2010.09.27. 18:25
Tovább kúszik a sztrádakígyó Vásárosnamény felé
<p>Nagykálló, Vásárosnamény, Nyíregyháza – A közpénzek legtakarékosabb felhasználásával a lehető legrövidebb időn belül fogjuk ezt a szakaszt megépíttetni – számon kérhető minőségben – mondta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter hétfőn az M3 autópálya Nyíregyháza-Vásárosnamény közötti szakasz 49-es számú főútig terjedő ütemének táblaavató ünnepségén.</p>
Lapunk kérdésére válaszolva eloszlatta azokat az aggályokat, miszerint az autópálya országhatárig építése olyan kockázattal is jár, hogy a befektetők átrobognak az olcsóbb munkaerőt kínáló térségekbe. Ezen az alapon egyáltalán nem lenne szabad autópályákat építeni – jegyezte meg a miniszter –, az viszont tény, hogy az infrastuktúra szükséges, de nem elégséges feltétele a gazdaság fejlesztésének. Az utak mentén logisztikai központokra, termelő beruházásokra van szükség, enélkül valóban átrohanhat a tőke, ám a kormány hosszú távú gazdaságfejlesztésben gondolkodva ösztönzi a kísérő projekteket.
Gyorsabb, biztonságosabb közlekedés
A hamarosan induló kivitelezés helyszínén dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza országgyűlési képviselője azt emelte ki, hogy a beruházással vonzóbb befektetési területté vált a megye és az egész északkeleti régió, az itt előállított javak piacra juttatásának feltételei javulnak. A szakasz hossza: 33,8 km, a tervezett befejezési határidő: 2011. december 15., a kivitelezési szerződés összege: 31,99 milliárd forint.
Az M3-as új szakaszát megvalósító beruházás során Nyíregyháza és Vásárosnamény között első lépésként közel 34 kilométer hosszú autópálya épül a 49-es számú főútig. Ezen a szakaszon a régészeti munkálatok hamarosan befejeződnek, így a napokban elkezdődhetnek a szakasz kivitelezési munkálatai.
Több ezer kamion az autópályán
– Egyértelműen az egyik döntő tényező volt a választásunkban, hogy az autópályát 50 kilométeres körzeten belül elérhettük, és kormányzati szintű ígéretet kaptunk arra, hogy tovább fogják építeni Nyíregyházáig a sztrádát – erősítette meg lapunknak az M3-as befektetői szempontból játszott szerepét Takács János, az Electrolux Kelet-Közép-Európai Holding vezérigazgatója, a Electrolux Lehel Kft. vezérigazgatója. A svéd multinacionális vállalat nyíregyházi gyárépítése tehát igazolja a tőke autópálya-követő mechanizmusát.
– Minden nagyvállalat számára fontos a fizikai elérhetőség, ez különösen igaz a mi esetünkben, hiszen termékeink döntő többségét, 97 %-át exportra szálltjuk, s nem csak Nyugat-Európába, hanem a kontinens keleti térségeibe is. Ezért jelentős az autópálya keleti irányú építése. Ez költséges beruházás az állam számára, s csak akkor térül meg, ha a kormány olyan gazdaságpolitikát rendel mellé, amely elősegíti az újabb befektetéseket – értékelt szélesebb megközelítésben Takács János.
Az Elextrolux nyíregyházi termelését valóban meghatározza a közúti közlekedés: naponta 20 kamion viszi az alapanyagokat és alkatrészeket a gyárba, míg a késztermékekkel megrakodva várhatóan 5300 kamion hagyja el majd a telephelyet 2010-ben.
Ütőeret jelképez
– Természetesen munkahelyteremtést is lehet remélni az M3-tól, és sok egyéb mást, ami előnyös, és megillet minden helybeli és környékbeli lakost. Számunkra az autópálya egy ütőeret jelképez, ami összeköt a szívvel – fogalmazott Kálmán Béla, Nyírmada polgármestere. – Gazdasági, társadalmi és politikai téren is fejlődhet ezáltal a térség. Nem azonnal, hanem hosszabb távon éreztetheti a hatását úgy, mint ahogy Nyírmada városi rangot kapott. Ez egy nagyszerű lehetőség, mellyel tudni kell élni.- Nyéki Zsolt -