Helyi közélet

2012.06.20. 09:36

Világbajnoki láz Nyíregyházán - A műrepülés csúcsversenyére készül a nyírségi város

Nyíregyháza (MTI-Press) - Világbajnoki lázban ég Nyíregyháza! A 120 ezer lakosú nyírségi nagyváros a harmadik legnépszerűbb technikai látványsportág, a műrepülők csúcsversenyére készül: július 26. és augusztus 5. között fogadja a földkerekség legjobb pilótáit.

Nyíregyháza (MTI-Press) - Világbajnoki lázban ég Nyíregyháza! A 120 ezer lakosú nyírségi nagyváros a harmadik legnépszerűbb technikai látványsportág, a műrepülők csúcsversenyére készül: július 26. és augusztus 5. között fogadja a földkerekség legjobb pilótáit.A 10. műrepülő-vb-n, az AWAC (Advanced World Aerobatics Championships) 2012 Hungary viadalon 4 kontinens 20 országából 88 versenyző vesz részt.

Vakmerő, lélegzetelállító, hátborzongató pózok

A motoros műrepülés kezdetét 1903. december 17-től számítják. Azon a napon az amerikai testvérek, Orville és Wilbur Wright hajtották végre az első motoros repülést az észak-karolinai Kitty Hawkban. Később, 1909. július 23-én a francia Louis Bléroit repülte át a La Manche csatornát. Blériot 1909. október 15-17 között Magyarországon is bemutató repüléseket tartott, a Budapest határában lévő Rákosi Gyakorlótéren több mint kétszázezren figyelték négy felszállásból álló légi produkcióját. Repülőgépe az "ősgépnek" tartott 24 LE-s Blériot XI típusú volt.

Aztán 1913. augusztus 27-én az orosz Pjotr Nyeszterov repülőjével már bukfencet mutatott be, majd néhány nappal később, 1913. szeptember 1-én az ugyancsak francia Adolphe Pegoud hátára fordította gépét, és a világon elsőként végzett háton repülést. Pegaud 1913. szeptember 21-én már orsókkal szórakoztatta a nézőket. Az akkori idők krónikásai szerint valóságos műrepülési láz tört ki a világon, amihez hozzájárult egy új találmány, az ejtőernyő alkalmazása. Az ernyő használata fokozta a pilóták biztonságérzetét, akik újabbnál újabb, lélegzetelállító manővereket hajtottak végre a levegőben.

A műrepülés az azóta eltelt mintegy száz évben a repülés sajátos területévé vált. Tulajdonképpen olyan repülőgéppel végrehajtott manőverezésről van szó, amelyet a pilóták hirtelen helyzetváltoztatásokkal, az általánostól eltérő repülési helyzetekkel vagy rendkívüli sebességnövelésekkel, illetve -csökkentésekkel hoznak létre. Egyáltalán nem túlzás: vakmerő, nyaktörésszerű és hátborzongató pózokba kerülnek ilyenkor a gépek és vezetőik. Érhető, hogy a műrepülés nagy felkészültséget, fegyelmet kíván, a pilótának tökéletesen tisztában kell lennie saját fizikumával, szellemi teljesítőképességével és repülőgépének korlátaival egyaránt.

A repülőgépek a manőverek, a figurák kialakítása közben sokszor 300 kilométer óránkénti sebességgel változtatnak irányt, ami nem egyszer 10-12 G terhelést jelent a műrepülők szervezetére. Hogy mekkora ez a terhelés? Egy űrhajósra a rakétakilövésnél 5 G nehézségi erő hat, míg a műrepülő pilótákra verseny közben akár ennek a duplája. Ráadásul a pilóták közben nem viselnek speciális ruhát, amely meggátolja a vér kiáramlását a fejből. Ők a rekeszizmukat használják, folyamatos, gyors, megfeszített ki-be lélegzéssel tartják fejükben a vért; egy-egy figura bemutatása közben a teljes izomzatuk megfeszül.

A közel száz év alatt a műrepülés az egyik legismertebb technikai látványsportág lett a világon. Csak a Forma-1 és a NASCAR, a szériaautók amerikai versenye előzi meg. A műrepülők a pilóták legjobbjai közé tartoznak: katonai vagy polgári repülőgépek több évtizedes tapasztalattal rendelkező vezetői vannak közöttük.

Különös évfordulót ünnepelnek a magyarok

A nyíregyházi műrepülő-vb-t a Magyar Repülő Szövetség keretein belül működő Magyar Műrepülő Klub rendezi. A rendezési jogot portugál, lengyel és román jelentkező előtt nyerte el a szervezet.

Ábrányi Tamás, a szövetség motoros műrepülő szekciójának vezetője, aki a nyíregyházi világbajnokságon versenypilótaként is rajthoz áll, elmondta, hogy a látványsportág hazai művelői különleges évfordulót is ünnepelnek a vb-rendezéssel. Ötven évvel ezelőtt, 1962-ben ugyanis a budaörsi repülőtéren rendezték meg a 2. motoros műrepülő-világbajnokságot, amelyen hatalmas magyar siker született, egyéniben és összetettben is a mieink győztek. A legjobbnak Tóth József bizonyult, és aranyérmes lett a Fejér Miklós, Fejes Péter, Katona Sándor, Pál Zoltán és Tóth József alkotta magyar válogatott is.

Az elődök emléke előtt a Nyíregyházán rajthoz álló öt tagú magyar válogatott - Ábrányi Tamás, Karai Csaba, Keserű Béla, Kovács Gergely és Nádas Tamás - "jó szerepléssel szeretne fejet hajtani". A pilóták felkészülését Besenyei Péter kétszeres világbajnok, kétszeres világkupa-győztes és Európa-bajnok, valamint Veres Zoltán, Eb-aranyérmes műrepülő is segíti.

A válogatott tagjai a kiskunlacházi és a Kecskeméthez közeli matkópusztai repülőtéren készülnek a viadalra. Ábrányi CAP 231, Karai EDGE 540, Keserű és Kovács Z-50 LS, míg Nádas Extra 300 típusú géppel áll rajthoz a nyírségi nagyvárosban.

A világ legjobbjaiként emlegetett amerikai, brit, francia, német, orosz és svéd pilótákkal kell majd megküzdeniük a helyezésekért. A legnépesebb csapattal, nyolc-nyolc versenyzővel az Egyesült Államok, a Dél-Afrikai Köztársaság, Lengyelország és Oroszország érkezik Nyíregyházára. Hat-hat pilótát állít rajthoz Franciaország, Németország és Ukrajna, ötöt Nagy Britannia, négyet Románia, hármat-hármat Ausztria, Svédország, Csehszlovákia, Portugália, Litvánia, Olaszország, kettőt-kettőt Japán és Fehér-Oroszország, egyet-egyet pedig Belgium és Svájc.

A rendezők egyébként mintegy 70 korszerű repülőgép érkezését várják a vb-re. A legjobbnak tartott gépek közül ott lesz a viadalon például a SU-31, Extra 300, Extra 330, Edge 540, CAP 231 és a Z-50 típusú is.

Az egyik legkorszerűbbnek közülük az Extra 330 SC-t tekintik a szakemberek. Ez a géptípus 682 kilogramm, maximális felszálló tömege pedig 952 kiló. A szárnyak elrendezése és a pilótafülke mögötti megemelt törzsrész és a hosszú orr erőteljes külsőt kölcsönöz a gépnek. A rendkívül teherbíró szárnyainak formája is jellegzetes, szimmetrikus, szénszál erősítésű kompozit anyagból készült, a főfutókat áramvonalazó burkolat takarja.

A gép törzsében található főtartályba 101, míg a szárnyakba 120 liter üzemanyag fér. Az Extra 330 SC rendelkezik a műrepülőgépek között az egyik legnagyobb vonóerő-tömeg aránnyal, és úgy tervezték, hogy 10 G-t meghaladó terhelést is el tudjon viselni.

A modern gépeket - és természetesen a pilótákat is - közelről szemlélhetik majd meg a nyírségi világbajnokság nézői, akik a versenynapokon térítésmentesen juthatnak be a nyíregyházi repülőtérre.

Meglepetéssel szeretnék látványosabbá tenni a zárónapot

Horváth Péternek, a repteret üzemeltető Tréner Kft. ügyvezető-igazgatójának tájékoztatása szerint a létesítményben minden adott a világbajnokság színvonalas lebonyolítására.

A repülőtér a Nyíregyházi Főiskola repülőgép-vezető hallgatóinak gyakorlati képzését látja el. A legmodernebb navigációs és biztonsági berendezésekkel felszerelt, így semmilyen beruházásra nincs szükség a vb megrendezéséhez, mindössze csak a 20x1000 méteres kifutópálya irányító jelzéseit, a hangárokat, műszaki kiszolgáló helyiségeket kell újrafesteni.

A Tréner Kft. és elődje, a Repülőgépes Szolgálat 1968 óta eddig mintegy 500 hivatásos pilóta főiskolai kiképzéséről gondoskodott, ők ma már világszerte végeznek repülőgép-vezetői feladatokat hivatásos vagy magángépeken. Emellett képeznek műrepülőket is, illetve vállalnak oktatói átképzéseket és lejárt repülőgép-jogosítványok meghosszabbítását szolgáló képzéseket is.

A világbajnokság már elkészült programja szerint július 23. és 25. között hivatalos edzésnapokat tartanak, majd 26-án kezdődik a verseny; a látványosnak ígérkező ünnepélyes megnyitót Nyíregyháza központjában, a Kossuth téren rendezik.

Augusztus 3-ig naponta 9.00 órától lesznek a versenyrepülések. Augusztus 4-én repülőnap zárja a vb-t, amelynek keretében tartják a helyezettek légishow-ját, illetve a díjátadást és a záróünnepséget is. A zárónapon viszont már csak belépő váltása után juthatnak be a nézők a reptérre. A műrepülők augusztus 5-én szállnak fel utoljára szabolcsi légtérbe, hogy elbúcsúzzanak a házigazda várostól, és induljanak haza.

A világbajnokságon a résztvevők több számban mérik össze tudásukat. A feladatokat egy háromszor ezerméteres légkockában kell végrehajtaniuk a pilótáknak, teljesítményüket nemzetközi zsűri és bírói testület pontozza. A zsűri elnöke a svéd Lars-Goran Arvidsson, tagjai pedig a francia Bob Chomono és az angol Alan Cassydy lesznek. A bírói testületben dél-afrikai, francia, finn, litván, ukrán, orosz, angol, magyar és amerikai pontozók kapnak helyet.

A pilótáknak nemcsak a "kijelölt boxban" kell maradniuk gépeikkel, hanem előírt figurákat is be kell mutatniuk. Kötelező, zárt és szabad, saját tervezésű gyakorlatokat egyaránt végrehajtanak majd. "Kotta" szerint végzik majd őket, amely tartalmazza a manőverek típusát, a pontos figurákat, illetve azok egymás utáni sorrendjét. Emellett a pilótáknak ügyelniük kell a repülési idő megtartására is, ami a felszállástól - versenyszámoktól függően - 10-15 perces.

A világbajnokság búcsúnapját a nyíregyházi szervezők egy meglepetéssel is szeretnék még látványosabbá tenni. A város polgármestere, Kovács Ferenc Hende Csaba honvédelmi miniszterrel egyeztet arról, hogy a légtérben az újnak számító katonai vadászgépek, a híres Gripenek is feltűnjenek egy kötelékrepülésre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában