Iskolai agresszió

2020.12.04. 11:30

Az encsencsi tanárverés, és ami mögötte van

A közösségi oldalak csökkentik a személyes kontaktokat, akadályozzák a konfliktuskezelés megtanulását.

MI

A fiatalok nem tudják, hogyan kell egy vitát kezelni

Forrás: illusztráció / shutterstock

Az Encsencs-Penészlek-Nyírvasvári Általános Iskolában szerdán, a 4. óra elején a 8. osztályban két tanuló összeverekedett – erősítette meg a rendőrség. Az indulatos fiatalokat nehéz kezelni, gyakran nem hat rájuk az intő szó.

Egyre több esetet hallani agresszív gyerekekről, akik meglepően erőszakosan reagálnak egy-egy konfliktushelyzetre az iskolában vagy akár családjuk körében. Az indulatos fiatalokat nehéz kezelni, gyakran nem hat rájuk az intő szó. Utánajártunk, mi állhat a jelenség hátterében, és mit tehet a szülő, hogy megelőzze a probléma kialakulását. A témáról Gincsainé Nagy Judit tanácsadó szakpszichológussal beszélgettünk, aki rávilágított: az agresszió nemcsak a gyerekek körében erősödik, hanem az egész társadalomban.

Elmaradnak a közös élmények

– Néhány évtizede is jelen volt az agresszió, de manapság ennek visszatartására, a feszültség kezelésére nem alakulnak ki megfelelő mechanizmusok a családoknál. Elmaradnak az élményfeldolgozó játékok és az olyan tevékenységek, mint a szóbeli mesehallgatás. Ezek helyett videókat néznek és videójátékokat játszanak a gyerekek, nincsenek közös játékok a családban, nem néznek együtt filmet, így az agresszió feldolgozását sem beszélik meg – hívta fel a figyelmet az egyik kiváltó okra a szakpszichológus, hozzátéve, nemcsak az a gond, hogy a szülők nem beszélik át a játékokban és filmekben látott agressziót a gyerekekkel, nem is kellene ilyen erőszakos tartalmakkal szembesülniük. Gincsainé Nagy Judit kiemelte: a képi ingerek gátolják a gyerekek belső élményfeldolgozását, a fantáziájuk fejlődését és a különböző megküzdési technikák kialakulását.

– A gyerekek egymás között sem játszanak már annyit, a közösségi oldalak pedig tovább csökkentik a személyes kontaktokat, és akadályozzák a konfliktuskezelési módok kialakulását. A fiatalok nem tudják, hogyan kell egy vitát kezelni, és sokszor a problémával nem egyenértékű, mértéktelen dühvel reagálnak. Furcsának tűnhet, de ez egészen kicsi korban kezdődik: régen egy biciklire várnia kellett a gyermeknek, megtanulta visszafogni az igényeit, most pedig sokan azonnal megkapják, amire vágynak – tudtuk meg a szakpszichológustól, aki arról is mesélt, hogy a hátrányos helyzetű gyermekeknél gyakran elmarad az optimális szocializáció a társas kapcsolatokban, a szülői minta sem mindig megfelelő, ezért nehezen kezelik a konfliktusokat.

Meg kell találni az egyensúlyt

– Óriási a szülők felelőssége, több tartalmas, bensőséges időt kell a csemetéikkel tölteni. Meg kell tanítani nekik a kivárást. Mindezt az életkornak megfelelően kell kezelni, hiszen az sem egészséges, ha egy 16 éves gyerek még mindig az ágyba kapja az édesanyjától a kakaót. A túlzottan kiszolgált gyermek ugyanis agresszíven reagálhat az olyan helyzetekben, amikor valami nem az ő érdekeit szolgálja. Ez egy nagyon összetett folyamat, a problémát a túlzott kiszolgálás és az elhanyagoltság is okozhatja – meg kell találni a kettő közötti egyensúlyt. Az a legjobb, ha a gyermek mindig az életkorának megfelelő élményeket, frusztrációt, örömöt, családi együttlétet éli meg – hangsúlyozta a szakember.

Nem a tanárt, egymást akarták ütni

Az Encsencs-Penészlek-Nyírvasvári Általános Iskolában szerdán, a 4. óra elején a 8. osztályban két tanuló összeverekedett. Az osztályteremben jelen lévő pedagógus megpróbálta szétválasztani őket, a két verekedő diák egyike azonban véletlenül őt ütötte meg, s ennek következtében rosszul lett. Az osztály egyik tanulója az iskolaőrnek jelezte a verekedést, mire azonban a terembe értek, a verekedés véget ért. Az intézményvezető-helyettes azonnal értesítette a mentőszolgálatot, az iskolaőr pedig a rendőrséget. A mentőszolgálat a pedagógust a kivizsgálást követően kórházba vitte. A rendőrség kihallgatta a két tanulót, majd elszállították őket – tájékoztatta lapunkat Pesti Béla László, a Mátészalkai Tankerületi Központ igazgatója. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányságtól megtudtuk, a két tanuló ellen garázdaság bűncselekmény elkövetésének megalapozott gyanúja miatt indítottak büntetőeljárást.

MI

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában