve.

A mezőny minden tagjának rendelkeznie kell a védettséget igazoló okmányokkal és személyenként egyedi QR-kóddal ellátott online regisztrációval.

– A Balkan Trophy alaptematikája most az egyiptomi és görög istenek köré fonódik. A futam alatt a versenyzők több mint ötszáz kérdést kapnak. Ízelítő gyanánt: járunk Troyan híres monostoránál, a Rózsák völgyében, a feledésbe merülő bolgár unikális épületeknél, a trák földön elhagyott helyőrségeknél, a fekete-tengeri Neszebarnál, Spartacus és Orpheusz szülőhelyénél, az Olümposznál, a lélegzetelállító Meteóráknál és a delphoi jósdánál.

– Pár éve különleges beszélgetésben volt részem Delphoi hagyományőrző egyesületének elnökével, aki köszönetet mondott az akkori Balkan Trophy mezőnyének. Több ezer esztendeje minden évben Delphoi volt a célja az olyan versenyeknek, ahol fogatok versengtek hosszú heteken át, és akik beértek a célba, azok a legjobbak és a legbátrabbak voltak. Arra készül a Balkan Trophy 2021 mezőnye, hogy a modern „harci szekerekkel” a küzdelmes kilométerek után újraélessze a legendát.

Olykor képeslapot is lehetne készíteni a csodás panoráma láttán

Ez egy olyan kalandtúra lesz, ahol az országhatárt átlépve a mezőnynek idegen helyen, idegen körülmények között kell helytállnia.

– A futam idején a technika és ember összekovácsolódik, különleges összhangba kerül. Olyan helyeken is autóznak majd, ahol némi túlzással néha egy zerge sem fér el – hágók, szorosok, patakok várnak a versenyzőkre. Kilenc napon át 8-11 óra szintidő teszi próbára a csapat minden tagját. Ami biztos: Szófiában, a Hotel Hilton parkolójában 40 magyar csapat áll rajthoz 110 fős létszámmal. Ezúttal két team képviseli Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét.

Eközben már szervezik az évzáró szabolcs-szatmár-beregi Legend Rallyt.

– Az év gyöngyszeme lesz az a futam. Bár magasan van a léc, szeretnénk emelni rajta. Kedveljük a várost, a megyét, boldogan térünk vissza – jegyezte meg végezetül Klinovics János.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában