Helyi közélet

2015.08.30. 19:07

A virtuális sztrádán is szükség van jogsira!

Nyíregyháza -  Az idén minden nyíregyházi diák megismerheti a virtuális világ előnyeit és veszélyeit az Okosdigitális program révén. Interjú: Tóth Zoltán kommunikációs szakértővel, a Digitális Tudás Akadémia elnökével.

Nyíregyháza -  Az idén minden nyíregyházi diák megismerheti a virtuális világ előnyeit és veszélyeit az Okosdigitális program révén. Interjú: Tóth Zoltán kommunikációs szakértővel, a Digitális Tudás Akadémia elnökével.

Manapság nem csak több ponton záródó ajtókkal, ablakokkal és riasztórendszerekkel kell védekeznünk az illetéktelen behatolókkal szemben, ha nem vigyázunk, a számítógépünkön és okostelefonunkon tárolt személyes adataink, privát képeink, videóink is rossz kezekbe kerülhetnek, s akkor még az alattomosan támadó vírusokról és a tizenévesekkel álnéven ismerkedő, még alattomosabb alakokról nem is beszéltünk.

A Digitális Tudás Akadémia (www.digipedia.hu) – több száz önkéntes Telekom-dolgozó közreműködésével – immár évek óta igyekszik felhívni az iskoláskorú gyermekek figyelmét a biztonságosabb és tudatosabb nethasználat fontosságára. A telekommunikációs cég úgy döntött: a szülőkre és a pedagógusokra is kiterjeszti országos misszióját, az Okosdigitális oktatási programot.

Mennyire jártasak a tanárok és a szülők a virtuális világban, amelyben gyermekük már otthonosan mozog?

 Tóth Zoltán: Elég nagy lemaradásban vannak a mai fiatalokhoz képest, akik – némi túlzással – már okostelefonnal a kezükben születtek, és előbb tanultak meg gépelni, mint kézzel írni. A tizenévesek rengeteg időt töltenek a világhálón, ismerkednek, beszélgetnek, vásárolnak, információkat gyűjtenek, játszanak, feltöltenek, letöltenek. Valamennyi felelős szülő, lelkiismeretes pedagógus aggódik értük, nehogy bajba kerüljenek, de csak kevesen tudnak a segítségükre sietni, ha kell, mert nem ismerik azokat a felületeket, alkalmazásokat, amiket a gyerekek használnak. Az egész országra kiterjedő, ingyenes programunk célja, hogy mindkét generációt hasznos tanácsokkal lássa el.

Hogyan érik el, hogy a szülők, tanárok és diákok egy nyelvet beszéljenek ebben a témában, s azt, hogy a gyermek beavassa őket, tanácsot kérjen, ha „bajba kerül”?

Tóth Zoltán: Szinte naponta hallunk a virtuális térben előforduló konfliktushelyzetekről, amelyek némely esetben komoly traumák lehetőségét hordozzák. Egyetlen felnőtt sem állhat minden pillanatban a netező gyermek mellett, de sokat tehet azért, hogy minimalizálja a rá leselkedő ártalmas tartalmakat. Alkohol, drog, katonaság, öngyilkosság, plágium, szekta, szexuális orientáció, szerencsejáték – íme néhány azon kategóriák közül, amelyeket egy ingyenes, minden internetszolgáltató honlapján elérhető programban letilthatunk a gyerekeink számítógépéről, telefonjáról, tabletjéről.

Az Okosdigitális program ennek mikéntjére és miértjére is választ ad az iskolai fórumokon, ám a Telekom – immár több száz fős – önkéntes tábora ennél sokkal többet tesz. A telekommunikációs szakemberek ez idáig mintegy 2100 rendkívüli osztályfőnöki óra keretében, olykor elrettentő vagy éppen megmosolyogtató történeteken keresztül világítottak rá a jelszavas védelem és a jogtiszta szoftverhasználat fontosságára, posztolási jó tanácsokat adtak, de szó esett arról is, kiket (ne) jelöljünk vissza a közösségi oldalakon, mi a profillopás, a chatrulett, milyen erkölcsi és büntetőjogi következményei lehetnek a képlopásnak, vagy például kihez fordulhat a fiatal, ha valaki zaklatja a neten. Ezekre az ismeretekre természetesen a szülőknek és pedagógusoknak is óriási szükségük van, részint, hogy jó segítőkké, részint hogy maguk is tudatos és körültekintő felhasználókká váljanak.

A közeljövőben négynapos, akkreditált pedagógusképzést indítunk Nyíregyházán, a digitális kompetenciafejlesztő tréning iránt egyébként országosan óriási az érdeklődés. Egy-egy nagyobb munkaadó, például egy szülők százait foglalkoztató családbarát nagyvállalat, áruházlánc is jelezheti igényét egy-egy ingyenes oktatásra.

Erre a hiánypótló misszióra tehát a nagyfokú társadalmi tájékozatlanság miatt van szükség. Ebben partnerek a megszólított diákok, szülők, pedagógusok, az úttörő munkát elindító Digitális Tudás Akadémia, valamint a tekintélyes anyagi és humán erőforrást nyújtó Magyar Telekom. Várható-e célirányos és átfogó kormányzati intézkedés Magyarország digitális felvilágosodása érdekében?

Tóth Zoltán: Már állami szinten, kormányzati oldalon is felismerték ennek hasznosságát és fontosságát, így okkal remélhetjük, hogy hamarosan – a tettek mezejére lépve – állami együttműködésre is számíthatunk. Jó lenne, ha ezek az ismeretanyagok már az általános és középiskolai tananyagokba is beépülnének, és nem csak fakultatív szakkör, hanem kötelező tantárgy keretében. Most ugyanis azt látjuk, hogy a kezdő felhasználók többnyire naivak, tapasztalatlanok, s ennélfogva veszélyeztetettek. Olyan ez, mintha előbb ülnének autóba, minthogy megismernék a közlekedési szabályokat és a vezetési technikákat. A mai világban elengedhetetlen, hogy a digitális világsztrádán is okosan és körültekintően közlekedjünk, különben…

Különben…? Milyen történetekről számolnak be az iskolapadban ülők és a katedrán állók az „okosfórumok” alkalmával?

Tóth Zoltán: Sok titkot, sztorit árulnak el egy-egy ilyen interaktív beszélgetésen a tizenévesek. Volt olyan lány, aki naiv módon megadta a címét, telefonszámát egy szimpatikusnak tűnő fiúnak, majd találkozót beszéltek meg, ám a randevúra, amelyre szerencsére a barátnői is elkísérték a kamaszlányt, a jóképű fiatal fiú helyett egy idősebb férfi érkezett meg. Egy fiú elújságolta a Facebookon, hová készül nyaralni a következő héten a családjával. A szülők – tartva attól, hogy a betörők kihasználnák a távollétüket – kénytelenek voltak lemondani a befizetett utat. Gyakori kérdés, hogy az elveszített, kikapcsolt állapotban lévő okostelefon lokalizálható, megtalálható-e, ahogy az is, érdemes-e bedőlni a különféle nyereményjátékoknak, előrefizetős apróhirdetéseknek. Folyamatosan terítéken van a zaklatások és a képekkel visszaélések témaköre is. Előfordult, hogy az egyik férfi tanár őrizetlenül és bekapcsolva hagyta a laptopját az egyik óraközi szünetben a tanteremben. A diákok – élve a tálcán kínált lehetőséggel – „összeházasították” a mit sem sejtő agglegényt az egyik csinos, de férjezett kolléganőjével a Facebookon. A tanár úr megfizette a tanulópénzt a felelőtlenségéért, a csínytevő diákokban azonban tudatosítanunk kellett, hogy az ilyen tréfának akár büntetőjogi következménye is lehet! A díjmentes programokra várjuk az iskolák és munkaadók jelentkezését a www.okosdigitalis.hu oldalon.

Tóth Zoltán

Született: 1981. július 15-énFoglalkozása: a Digitális Tudás Akadémia elnöke

Iskolái: CSMSZKI – programozó, könyvelő, ZSKF: kommunikáció-­médiatudomány / nemzetközi kommunikáció

Munkahelyei: Digitális Tudás Akadémia, Online Mentor Kft.

Hobbija: futás, kerékpártúrázás, horgászat

Ars poeticája: „Minden reggel az első dolgom, hogy köszönetet mondok, amiért azzal foglalkozom, amit szeretek.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában