2009.04.02. 06:23
Kérdések a remény iskolájában Nyíregyházán
<p>Nyíregyháza - A fogyatékkal<br /> élők számára mindegy, ki a<br /> fenntartó, a tanulás lehetősége a<br /> lényeges.</p>
A működtetés financiális
háttere a figyelem
középpontjába emelte azt az
iskolát, mely az országban
három helyen fogadja a látás-,
mozgás- és
hallássérült gyerekeket,
fiatalokat. Ez az iskola tehát olyan fiataloknak
ad esélyt, reményt, akiknek éppen
ebből van a legkevesebb az úgymond
normál társadalomban.
– Az intézmény fenntartója a
Nemzeti Gyermek és Ifjúsági
Közalapítvány volt, ezt a
szerepet 2008. szeptember 1-től a
Fogyatékos Személyek
Esélyegyenlőségéért
Közalapítvány vette át.
A közalapítvány arra
számított, hogy olyan forrásokhoz
jut, amelyek az iskola
fenntartásának teljes
költségeire elegendőek lesznek,
ám a költségvetés
tárgyalásakor kiderült: ez nem
így van.
Új üzemeltetőt keresve
ajánlották fel a
nyíregyházi iskolát a
megyeszékhely
önkormányzatának
március közepén, de az
átszervezés törvény adta
március 31-i határidjén belül
már nem volt módja döntenie a
városnak ebben a kérdésben. Az
önkormányzat azonban
vizsgálja, hogyan vehetné át a
későbbiekben az
intézményünket – monta el
lapunknak Sum Ferenc, az iskola
igazgatója.
Az ellátás
központja
A közalapítvány
kuratóriuma erre úgy döntött,
hogy a 2009/2010-es tanévben két
helyszínen:
Nyíregyházán és
Balassagyarmataton mindenképpen
gondoskodik a működtetésről,
Bakonyoszlopon viszont nem indít
új osztályt, itt csak a
végzésig viszi el a gyerekeket. A
nyíregyháziak egy kis időt
nyertek, s intenzív tárgyalásokat
kezdtek a helyi önkormányzattal az
átvételről.
Az tény: a gyerekek nem maradhatnak
speciális képzés
nélkül, s a
közalapítványnak sem ez a
célja. Fontosnak tartja a
fogyatékos fiatalok
középfokú
oktatását, s egy esetleges
profilváltással lehetőséget
igyekszik teremteni arra is, hogy nem csak a
tanulókorban lévőket, hanem a
fiatalabb nemzedéket is bevonja. Az
intézmény alapító
okiratában sem csak a speciális
szakiskolai képzés, hanem
általában véve a
fogyatékos fiatalok
átképzése,
rehabilitációja is szerepel. Ez
tehát egy többelemes feladat, amely az
oktatási mellett kapcsolódik a
szociális szférához is.
Az intézményre tehát
szükség van, de nem biztos, hogy
kizárólag speciális
szakiskolaként kellene
működnie a jövőben. A
fogyatékos ellátórendszer
más területeit is be lehetne vonni a
működtetésbe, s így lehetne
bővíteni a
támogatásokat állami
forrásokból és uniós
pályázatokból.
Nyíregyházán is több
lehetőség adódik, hiszen a
fogyatékosok nappali
ellátására, egyes szociális
feladatok elvégzésére van
helyiség és szakember, így
például nagyon sikeresek a
gyógytornász és
fizioterápiás foglalkozások.
Lehetne tovább menni az
egészségügyben, a
fogyatékos
rehabilitációban.
– Az intézmény kész a plusz
feladatokra az átképzési
tevékenység
bővítésével, anelyet az
előbb említett
tevékenységekkel
egészíthetne ki. Ezzel olyan komplex
ellátóközpontot lehetne itt
kialakítani, amely valamennyi
fogyatékossági típusban
segíthetne azoknak az embereknek, akik
más intézményben, a nyílt
oktatási és képzési piacon
fogyatékuk miatt nem vehetnek részt.
Ebből a szempontból a fenntartó
mibenléte másodlagos, a lényeg,
hogy ezek az emberek ne maradjanak esély
nélkül – szögezi le Sum
Ferenc. Európában ilyen
típusú intézmények
működnek állami,
önkormányzati,
alapítványi és
egyházi fenntartás mellett is.
- Nyéki Zsolt -