Digitalizáció

2024.03.11. 07:00

Hogyan védjük meg az internet veszélyeitől a gyermekeinket

A digitalizáció a mindennapi életünk részévé vált, a fiatalabb generációk már beleszülettek ebbe a világba, ami sokszor kockázatos.

Lengyel Nóra

Forrás: Illusztráció: Shutterstock

Nagyon nehéz az egyensúlyt megtalálni az offline és az online világ között, sok szülőben felmerül a kérdés: hogyan lehet a gyermekeinket úgy nevelni, hogy a pozitív oldalát tudják megfogni, ne pedig a negatívat. Dr. Baracsi Katalin internetjogásszal feszegettünk podcast beszélgetésben hasonló kérdéseket, hogy egy kis segítséget adjunk a felnőtteknek. – A digitális világ ma már nem csak a science fiction regényekben él, hanem a mindennapjaink részévé vált, hiszen mindannyiunk zsebében ott lapul az okostelefon, vagy van tabletünk, használunk számítógépet, laptopot, és ezen keresztül csatlakozunk a világhálóhoz. Túlléptünk már azon, hogy csak e-mailezésre vagy szövegszerkesztésre használjuk ezt a világot, hanem a közösségi oldalakon keresztül kapcsolatot tartunk régi barátokkal, családtagokkal, rokonokkal, ismerősökkel. Ráadásul már nemcsak fogyasztjuk ezeken a felületeken a tartalmakat, hanem mi magunk is előállítói vagyunk. A kikapcsolódás színtere is lehet az online világ, gondolok itt egy számítógépes játékra, vagy valamelyik streaming szolgáltatóra, ahol megnézzük éppen az aktuális népszerű sorozatot, vagy egy egész estés filmet. Szóval életünk minden területén ott van a világháló, a legnagyobb kérdés, hogy hogyan lehet ezt jól kezelni, egészségesen, önkontrollt gyakorolva használni – vetette fel a problémákat dr. Baracsi Katalin, és megjegyezte: a gyerekek maguktól ezeket a szabályokat nem fogják tudni kialakítani. Muszáj, hogy egy felnőtt jó példával járjon elő, segítse, és fokozatosan, az életkorának megfelelően vezesse be a fiatalokat ebbe a világba.

 

Szülői segítség

A szakértő elmondta, hogy nem az baj, hogyha a kicsik egy fél órát, órát használják ezeket a készülékeket, megnéznek rajta egy mesét, vagy keresnek valamit a házi feladatához, hiszen jobban is értenek manapság a gyerekek ezekhez az eszközökhöz mint a felnőttek, viszont a technikai tudás nem helyettesíti az érzelmi érettséget. Nem szabad elvárni egy hat, nyolc vagy akár 13 éves kamasztól sem, hogy felismerje a veszélyes helyzeteket, átverős oldalakat, félelemkeltő tartalmakat. – A felnőttek nézzék meg, hogy az eszköz tényleg az adott életkorú gyereknek való-e: csak a nekik megfelelő alkalmazások, felületek legyenek rajta, szülői felügyeleti rendszerrel. 

Érdemes saját felhasználói fiókot készíteni a gyereknek a család által használt közös számítógépen, így is csökkenthető annak a kockázata, hogy olyan tartalomhoz vagy olyan felülethez jut hozzá, ami nem az életkorának megfelelő – ajánlotta a szakértő, és hozzátette: időkorlát felállításával kell elkezdeni a digitális nevelést, és a szülőknek is meg kell ismerni a digitális világot.

Bizalmi kapcsolat

Nyilván nem várható el senkitől az, hogy 0-tól 99 éves korig minden aktuális digitális trendet ismerjen, hogy az mire jó, hogy működik. Azonban a gyerek életkorának megfelelően tudni kell, hogy melyek a kedvenc játékok, mesék, ezek elérhetőek-e az online térben, vagy hogy a gyerek használ-e már közösségi oldalt, van-e osztálycsoport ezen a felületen. Szerintem érdemes a szülőknek nyitottnak lenniük, kérdezzenek, képezzék magukat, számos digitális tartalom ingyenesen elérhető a számukra is. Legyenek kíváncsiak, és a kezdetektől fogva azt sugallják a gyerekük felé: én mindig itt vagyok veled, bennem megbízhatsz, nekem bármit elmondhatsz. Tegyék a mindennapi közös életük részévé a digitalizációt, akár úgy is, hogy leülnek például együtt játszani a gyerek kedvenc játékával, megragadják azt a konzolt, vagy közösen nyomkodják a telefont, vagy épp végignézik a lurkó kedvenc influenszerének az élő bejelentkezését. Ezzel is részesei lehetnek a kiskorú „világának”, ez erősíti bennük a bizalmat, hiszen így bátrabban fogják elmondani a félelmeiket, kételyeiket, és a szülőnek. Ezzel is segítik a digitális önállóság felé a gyermeket. Fontos még, hogy kérjék meg őket arra is, hogyha valami furcsaságot látnak a neten, telefonjukon, akkor a szülőknek szóljon először, merthogy ők tudnak segíteni nekik. Bátran forduljanak a felnőttekhez, hogyha kérdései, kételyei vannak. Érdemes például az ebédlőasztalnál vagy este a vacsoránál, nem csak azt megkérdezni, hogy mi volt az iskolában, mi volt az edzésen, hanem hogy „mi történt veled az online térben”. Akkor egy valódi kíváncsiságot, valódi érdeklődést fog érezni a gyerek, és ez tovább erősíti a szülő-gyerek közti bizalmat – ajánlotta az internetjogász, és megjegyezte: amikor megérzi a gyerek ezt a fajta bizalmi kapcsolatot, akkor ez is beépül az ő mindennapjaiba, ekkor a gyerek úgy érzi: a felnőtt nem eltiltani akarja az eszköztől, hanem meg szeretné mutatni, hogy hogyan használja jól.

Korosztályos nevelés

Egyre korábban kerülnek a gyerekek kezébe kütyük. Dr. Baracsi Katalin foglalkozik nagycsoportos óvodásokkal is, ahol vannak olyan gyerekek, akiknek már saját okoseszközük, mobiltelefonjuk is van, de a családi tabletet is nagyon jól kezelik. Valamint az is befolyásolja a digitális nevelés milyenségét és módozatát, hogyha több gyerek van a családban. – A nagyobbakat szintén be lehet vonni abba, hogy edukálják a kisebbeket, hogy segítsék őket felfedezni a világot, de természetesen az a rizikófaktor is benne van, hogy a kicsi pontosan látja, hogy a nagy mivel játszik, akkor ő is ki akarja próbálni. Úgyhogy belefuthatunk abba, hogy esetleg nem az életkorának megfelelő tartalommal találkozik a kisebbik testvér, de még nagyobb veszély, ha feltölt magáról egy olyan videófelvételt, amit nem biztos, hogy szeretnénk viszontlátni a világhálón – fejtette ki a szakértő, és kihangsúlyozta: a digitális nevelés során az eszköz, vagy valamelyik felület megvonását ne használják a szülők büntetésként, mert ebben az esetben bizalomvesztés lesz. A gyerekek pedig már annyira ügyesek és jól szerveznek, hogy akár egy másik készüléken, a barát, vagy a szomszéd gépén hozzáférnek az általunk nem támogatott tartalomhoz, és ha tényleg baj történik, és apa vagy anya segítségére lenne szükség, akkor azzal a büntetéssel pont at a fajta bizalom épül le, amivel merne a gyerek segítséget kérni.

Az idei Biztonságos Internet Nap egyik meghatározó üzenete az, hogy a felnőtteknek és elsődlegesen a szülőknek és a gyerekeket körülvevő pedagógusoknak digitális példaképpé kell válni, hiszen a gyerekek lépten-nyomon azt figyelik, hogy a nagykorúak hogyan használják ezeket az eszközöket. Mutassunk jó példát, bátran, őszintén meséljünk a félelmeinkről, kételyeinkről, sőt akár kérjünk segítséget is, akár a kiskorúaktól is, hiszen ők lehet, hogy hamarabb rá fognak jönni a technikai megoldásra.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában