2009.09.24. 14:18
Krisztusi pedagógia korszerű taneszközökkel
<p>Nyíregyháza - Projektindító a<br /> görögöknél: digitális<br /> technikával folyik az<br /> értékőrzés az egyházi<br /> iskolában.</p>
Az egyházi intézményeket gyakran
bélyegzik meg az elmarasztaló
„konzervatív” jelzővel. Ezt
azonban egyértelműen megcáfolta a
napokban a nyíregyházi Szent
Miklós Görög Katolikus Óvoda
és Általános Iskola, a
többcélú közoktatási
intézmény fenntartója ugyanis
sikeresen pályázott a
TÁMOP pályázaton, amely
korszerű oktatási
lehetőségek tárházát
nyitja meg a tanulók és
tanítók számára.
Minderről a Hittudományi
Főiskolán tartott
projektindító napon beszélt
Szabó Bernát Sándorné
igazgató.
– Az egyház
küldetéséből fakadóan
több mint 2000 év óta ismereteket
közvetít, nevel és tanít. Az
emberiség hajnalától kezdve
belénk oltott igény és
küldetés a megszerzett ismeretek
áthagyományozása az utókor
számára, a
kultúraközvetítés. 996
óta a Szent Márton hegyi (pannonhalmi)
bencés kolostor által indítottan
szervezett az intézményes nevelés
nálunk is. Az első iskolákat a
katolikus egyháznak köszönhetjük.
Az ember, az emberiség
felemelkedésének kulcsa ma is a
tudás. A fél évszázadnyi
„kényszerszünet” után is
igény van jó értelembe vett
konzervatív, értékőrző
nevelésre. Ma is küldetést
teljesítenek az egyházi
intézmények: a hit-és
erkölcstan mellett ugyanazokat a
tudományos, korszerű tantárgyi
alapismeretek közvetítik, mint
bármelyik más hasonló
oktatási intézmény, ám
náluk a fő hangsúly a
nevelésen van – mesélte
Szabó Bernát
Sándorné.
– Nem vagyunk maradiak! – érvelt
tovább az igazgatónő,
hozzátéve: több mint tíz
éve oktatnak informatikát,
kommunikációs ismereteket, és a
művészetek világában is
jártasak a katolikus iskola diákjai.
– Célunk, hogy tanítványaink
teljes értékű, harmonikus
személyiséggé váljanak, s a
megszerzett, korszerű tudásukat a
„jó” szolgálatába
állítsák. A krisztusi
pedagógiától nem tudunk
jobbat kitalálni, mely a gyengék
felkarolására,
megsegítésére sarkall
bennünket. Mindannyiunk érdeke, hogy
gyermekeink olyan iskolákban tanulhassanak, ahol
egyéni képességeiket
messzemenőkig figyelembe véve oktatnak,
és mégis azonos esélyekkel indul
minden diák. A mai korszerű fogalmak, mint
például az integráció
(együttnevelés), inkluzív
(befogadó) pedagógia, kooperatív
(megsegítő) technika nekünk nem
új fogalmak, a ma
pedagógusától is elvárt
dolog az odafigyelés és
segítés.
Az uniós pályázatok ezeket az
elvárt pedagógusi attitűdöket
ébresztik fel újra a programba
bekapcsolódó nevelőkben, ehhez a
szakmai fejlődéshez és korszerű
eszközök beszerzéséhez
biztosít anyagi fedezetet a „Kompetencia
alapú oktatás, egyenlő
hozzáférés –
Innovatív intézményekben”
(TÁMOP – 3.1.4) pályázat. A
Hajdúdorogi Püspöki Hivatal, mint
fenntartó pályázott és
nyert a pályázaton, a dorogi
intézményekkel konzorciumban
Nyíregyházán az
általános iskola 25 millió
forintot, az óvoda 6 millió forintot
fordíthat pedagógus
továbbképzésekre és a
korszerű digitális eszközök
és ismerethordozók
beszerzésére, a katolikus szellemű
nevelés megőrzése mellett
korszerű
oktatástechnológiával a
kompetencia alapú oktatást,
nevelést,
személyiségfejlesztést
megvalósítására.
- Palicz István -