Helyi közélet

2016.01.23. 08:58

Késnek a hajnali buszok - Utánajártunk és furcsa átszervezésre bukkantunk

Nyíregyháza - „Meglepő dolgokról hallottam a minap, amikor véletlenül meghallottam a buszvezetők beszélgetését. Nyugtalanságra ad okot, ha már ők is aggódnak, hiszen nagyobb rálátásuk van a történésekre, mint az utazóközönségnek. A nyíregyházi régi Volán-telepen megszűnt a garázsban a forgalmi szolgálat, ami évtizedek óta megfelelően működött, és bár állítólag a vezetőség elégedett az átszervezéssel, a sofőrök szerint káosz van.”

Nyíregyháza - „Meglepő dolgokról hallottam a minap, amikor véletlenül meghallottam a buszvezetők beszélgetését. Nyugtalanságra ad okot, ha már ők is aggódnak, hiszen nagyobb rálátásuk van a történésekre, mint az utazóközönségnek. A nyíregyházi régi Volán-telepen megszűnt a garázsban a forgalmi szolgálat, ami évtizedek óta megfelelően működött, és bár állítólag a vezetőség elégedett az átszervezéssel, a sofőrök szerint káosz van.”

Nemrég az egyik olvasónk felháborodottan kereste meg szerkesztőségünket, arra panaszkodva, hogy egyre többször késnek a kora hajnali buszok. Mivel megtudta azt is, mi lehet ennek az oka, dühösen fakadt ki a levelében: „Ahhoz mi drágán vesszük a jegyet és a bérletet, hogy velünk kísérletezzenek. Vajon mit mond majd a vezetőség azoknak az utasoknak, akik elkéstek a munkából, a kimaradást levonták a bérükből, vagy éppen elment a vonatuk, és lekésték a buszcsatlakozást? Ki kárpótolja őket mindezekért?”

Problémás helyzet

Kiderült ugyanis, hogy az eddigi forgalomirányítást váratlanul átszervezték, a garázsoknál szolgálatot teljesítő forgalmistákat berakták a Jókai téri buszállomásra. Kezeljék onnan a felmerülő problémákat, ha tudják. Hogy miért is látszik mindez hosszú távon problémásnak, és mi okoz időnként zűrzavart és fennakadást, arra egy neve elhallgatását kérő buszsofőrtől kaptuk meg a választ.

Informátorunk elmondta lapunknak, hogy korábban három forgalmista is dolgozott garázsszolgálatban, 12 óránként váltották egymást. Reggel ők adták az induló dolgozók kezébe a menetlevelet és „fordát”. A leghamarabb értesültek róla, ha egy sofőr elaludt, és máris mozgósították a tartalékot. Beszedték a jegypénzt, és – átsétálva a közeli műhelybe – azt is ők tudták pontosan megmondani, mikorra készül el egy lerobbant busz. Hatkor, a reggeli váltáskor átadták egymásnak a szolgálatot, mindazokkal a tudnivalókkal, amikkel zökkenőmentesen lehetett irányítani a helyi járatok bonyolult struktúráját. Így ment ez egészen estig, amikor fogadták a visszaérkező és a teletankolt járműveket, elsőként fedezve fel esetleg azt is, ha egy járat nem került elő. Ebből ugyanis sejteni lehetett, hogy ismét valami szokatlan történt. Szóval ment minden, mint a karikacsapás, mindaddig, amíg az év elején jött az átszervezés.

– Ez egy jól bejáratott rendszer volt, most viszont a forgalmistákat beköltöztették a buszállomásra, a járművek pedig maradtak ahol eddig. Ha gond van, az indító erről csak későn értesül. A tartalékot is késve tudja mozgósítani – pláne ha az is a központban várja az utasítást –, a munkába igyekvő melósok pedig ott fagyoskodnak a buszmegállóban, kockáztatva, hogy elkésnek a munkahelyről.

Hol itt az ésszerűség?

– Sokáig azt hittük, minden a megtakarítás miatt van. De a forgalmista munkaideje nem csökkent, sőt! Már az éjféltől háromig tartó pihenőidőt is ki kell fizetni nekik, ráadásul az irányítás küszködve próbál megbirkózni a napi kihívásokkal. A sofőröknek is át kell vonulniuk a Petőfi térre, ha le akarják adni a jegypénzt és a menetlevelet, a szondáztatást se végzi el már senki, mert a garázsoknál szolgáló biztonsági őröktől nem lehet olyan feladatokat elvárni, amire nem képezték ki őket.

– Miskolcon a vezetés bizonyára a távolsági közlekedés gyakorlatából indult ki, mivel ott nincs helyi járat. A buszok különböző helyekről indulnak, vagyis mindegy, hol van a vezénylő. De a helyi járatokat a garázsból lehet a legjobban nyomon követni, ezt igazán elmagyarázhatná valaki a központi vezetésnek – avatott be a részletekbe informátorunk.

A társaság szerint nem okozott még fennakadást

Megkerestük kérdéseinkkel az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. illetékeseit is, akik megerősítették, hogy ez év januárjától társaságuk átszervezte helyi forgalomirányítási tevékenységét, amelynek köszönhetően a helyi forgalmi szakszolgálat a helyközivel közösen végzi a munkáját a Petőfi téri autóbusz-állomáson.

További részletek a kelet.hu-n.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában