Helyi közélet

2010.07.23. 15:27

Szúnyogüldözés mélyrepülésben

<p>A rutinos pilóta a város fölött áthúzva látja az integető embereket – de az öklüket rázókat is...</p>

Igaz, ami igaz: néha betudok pillantani egy-egy lakás ablakán – ismeri el mosolyogva Hansághy Győző, akinél ez azért különleges teljesítmény, mert egy repülőgép kabinjából teszi. Molnár Tibor kollégájával ugyanis időnként az a feladata, hogy a megyszékhely fölött szokatlanul alacsonyan húzzon át a jó öreg, kétfedeles AN-2 „Ancsa” fedélzetén.

Nem szellem-, hanem szúnyogirtók ők, elegáns reptüket időről időre megcsodálhatjuk, amikor a szúnyogok már annyira kellemetlenkednek, hogy fel kell venni velük a küzdelmet. Ilyenkor ámul-bámul a város, az emberek megállnak az utcán, csodálják a bravúros manővereket, a gyerekek integetnek, bár nem tudják, hogy kis vezeti a gyorsan eldübörgő gépet.

– Előbb a földön határozzuk meg a védekezés helyeit, s pontosan megtervezzük a repülési útvonalat, hogy a lehető legkevesebb üresjárattal végezzük el a munkát – utal arra a Tréner Kft. pilótája, Hansághy Győző, hogy azért nem olcsó dolog ez a légi bevetés: egy perc alatt 4 liter üzemanyagot eszik a „repcsi”. Viszont nagyon biztonságos, ezt világszret elismerik a szakmai berkekben, és rendkívül hatékony: percenként 13 hektárt lehet vele megszórni, az ULV-techológiának köszönhetően 0,6 liter/ha dózisban.

A bizntonság nagy szárnyai


Az egyik leglévezetesebb repülési forma a mezőgazdasági repülés, de ez követeli meg a legnagyobb figyelmet, óvatosságot és rutint is. Itt tényleg érzi a sebességet a pilóta, és térben repül – élesen fordul, gyorsan emelkedik és süllyed, néha 30 méter magasan húz át, s az emeletes házak lakásablakain is bepillanthatna, ha nem koncentrálna a feladatára.
Egyébként földről nézve a laikusok azért is élik meg közelinek az élményt, mert ez a típus a megszokott kisgépekéhez képest nagyobb szárnyakkal repül, a felső szárny fesztávolsága 18,1 méter – ezért annyira stabil kis sebességnél is. Ehhez jön még Hansághy Győző 6500 repült órájának minden rutinja, tapasztalata.

Az üzembiztonság elsődleges szempont: minden felszállás előtt üzempróbát tartanak, s a munkát a nem lakott területek fölött kezdik el.

S hogy mit érzékel a pilóta ilyenkor a városból? Ha megfelelő gyakorlattal rendelkezik, nem köti le a teljes figyelmét a repülés, érzékeli a lent zajló életet, látja az integető embereket is – de az öklüket rázókat is... Nem mindenki fogja fel, hogy a gép éppen azért repül olyan alacsonyan, hogy megkímélje őket a szúnyogcsípésektől.

KM-NYZS

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában