Helyi közélet

2015.09.08. 11:11

Mentőöv Záhonynak? Több száz család sorsa függ most ettől

Záhony - Drasztikusan alacsony a forgalom a záhonyi ivasúti határponton, közel 400 dolgozó családjának megélhetése került veszélybe. Kiutat keres „leányának” az ukrán válság mélyítette gödörből a MÁV. És talán már talált is...

Záhony - Drasztikusan alacsony a forgalom a záhonyi ivasúti határponton, közel 400 dolgozó családjának megélhetése került veszélybe. Kiutat keres „leányának” az ukrán válság mélyítette gödörből a MÁV. És talán már talált is...

Az elmúlt hetekben több sajtóorgánum, köztük portálunk is foglalkozott Záhony kérdésével. A hírek kidomborították, hogy a kelet kapujának számító záhonyi vasúti határponton a forgalom fokozatosan csökken, mára drasztikusan alacsony szintet ért el.

A tavaly óta tartó ukrán válság és belpolitikai események hatására tovább csökkent a záhonyi térség vasúti áruforgalma, ami a MÁV 100 százalékos tulajdonában álló átrakójánál, a Záhony-Port Zrt.-nél már 2015 első felében foglalkoztatási nehézségeket okozott – közölte a vasúttársaság még augusztus első felében.

Komoly tárgyalások

A MÁV kommünikéjéből kiderül, hogy mindent megtettek a helyi foglalkoztatás fenntartása érdekében, ­komoly tárgyalásokat folytattak a régió országaiban. Egyéb ­nyilatkozatok sürgették az állam és a Dunaferr cégcsoport közötti stratégiai megállapodás megkötését, mondván, hogy lényeges volumennövekedés lenne ezzel elérhető.

Ezen üdvözlendő tendenciák ellenére a számadatok továbbra is arról tanúskodnak, hogy míg a lengyel, szlovák, vagy akár a román határátmenetben is növekszik a forgalom, nálunk csökken. Az első hét hónapban annyi áru érkezett be Záhonynál, mint a konkurensnek számító szlovák határon egy jobb hónap alatt.

A napokban szerzett legfrissebb információink szerint pozitív eredményről számolhatunk be. – A záhonyi térségben működő két meghatározó logisztikai szolgáltató a Rail Cargo Hungaria Zrt.-vel és spedíciós cégekkel összefogva már hónapok óta dolgozik a szállítási probléma megoldásán – tudtuk meg Soltész Lászlótól, a Kelet Trans 2000 Kft. ügyvezetőjétől.

Éjszakába nyúló egyeztetés

A cégvezetőtől kapott információ szerint több, éjszakába nyúló egyeztetés, energiát nem kímélő utánajárás szükségeltetett ahhoz, hogy a szerbiai smederevói vasmű alapanyag-beszállításába be tudjanak kapcsolódni. Nagyon komoly ellenfélnek bizonyult a dunai vízi szállítás mellett a lehetséges szlovákiai elkerülő útirány is. Augusztus hónapban beindultak a szállítások, melyek volumenében az adott hónapban az össz-záhonyi forgalmat tekintve 20 százalékos növekedést eredményeznek. Már az elkövetkező havi tervek is elkészültek, és várhatóan ez a kedvező tendencia tartható is lesz – tudtuk meg Soltész Lászlótól.

Megoldási javaslatok

A MÁV úgy véli, a térség gazdasági nehézségeit a Záhonyon keresztül beérkező árualap hiánya okozza, erre megoldás lehet többek között a keleti irányból vasúton érkező áruk tulajdonosaival stratégiai megállapodások kötése, a tehergépjármű-forgalom vasútra terelésének ösztönzése, valamint egy ellenőrzési típusú vámszabad terület engedélyezése, amely Záhony versenyképességét támogatná.

Családok megélhetése

Határozatlan idejű megállapodást kötött a vasúti teherszállítást végző osztrák ­tulajdonú cég a záhonyi átrakodót üzemeltető magyar tulajdonú társasággal: a Záhony-Port a Rail Cargo Hungariától kapja megrendelései 90 százalékát.

– Több mint 3 milliárd forint bevételt jelent évente ez a szerződés, ami nekünk az életet jelenti, értve ezalatt a 400 alkalmazottunk családjának megélhetését – kommentálta a kontraktus létrejöttét Farkas József, a Záhony-Port Zrt. vezérigazgatója.


Munkahelyek kerülhetnek veszélybe a záhonyi körzetben, miután jelentősen visszaesett a vasúti áruforgalom. tovább>>

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában