Helyi közélet

2009.11.30. 16:37

Pontosan időzített változások

<p>Ny&#237;regyh&#225;za &#8211; T&#246;bb mint 60 ponton<br /> m&#243;dosul a KRESZ janu&#225;r elsej&#233;t&#337;l.<br /> A pontosan egy h&#243;nap m&#250;lva &#233;letbe<br /> l&#233;p&#337; v&#225;ltoz&#225;sok els&#337;sorban a<br /> ker&#233;kp&#225;rosok &#233;s gyalogosok<br /> biztons&#225;g&#225;t szolg&#225;lj&#225;k. Vagy<br /> m&#233;gsem?</p>

A kerékpárosokat

érintő változások

között szerepel, hogy a piros

lámpánál az

autósok elé mehetnek, és

fel lesz festve egy kerékpáros

felállóhely – innen a

kocsik előtt indulhatnak el. Bevezetik az

úgynevezett nyitott

kerékpársáv fogalmát: ez

egy olyan felfestett sáv, ahol a

kerékpárosoknak kell

közlekedniük, de autósok is

használhatják, ha jobbra akarnak

kanyarodni.

Sebességhatárokat is

meghatároznak ugyanakkor a

bicikliseknek: lakott területen

kívül akár 50 kilométeres

óránkénti sebeséggel is

tekerhetnek, a gyalogosokkal közösen

használt helyeken viszont legfeljebb 20

kilométer/órával mehetnek.

– Nem akarok vészmadárnak

tűnni, de a változások magukban

hordozzák azt, hogy több lesz a

kerékpáros baleset. Sajnos, sok

balesetet láttam már, és

tisztában vagyok azzal, hogy mennyire

veszélyes lehet az újítás

– füstölgött Bordás

Béla, a Megyei Polgárőr

Szövetség szóvivője,

közlekedési és baleseti

tudósító, majd egy

példával szolgált: –

Képzeljük el, ha

Nyíregyházán a Szent

István utcán a forgalommal szemben halad

a kerékpáros... Persze,

úgy tudom, hogy csak engedélyezett

esetekre vonatkozik a lehetőség. Vagy

említhetem a Kossuth teret és a

Zrínyi Ilona utcát, ahol lehet

kerékpárral közlekedni, az

Országzászló téren pedig

tilos. Vajon miért nem jelöltek ki

inkább egy kerékpársávot?

Továbbá javasolnám, hogy lakott

területen kívül a

kerékpáros nappal is tegye

magát láthatóvá.

A kerékpáros társadalom

helyi szószólója Kazai

Béla, a Zöld Kerék

Alapítvány vezetője

üdvözli a változásokat:

– Már csak azért is

örülök az

újításoknak, mert így

legalább emberszámba veszik a

kerékpárosokat. A Magyar

Kerékpáros Klub

kezdeményezései nyitott fülekre

találtak a

döntéshozóknál. A nyugati

országokban nagyobb kultúrája van

a kerekezésnek, ott az autósok is

illedelmesebbek. Amondó vagyok, hogy kettőn

áll a vásár, a

változásokkal élni kell, nem pedig

visszaélni vele. Mindkét oldalnak

tanulnia kell még...

KRESZ-módosítások

Az autósokat érintő

változások között van,

hogy 3500 kilogrammos megengedett össztömegig

egységesítik a

sebességhatárokat 130, 110, 90

és 50 kilométer per órában.

A gyalogosok védelmét

szolgálja, hogy a sofőröknek az

új szabályok szerint olyan

körültekintéssel kell

megválasztani a sebességet a

zebrák előtt, hogy minden esetben meg

tudjanak állni. Az autósok

érdekében is születtek új

szabályok, például hogy a

traffipaxokat ezentúl

táblával előre kell jelezni.

A motorosok közlekedését

könnyítik azok a

módosítások, hogy a

buszsávot is

használhatják majd

januártól, a piros

lámpánál pedig –

ugyanúgy, mint a biciklisek – a

kocsik között előre mehetnek.

Javuló statisztika

Örvendetes módon megyénkben 11

százalékkal kevesebb

közlekedési baleset

történt ez év

októberében, mint tavaly –

tájékoztatott Szikszai

Tihamér r. őrnagy.

– Ez emberi sorsokra vetítve azt jelenti,

hogy öt személlyel kevesebb halt

meg közútjainkon, kilenc személlyel

kevesebb sérült súlyosan, illetve

négy személlyel kevesebb könnyen.

Meg kell jegyeznünk, hogy októberben

– természetesen a

személygépkocsi vezetők után

– a kerékpárosok,

segédmotor kerékpárok

vezetőinek figyelmetlenségéből

eredt a legtöbb baleset. Több

balesetet okoztak, mint a

tehergépjármű vezetők.

Felhívjuk tehát a figyelmüket, hogy

a megváltozott út és

látási viszonyokhoz alkalmazkodjanak,

nagyobb körültekintéssel

közlekedjenek. Itt természetesen a

láthatóságra gondolunk

elsősorban, de a figyelmetlenség is nagy

szerepet játszik, mivel az esős-

ködös időben – főként

a kerékpárosokra jellemzően –

megfelelő körültekintés

nélkül kezdik meg a kanyarodásukat.

Fordítsunk kellő figyelmet a

világító berendezések

állapotára, illetve a fékekre is,

hiszen a csúszós úton nehezebb

megállni. Természetesen – mint az

év többi hónapjában –

ne csak a büntetés elkerülése

miatt, hanem jól felfogott

érdekünkben használjuk a

biztonsági berendezéseket, a

biztonsági övet, bukósisakot,

biztonsági gyermekülést.

Kapcsolódó cikkek:

sebességhatárok!

- Ladányi Tóth Lajos -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában