Helyi közélet

2009.10.16. 20:22

Ha majd lesz pénz a zsebben...

<p>Ny&#237;regyh&#225;za - Veget&#225;lnak az<br /> aut&#243;keresked&#337;k, de vesztes&#233;get senki sem<br /> tud &#233;s akar sok&#225;ig finansz&#237;rozni.</p>

20:21: Megkérdeztük: Mi a

véleménye a multik

jelenlétéről a

megyeszékhelyen?

Az orosi Horváth Anett szerint

nem elvetendő ötlet egy újabb

multicég letelepedése a

szomszédságukban, ám csak akkor

lesz igazán hasznos, ha munkahelyet teremt a

helybélieknek és nagy

vásárlóközönséget

tud magához csábítani.

Erdei Károly így felelt:

Nem zavar, hogy egyre több a

nagyáruház a városban, mert

egymással és a vevőkért

versenyezve aránylag alacsony,

pénztárcabarát árakon

kínálják termékeiket.

Az orosi Stefán József

tőlünk értesült az Oroson

születő újabb nagyáruház

híréről. –

Elérhető közelségben lesz

hozzánk, nem kell majd beutazni a város

szívébe. Ha jó áron

jó termékeket fognak

kínálni, nyert ügyük lesz,

számíthatnak az orosiakra és az

átutazókra!

Gráfel András nem

örül sem a város

szívében, sem Nyíregyháza

más pontjain felbukkanó multiknak.

– A forgatókönyv a szokásos:

alacsony, leszorított árakkal megnyerik a

vásárlókat, és ezzel

tönkreteszik, csőd szélére

sodorják a hazai üzletláncokat

és kisvállalkozásokat.

Az orosi Herzsa Andrásné

így válaszolt: Nagyon közel lesz a

lakásomhoz az új áruház.

Kényelmesebb lesz oda mennem

vásárolni, mint a belvárosi

üzletekbe, ha spórolni akarok.

Hajdú

Lászlóné egy ruha boltban

dolgozik. – Aligha lesz konkurenciám az

új szupermarket. Ha látogatottabb,

forgalmasabb lesz ez a városrész,

talán hozzám is többen

betérnek majd.

19:51: Használt autó,

készpénzért

Azt hihetnénk, az új autó

eladások drasztikus visszaesése

kedvező helyzetbe hozza a használt

gépkocsikkal kereskedőket, ám ez

korántsem igaz. Spivák

Zsolt, egy nyíregyházi

autókereskedés munkatársa

elmondta: az értékesítés

felére csökkent cégüknél

az utóbbi időben.

– Szigorodtak a feltételek, nőtt a

létbizonytalanság, visszaesett a

hitelfelvételi kedv. Sokan nem merik

vállalni az évekig tartó

törlesztést, mert abban sem biztosak, hogy

jövő hónapban lesz-e még

munkahelyük, jövedelmük.

Vásárlóink többsége

éppen ezért az egy millió forint

alatt kapható, néhány éves,

kevesett futott, megkímélt, alacsony

fogyasztású és

fenntartású autókat

keresi. És persze készpénzzel

fizet...

16:01: Ez egy bizalmi

kérdés

– Sok összetevős folyamat

következménye az

autókereskedelmet sújtó

értékesítési

csökkenés, legfőképpen a

gazdasági válság

embereket, háztartásokat

érintő hatásait szenvedik el a

márkakereskedők – véli

Nyitrai Gábor, a Carmo Kft.

tulajdonos ügyvezetője, aki leszögezi:

előbb a gazdaságnak kell fellendülnie,

aztán számíthatunk az

autóvásárlási kedv

fokozódására.

– A tavalyi

hiteldrágulások és

egyéni egzisztenciális

csődök után az emberek

egyelőre nem mernek belevágni újabb

hitelekbe, tehát egy bizalmi

válság tanúi is

lehetünk. Azok a kereskedések

tudnak most talpon maradni, ahol megőrizték

a partnerek bizalmát, s maradt egy olyan

ügyfélkörük, amelyik az új

feltételek mellett, magasabb

indulórészlettel is képes

vásárolni. Ennek előnyét

élvezzük mi is – fogalmaz

Nyitrai Gábor, egyben utalva

arra is, hogy ma a gazdaságpolitika

szintjén tart az egyeztetés a

hitelek futamidejének

korlátozásáról, az

induló befizetések minimális

összegéről, a nem forint alapú

hitelek és a fedezetek

szigorításáról.

15:46: Magyaroszágon sok

autó márkakereskedő

zárt már be, s bár ez

Nyíregyházát

egyelőre nem érintette, a kisebb

városokban már megmutatkoznak a

válság jelei. Akinek maradt

tőkéje és

ügyfélköre, az vegetál, de

veszteséget senki sem tud és

akar sokáig finanszírozni. Az egyes

márkáknál nagy

árleszállításokra nem lehet

számítani, mert a magyar piac annyira

kicsi, hogy egy ilyen akció nem sokat hozna a

gyártóknak, másrészt az

európai árkonvergenciára is

ügyelni kell. Senkinek nem érdeke

felborítani a kereskedelmi

struktúrát, s ezzel mondjuk oda jutni,

hogy a fizetőképesebb német

vevők Magyarországra jöjjenek

autót vásárolni.

No de ha már itt tartunk, nem árt

emlékeztetni arra: hazánkban

kiugróan magas adóterhek mellett lehet

új autóhoz jutni. Egy 3

millió forintos autó

megvásárlásakor

például 1 millió forinttal

(általános forgalmi adó,

regisztrációs adó)

gyarapítják a

költségvetést a

honfitársaink...

Hosszú menet...

– Drasztikusan visszaesett az

autóvásárlás, s ez

a helyzet csak akkor változik meg, ha az emberek

zsebébe pénz kerül –

fogalmazta meg tömören

véleményét lapunknak

Radvánszki

László, a Renault Gold Cars Kft.

ügyvezető igazgatója. Úgy

véli: a gazdasági környezet

javulása nélkül nem fog

növekedni az eladások száma, s mivel

az előbbinek egyelőre nincsenek az

átlagember szintjén

érzékelhető jelei, félő,

hogy az autókereskedelemnek még

sokáig kell várnia a

fellendülésre, ahogy mondják:

hosszú menet elé néznek...

– A márkakereskedők

túlélésében az egyik

döntő tényező, hogy kit s milyen

állapotban ért a

válság, de ott van még

számos kérdés: milyen

beruházásokat hajtott végre az

elmúlt években, ebből maradt-e

hitele s mekkora, képes-e új

bevételeket generálni, s ha nem, tud-e

hatékonyságjavító

intézkedéseket hozni,

költségeket csökkenteni, esetleg

kisebb létszámmal

színvonalromlás nélkül

folytatni a szolgáltatást – ad

támpontokat a mérlegeléshez

Radvánszki

László.

Kapcsolódó cikkek:

Irányított

autóhitelek

  • Év végéig

  • száz autókereskedés is

    bezárhat

  • Csőd szélén

  • az Opel

    - Nyéki Zsolt, Palicz István -

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában