Helyi közélet

2010.08.04. 19:07

Eszement kétkerekűek Nyíregyháza szerte!

<p>Tudom, ma már divatszámba megy szidni az egyre pofátlanabb biciklistákat és a még idegölőbb robogósokat, de bármennyire igyekszem, nem akaródzik felhagyni ezzel a szokással. Elvégre a kelleténél talán többet közlekedem autóval, s ebből kifolyólag gyakrabban találkozom az utak kamikaze pilótáival. <strong>M. István jegyzete</strong></p>

Nem tudom ugyanis másként jellemezni az utakon közlekedő némelyik biciklistát és robogóst, akik a Japán kamikaze pilótákhoz hasonlóan dacolnak a halállal, s az életükkel, csak éppen nem csak a sajátjukkal, hanem másokéval is. Miért írom mindezt? Mert sajnos a saját bőrömön tapasztaltam mindezeket. Csak, hogy néhány példát említsek a megannyi Nyíregyházán megesett biciklis kalandomból.

A biciklis egy egészen eltérő állatfaj

Eddig azt gondoltam, hogy a piros lámpa az egyformán piros autósnak, gyalogosnak, biciklisnek, kutyának és macskának. Ez azonban nem minden esetben igaz, hiszen autóval igen kockázatos pirosba hajtani, de azt a gyalogosok többsége is belátja, hogy károsan hat az egészségükre, ha a piroson lépnek a zebrára. A biciklis azonban egy egészen eltérő állatfaj, hiszen a piros színt nem minden esetben ismeri fel. Nem egyszer és valószínűleg nem is utoljára kell még azért beleállnom a fékbe, mert egy biciklis fittyet hányva a piros jelzésre robog át a zebrán. Nagy sebességgel, hirtelen, takarásból, hogy az autósnak esélye se legyen megállni.

A másik ilyen bicajosok által elfeledett kötelezettség a karjelzés. Mert azt elfogadja az ember, hogy sajnos kerékpár utak híján ők is az úton kénytelenek tekerni, de néhányuk egyszerűen megfeledkezik arról, hogy valamilyen formában jelezni kellene a kanyarodási szándékát. Jött már el előttem úgy keresztben biciklis egy kanyarban, hogy csak centiken múlt, hogy nem ütköztünk össze. Nem, nem a vidéki utakon gyakorta előforduló illuminált biciklis volt az említett jelzés nélkül kanyarodó, hanem egy láthatóan gyakorta bringázó sportoló. S kérdem én álnaívan kinek, ha nem neki kellene ismernie és betartania a szabályokat, aki az átlagnál többször pattan nyeregbe?

Nesze neked követési távolság!

A KRESZ-nek hála megengedetté vált a biciklisnek, illetve motorosoknak, hogy a lámpánál előrébb soroljanak. Igen ám, nemes gesztus, de miként valósult meg mindez a gyakorlatban? Piros lámpánál, mint a búgó cserebogarak húznak előre a sorban, ugyancsak fittyet hányva egy olyan apróságra, mint az autók visszapillantó tükre. Mindemellett arra is volt már példa, hogy a pirosnál elsőként várakozva úgy állt elém egy motoros, hogy tíz centi alig volt közöttünk. Nesze neked követési távolság!

Tényleg sokszor, sok helyen hangzott már el, hogy autósnak, két keréken járónak egyaránt oda kell figyelnie a másikra. Ez minden bizonnyal örökbecsű igazság, hiszen autósok és biciklisek/motorosok között is ugyanúgy vannak felelőtlen vezetők, mint adott esetben a másik oldalon. Egy fontos dolgot azonban nem szabad elfelejteni. A KRESZ módosítással bizony kaptak jogokat a két keréken járók, de attól még a kötelezettségek is megmaradtak. S, talán a legfontosabb – autó és bicikli között talán a méretbeli különbségekből is adódik, hogy az egyiket bizony könnyebb észrevenni, mint a másikat. Ugye nem tetszenek kitalálni, hogy melyiket?

-M. I.-

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában