Helyi közélet

2010.10.25. 13:25

Modern mobilos átverések

<p>Költséges átverés áldozataivá válhatnak az okostelefonokat használó buta, tájékozatlan mobiltelefon használók.</p>

Gyerekzár szolgáltatás

Egyre több olyan tartalom és ajánlat érhető el mobiltelefonon keresztül (játék, képek, videók, chatszobák, blogok), ahol a hasznos, érdekes, szórakoztató szolgáltatások között a kiskorú felhasználók nem kívánt tartalmakkal, a szülők pedig nem kívánt költségekkel szembesülhetnek. – Éppen ezért fontos, hogy a megfelelő, tudatos mobiltelefon használat alapvető szabályaival a T-Mobile előfizetői is tisztában legyenek – figyelmeztet Balla Kálmán, a Magyar Telekom kommunikációs szakértője.

– Egyre nagyobb jelentőséget kapnak azok a mobiltelefonra kifejlesztett megoldások, szolgáltatások, melyek célja a figyelemfelhívás a mobiltelefon használatban rejlő veszélyekre, segítséget nyújtva ezen helyzetek elkerülésére, kockázatuk csökkentésére. A tavaly februárban bevezetett Gyerekzár szolgáltatás voltaképpen egy eszköz a T-Mobile-os ügyfelek kezében, hogy gyermeküket megóvják a mobiltelefonon keresztül elérhető káros tartalmaktól, önmagukat pedig a nem kívánt költségektől anélkül, hogy a telefon által elérhető információs, szórakoztató szolgáltatásokat teljesen korlátozni kellene – fejtette ki a szakértő.

Nyeremény helyett ráfizetés

Sajnálatos módon továbbra is nagy azon visszaélések száma, amikor a mobilszolgáltatók ügyfeleit ismeretlenek telefonon különböző okokkal (például nyeremény ígéretével) megkeresik, és érvényes feltöltőkártya-kód bediktálását kérik. A hívás több esetben magukra a mobilszolgáltatókra hivatkozva, vagy a mobilszolgáltató vezetőjeként bemutatkozva történik.

– Nem lehet elégszer ismételni: érvényes feltöltőkártya-kódot soha, semmilyen okból ne adjanak ki idegeneknek, illetve elektronikusan ne töltsenek fel pénzt egy idegen hívószám kártyás egyenlegére! Ilyen esetekben az okozott kárért a mobilszolgáltatók nem tudnak felelősséget vállalni. Amennyiben valaki visszaélésre, átverésre gyanakszik, vagy az átadott feltöltőkártya kódjával már visszaéltek, mielőbb tegyen feljelentést a lakóhelye szerinti rendőrségen! – áll a Magyar Telekom kommunikációs igazgatóságának felhívásában.

Szerencsétlen nyertesek

 A mobiltelefon a fenti esetekben nem tárgya, csak eszköze a bűncselekményeknek – mondja Fülöp Gergely, a Szabolcs megyei rendőr-főkapitányság szóvivője.

– Havi rendszerességgel előfordulnak a megyében ilyen jellegű ügyek: a hozzánk érkező esetek legnagyobb részében valamelyik mobilszolgáltató munkatársának adják ki magukat az elkövetők, s azt mondják, hogy az illető több tízezer forintot nyert egy játékukon. A „szerencsés nyertesnek” nem kell mást tennie, mint megvásárolni egy feltöltőkártyát, s annak a kódját bediktálni. Sokan bedőlnek, mi pedig a nyomzás során zsákutcába futunk, hiszen nem megállapítható, kinek a nevén van a készülék. Azt tanácsoljuk mindenkinek, hogy akit ilyen ürüggyel hívnak, keresse fel a szolgáltatóját, s ott kérjen tájékoztatást, bár én úgy tudom, hogy ilyen típusú játékokat nem indítanak a mobilcégek – mondja a szóvivő.

Csalók kérnek visszahívást

Vigyázat, a jól ismert trükkök mellett egy új típusú mobiltelefonos csalás van elterjedőben! – figyelmezteti ügyfeleit a Vodafone Magyarország. Az átverés lényege, hogy néhány hazai emeltdíjas tartalomszolgáltató hívószámáról kéretlen szöveges üzenetek érkeznek az előfizető telefonjára. Sok esetben az üzenetek teljesen ártatlannak tűnő szöveget tartalmaznak (például „Szia! Hogy vagy?”), más esetekben az adott emeltdíjas szolgáltatásra utaló szexuális jellegű tartalom, hirdetés található bennük. Az ilyen kéretlen üzenetek fogadása nem kerül pénzbe az előfizetőknek, ha azonban ezekre válaszolnak, az már igen!

Az emeltdíjas számokról érkező kéretlen üzenetek célja, hogy a gyanútlan ügyfeleket megtévesztve az érintett emeltdíjas számokra forgalmat, az emeltdíjas tartalomszolgáltatónak pedig extra bevételt generáljanak, ami 2001. óta büntetendő cselekmény. A telefontársaság azt tanácsolja előfizetőinek, hogy amennyiben ilyen típusú üzenetet kapnak, ellenőrizzék az SMS-t küldő fél hívószámát. Amennyiben emeltdíjas, ne válaszoljanak rá se SMS-ben, se visszahívással, inkább tegyenek bejelentést a Vodafone 1270-es ügyfélszolgálati számán! Az ügyfelektől érkező bejelentések alapján a Vodafone megvizsgálja az emeltdíjas számokról kéretlenül kiküldött SMS forgalmat, és intézkedik a megszűntetésre érdekében.

Klónozni is tudják a SIM kártyát!

Az utóbbi időkben szélhámosok kifejlesztettek egy rendszert, mellyel képessé váltak a mobiltelefonok csalással történő használatára. Először a felhasználót felhívják a mobilján, és úgy mutatkoznak be, mintha a szolgáltatójától hívnák, majd mobiltelefonja megfelelő működésének ellenőrzésére hivatkozva arra kérik, hogy tárcsázza a 09# -es kódot. A szélhámosok a fenti kód beütését követően olvasni tudják a SIM kártyát!

Amennyiben kijelzőjén beérkező híváskor az „A C E” betűk jelennek meg, ne vegye fel, a hívást utasítsa el! Ez egy olyan vírus, amely tönkreteszi a SIM kártyát, és megrongálja a mobiltelefont.

Mobilszámla: a határ a csillagos ég

 – A fiam kapott az egyik osztálytársától a telefonjára egy játékot, ám az csak utólag derült ki: nagyon sokba kerül ez nekünk – panaszolta lapunknak egy apuka, aki a történtekből számos tanulságot levont. Igaz, ezekről szívesen lemondana. – A játék megérkezett a telefonra és automatikusan csatlakozott az internetre, de a készülék típusából adódóan a folyamatos kapcsolatra sem utalt semmi. Pontosabban csak a hóközi számla, ami akkor már ötvenezer forintól szólt, és aminek kézhezvétele után azonnal rohantunk a szolgáltatóhoz, ahol a játékot és ezzel az internet-csatlakozást letiltották, de akkor a számla már a csillagos eget súrolta. Sem a fogyasztóvédelem, sem a médiafelügyelet nem foglalkozik az üggyel – az, hogy az internetkapcsolat milyen körülmények között jött létre, számukra nem lényeges –, és bár tudom, hogy a szolgáltatónak nem érdeke, de talán elvárható lett volna, hogy időközben leállítják a játékot.

A fiam mobilszámlája átlagosan háromezer forint körül van, ha lenne, aki ezzel foglalkozik, feltűnt volna, hogy ez esetben ennek a sokszorosán áll a számla, és leállíthatták volna az internet-kapcsolatot. Azzal, hogy semmiféle tájékoztatást nem kaptunk arról, hogy a játéknak milyen következményei lehetnek, az egész család tönkremehet, és nem tudom, hogyan előzhettük volna meg a bajt. Illetve egy módon: ha a gyereknek nem veszünk előfizetéses telefont, ha ugyanis kártyás készüléke lenne, az pár óra alatt lenullázódott volna. Így viszont mi fogunk – mondja az elkeseredett szülő.

- Palicz István, Száraz Ancsa -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában