Balesetek

2024.01.30. 17:30

Kilencen haltak meg vasúti átjáróban

Élet-halál kérdése lehet a figyelem és a KRESZ szabályok betartása.

Szon.hu

Közel három éve Újfehértó külterületén egy mezőgazdasági jármű vezetője életét vesztette, amikor vonattal ütközött

Fotó: Pusztai Sándor / KM-archív

Még csak egy hónap telt el ebből az évből, de kétszer annyi baleset történt hazánkban a vasúti átjárókban, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Pedig december végén arról számolt be a MÁV, hogy jelentősen csökkent 2023-ban a balesetek és a halálos áldozatok száma: 61 baleset történt az átjárókban, amely a megelőző év adataival összehasonlítva egyharmadával kevesebb. Ugyanis 2022-ben 90 balesetben csaknem négyszer annyian haltak meg, a 34 áldozat közül 19-en - köztük gyerekek is - utasként estek áldozatul. Voltak olyan tragikus esetek is, amikor négyen, öten vagy heten is életüket vesztették a járműben. A rendkívül magas balesetszám miatt májusban a mozdonyvezetők nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz, melyben leírták többek között azt is, hogy mit érez a mozdonyvezető, amikor a vasúti átjáróban meglát egy autót, teherautót, kerékpárost vagy gyalogost, ráadásul az utóbbi években több mozdonyvezető is életét vesztette szolgálatteljesítés közben, akik reggel elmentek dolgozni, de már soha nem tértek haza. Őket is hazavárták.

Kevesebb esetszám

Tavaly nyolc halálos baleset történt, kilenc áldozattal, és hat ütközés végződött 17 ember súlyos sérülésével. Tizenkét balesetben 13-an sérültek meg könnyebben, és 35 eset végződött anyagi kárral. Bár egyetlen élet elvesztése is sok, az átjárókban történt balesetek során elhunytak száma is jelentősen csökkent a tavalyi évben, így a MÁV idén is folytatja vasútbiztonsági kampányát, és körültekintő közlekedésre kéri a járművezetőket, kerékpárosokat és gyalogosokat.
Januárban szerencsére eddig csak könnyű sérülésekkel jártak a szerencsétlenségek, a legtöbb esetben a figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megszegése okozta a bajt, nem kevés kellemetlenséget okozva ezzel a vonat utasainak is, az anyagi károkról nem is beszélve.
Sajnos vármegyénkben is gyakran számolunk be elrettentő baleseti helyszínekről, megrázó esetekről, már az idén is több szerencsétlenség történt. Pátroha és Kisvárda között egy személygépkocsi ütközött vonattal úgy, hogy a vasúti átjáróban a fény- és félsorompó készülék jól működött, tilos jelzést mutatott. Ajakon a 4145-ös út vasúti átjáróban az ütközést követően kigyulladt az autó, és a tűz a mozdonyba is belekapott. Az autó két utasa időben elhagyta a járművet, a szerelvény ötven utasát az egységek kísérték ki az átjáróhoz, értük melegedő autóbuszok érkeztek. Nyírgelse és Nyíradony között több órán keresztül, a helyszínelés végéig nem közlekedhettek a vonatok, amikor Nyírgelsén a Rákóczi utcai vasúti átjáróban egy kisteherautó sofőrje okozott balesetet.

Közlekedési szabályok

Nyíregyházán legutóbb január 8-án a Csemete utca-Bartók Béla utca közötti vasúti átjáróban történt baleset, ahol a gépkocsivezető a fénysorompó tilos jelzése ellenére behajtott a vasúti átjáróba és összeütközött a személyvonattal. A járművezető megsérült – tájékoztatta lapunkat Gál Attila rendőr százados, a vármegyei rendőr-főkapitányság sajtóreferense.

– Vármegyénkben nem gyakoriak a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek, az elmúlt évben elenyésző, mindössze 6 esetben történt ilyen jellegű baleset, leggyakrabban a járművezetők hibájára vezethető vissza. A hibák között meg kell különböztetnünk a szándékos, súlyosan szabályszegő magatartást, amely a tilos jelzés figyelmen kívül hagyásából ered, és a gondatlan, figyelmetlenségből adódó baleseteket – részletezte a rendőr százados, és nyomatékosította, hogy a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság a vasúti balesetek megelőzése érdekében alapvető szabályokra hívja fel folyamatosan a közlekedők figyelmét. Nagyon fontos, hogy a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad! Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a teljes sorompó mindként sorompórúdja nyitott véghelyzetben áll, a fényjelző vagy hangjelző berendezés jelzést nem ad, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad. A vasúti átjáróban és közvetlenül vasúti átjáró előtt előzni TILOS! A vármegyei rendőr-főkapitányság arra kéri a közlekedőket, hogy a közúti közlekedés szabályait mindig tartsák be, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem gátolja az áthaladást!

Közlekedési morál

Hiába a félkarú sorompó, hiába a piros lámpa, sok gépjárművezető nem veszi figyelembe, s mindezek ellenére behajt a vasúti átjáróba. A sok baleset miatt szigorítottak tavaly szeptembertől a KRESZ szabályain: akár 390 ezer forintra is megbüntethető már az a sofőr, aki szabálytalanul halad át egy vasúti átjárón, vagy jelentősen túllépi a megengedett sebességet – mondta el akkor lapunknak Tar Béla, a nyíregyházi Astra Autósiskola oktatója. – Nap mint nap járjuk az utakat a tanuló vezetőkkel, és azt tapasztaljuk, hogy nagyon figyelmetlenek a sofőrök, megpróbálnak még átslisszanni a pirosra váltó lámpán, vagy ha lassan halad a sor, nem állnak meg az átjáró előtt, hanem hiába áll a sor előttük, úgy is ráhajtanak a sínre és bennragadnak az átjáróban. Holott a szabály az, hogy csak akkor lehet behajtani az átjáróba, ha azt megállás nélkül el tudja hagyni. Sokszor tapasztaljuk, hogy a Korányi-Kemecsei utcáknál lévő átjáróba sokan beszorulnak, és percekig a síneken állnak – mesélte az oktató, és felhívta a figyelmet: a közlekedők minden körülmények között tartsák be a szabályokat. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában