2012.05.08. 10:27
Csillogó félgömb követte a helikoptert
Nyíregyháza - Kupola akció: a levegőből emelték a helyére a főiskola csillagvizsgálóját.
Nyíregyháza - Kupola akció: a levegőből emelték a helyére a főiskola csillagvizsgálóját.A Nyíregyházi Főiskola „B” épületének tetejére pillantva egy kis csillagvizsgáló kupolát láthatunk, amely sajátos híd, kapocs a csillagos ég és a repülés között. A történetet Pokorazcki András volt berepülő pilóta beszámolóján keresztül osztjuk meg olvasóinkkal.
Éppen 1979-et írtak, amikor az akkori Bessenyei György Tanárképző Főiskola tanszékvezető tanára, dr. Göőz Lajos megálmodott egy csillagvizsgáló kupolát a főépület tetejére. Alapos szervező munkával össze is verbuválta azokat a segítőket, akik (ahogy az időben mondták: társadalmi munkában) valósággá váltották az álmot.
A pilótaképzésre alapozva
Már rendelkezésre állt a leendő csillagvizsgáló távcsőrendszere is, de hátra volt még a kupola. Ezt a Nyírtelken működő katonai bázis dolgozói készítették el, szintén önzetlen felajánlásként, de még mindig volt egy nagy bökkenő – hogyan juttassák fel a főépület tetejére? „Ölben” nem lehetett, az erre alkalmas toronydaru költsége pedig messze meghaladta volna a főiskola lehetőségeit.
Ekkor jött az ötlet tanár úrtól, hogyan lehetne megoldani a problémát a társintézménynél folyó pilótaképzés révén. A Mezőgazdasági Főiskolán tanuló pilótajelöltek azokban az időkben ugyancsak sűrűn szelték az eget, s a repülőgépek között olykor feltűntek a helikopterek is. A tanár úrnak az jutott eszébe, hogy egy helikopterrel nemcsak permetezni lehet, hanem „daruzni” is.
Átalakított helikopter
Csörgött a telefon a repülőtéren Pokoraczki András bázisvezető főpilóta irodájában: „Tudnának-e segíteni egy helikopterrel a tervezett csillagvizsgáló kupolájának helyretételében?” A főpilóta rögvest vállalkozott erre, de előbb be kellett szereznie a szükséges engedélyeket. Szerencsére minden hatóság segítőkész volt, és a helikoptereket is működtető Repülőgépes Szolgálat főigazgatója engedélyezte a „Kupola Akciót”. Természetesen a repülők szervezete is térítés nélkül vállalta a segítségnyújtást.
Kihasználva a jó időt, 1982. május 24-én élesre fordult a helyzet. Pokoraczki András (Racki) levegőbe emelte a Ka-26 típusú „Kamov” helikopter daruzásra átszerelt változatával a kupolát, és már útban is volt a tanárképző felé. Akik a városból éppen odafigyeltek, igencsak furcsa látványban lehetett részük, mert az szokásos volt, hogy egy helikopter repül úgy 100 méter magasságban, de mi lehet az a csillogó félgömb, ami vagy 10 méterrel alatta lerázhatatlanul követi? (A kötél ugyanis nem látszott messziről).
Karjelzésekkel segítettek
Mire a helikopter az épület fölé ért, a segítők mér elfoglalták helyüket a tetőn. Közreműködésük nélkülözhetetlen volt, mert a kupola alsó gyűrűjén sorakozó kis görgőknek az építmény tetejére szerelt sínrendszerbe kellett beilleszkedniük. Ez tette lehetővé a kupola teljes körbeforgatását.
A gép kabinjából a pilóta sem az alatta függő terhet, sem a befogadó sínrendszert nem láthatta. Jávor István a tető távolabbi pontján állva karjelekkel, Szabolcsi Sándor pedig az építményből rádiózva segítették a pilótát a teher pontos beemelésében. Az utolsó centiméterekben pedig Hadházi László, Petz Oszkár és Varga János kollégák irányítókötelekkel segítették végleges pozíciójába a kupolát.
Terhétől megkönnyebbülve a helikopter a kupola mellé süllyedve most már drótkötelét is leoldotta. Rövid üdvözlés a segítő kollégáknak, és irány vissza a repülőtérre.
- Felszállástól leszállásig eltelt idő 7 perc! Napjainkig a kötéloldástól eltelt idő 33 év. A csillagos ég és a repülés gyönyörűsége örök! – zárja visszaemlékezését Pokoraczki András.
Filmre vették a bevetést
Pokoraczki András berepülőpilóta, mint a repülőtér vezetője munkatársaiból összeállított egy kis csapatot, akikkel a repülőtér füvén gyakorolták, hogyan is kell majd a tetőre varázsolni a fényes kupolát. Ez az öt felszállásból álló gyakorlás népes szurkolótáborrá alakította a repülőtéren dolgozó valamennyi munkatársat (Egyesek jelentős tétre fogadásokat kötöttek a művelet sikeres kivitelezhetőségét illetően!).
Az előkészületeknek híre ment, és már ott is volt a repülőtéren a Nyíregyházi Amatőr Filmklub jeles tagja, Dobránszky György. Az ő amatőr filmfelvevő készülékének köszönhetően maradt meg a néhány perces mozi, amely főleg az előkészületekről szól.