Helyi közélet

2016.09.24. 17:36

Használtautó-vásárlás: ezekre figyeljen oda!

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Érdemes minden esetben a márkaszerviz segítségét kérni.

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Érdemes minden esetben a márkaszerviz segítségét kérni.

A statisztikák szerint év végén egyre többen szánják rá magukat használt­autó-keresgélésre, hogy a tavasz bekövetkeztével már újdonsült autóval kezdődhessen a szezon. A vásárlás előtt érdemes a márkaszerviz segítségét kérni, hiszen ők egy szakszerű átvizsgálással pontos képet tudnak nyújtani egy adott gépjármű állapotáról, korábbi problémáiról vagy rejtett hibáiról – mondta Gégény Norbert, a Csősz-Platán Cégcsoport marketing- és kommunikációs vezetője.

A gépjármű múltja

Az első és legfontosabb dolog, hogy autóvásárlás előtt igyekezzünk kideríteni az autó múltját. Ennek egyik eszköze lehet a szervizfüzet ellenőrzése, de mivel azt könnyedén hamisíthatják, jobban járunk, ha felkeresünk egy márkaszervizt, ahol egy állapotfelmérés részeként – az aktuális tulajdonos jelenlétében – lekérhetjük az autó hazai vagy akár nemzetközi szervizmúltját. Ebből könnyedén kiderül a valós futásteljesítmény, illetve a korábbi sérülések, valamint a gépek segítségével az aktuális hibák is feltárhatóak. Az átvizsgálások márkától függően 10–20.000 forintba kerülnek, azonban hosszú távon ennek a sokszorosát spórolhatjuk meg azzal, ha kiszűrjük a rossz állapotú kocsikat. Ha magunk is szeretnénk meggyőződni az autó állapotáról, érdemes tüzetesen átnézni azt.

1. Külső sérülések

Az autón elsőként a külső sérüléseket, illetve az elemek összeillesztését vegyük szemügyre! Vigyünk magunkkal festékvastagság-mérőt, mert annak segítségével könnyedén megállapíthatjuk, hogy hány elemet festettek újra. Ha egy-egy elemről azt tapasztaljuk, hogy nem a gyári szinten van a festékvastagság, nem kell azonnal megijedni, ha viszont több elem adatai eltérőek, könnyen feltételezhető, hogy nagyobb sérülést szenvedett a jármű. Ebben az esetben sérülhetett akár valamelyik főtartó vagy a futómű is. Az autót alulról is javasolt megvizsgálni.

2. Gumiabroncsok, fékek állapota

A gumiabroncsok ellenőrzése is fontos, új gumik esetében a mintamélység 8–10 milliméter. Ha a mintázat 4 milliméter közelében van, vagy a kora elérte már a 7–8 évet, akkor rövid időn belül cserével kell számolnunk. Állóhelyzetben a fékbetét vastagságát és a féktárcsa kopottságát is megnézhetjük, ha a betétek eredeti 7–8 milliméteres vastagsága jelentősen megkopott, várhatóan nem élik meg a következő szervizciklust.

3. A szélvédő hibái

Jelentős összeget takaríthatunk meg, ha megvizsgáljuk a szélvédőüveget is, ha repedést látunk, akkor szélvédőcserére készülhetünk. Azzal is számoljunk, hogy minél több asszisztensrendszerrel felszerelt az autó, annál drágább az üveg cseréje.

4. Fényszóró

Javasolt figyelmet fordítani a fényszórókra is. A hagyományos lámpáknál probléma lehet, hogy homályosodik a búra, vagy nem megfelelő izzó van a lámpatestben.

Utólag „xenonosított” autót ne vegyünk, mert ezen lámpák használata nem jogszerű, s az ilyen autó biztosan nem megy át a műszaki vizsgán.

A xenon fényszóróknál a kibocsátott fény alapján megállapítható, hogy izzócsere szükséges-e: kékes-fehér fény megfelelő állapotot jelez, ha viszont pirosas-lilás, akkor megérett a cserére.

A LED-es fényszórók esetében a probléma abból eredhet, hogy egyenként csak ritkán cserélhetőek a LED-ek, általában komplett fényszóróval oldható meg a javítás.

5. Az árulkodó motortér

Vásárlás előtt tekintsünk bele a motortérbe is! Ugyan a vevő szempontjából igényesnek tűnhet, ha feltűnően tiszta a motortér, legyünk gyanakvóak, mert az eladók gyakorta így leplezik az olajfolyást. Ezzel szemben a túlságosan koszos motor is arra utalhat, hogy valahol szivárog az olaj, ami hosszú távon jelentős költségekkel sújthat minket. A motornál ne feledkezzük meg a csövek állapotának és a folyadékszintek ellenőrzéséről sem!

6. Az utastér ellenőrzése

Miután beülünk az autóba, tekintsük végig a főbb elemeket! Nézzük meg a kormány, a kapcsolók, a váltókar, a pedálok és a kárpit állapotát, ez árulkodó lehet a futásteljesítményről. Ellenőrizzük az elektromos berendezéseket, próbáljuk ki a rádiót, az ablakemelőt, az ablaktörlőt, a tetőablakot, az ülésfűtést/hűtést, az ülésállítást. Járó motornál ellenőrizzük a klíma teljesítményét, és figyeljünk oda arra, hogy nem hallható-e az üzemszerű működéstől eltérő hang. Tekerjük el álló helyzetben a kormányt az egyik végponttól a másikig, és figyeljünk arra, hogy nem ad-e furcsa hangot. Az idő előrehaladtával bizonyos esetekben csökkenhet a kormánymű szivattyújának teljesítménye, aminek következtében nehezebbé válhat a kormányzás; hibás működésre utalhat, ha túl nagy erőt kell kifejtenünk.

7. A váltó

Indulás előtt ellenőrizzük a tengelykapcsoló pedál holtjátékát, normál esetben enyhe ellenállást tapasztalunk. A tengelykapcsoló felengedésekor a fogáspontnak középen kell lennie, kopásra utalhat, ha mélyen vagy magasan fog. Ha induláskor rángat, csikorog vagy egyéb gyanús hangokat ad, valószínűleg hibás a szerkezet. Figyeljük azt is, hogy a fokozatok könnyen kapcsolhatóak-e vagy hirtelen váltáskor nem hallatszik-e recsegés, ez ugyanis a szinkrongyűrűk kopottságáról árulkodhat. Az automata váltóknál több a hibalehetőség, mert itt nemcsak a mechanika okozhat hibát, hanem a váltószerkezeteknél is lehet gond. A legtöbb problémát a megfelelő karbantartás hiánya okozhatja ezeknél a szerkezeteknél. Ne feledkezzünk meg a hátramenet- és sportfunkciókról se! Ha a váltó szaggatva kapcsol, félrevált vagy furcsa hangokat hallat, ne döntsük a kocsi mellett!

Minden esetben kérjünk próbautat!

Miután ezeket végignéztük, minden esetben kérjünk próbautat az értékesítőtől, és lehetőség szerint legalább addig autózzunk, amíg az üzemi hőfokot eléri a motor! Ha a motort beindítjuk és furcsa hangokat hallunk, vagy szokatlan füst szállna fel a kipufogóból, legyünk ismét gyanakvóak! A Das WeltAuto minőségi használt autóit egytől egyig ki lehet próbálni, az egyik legfontosabb szolgáltatás számunkra a tesztvezetés, hiszen akkor érzi az ügyfél, hogy milyen az autó. – Egészítette ki Gégény Norbert.

Menet közben figyeljük a motortulajdonságokat, amennyiben azt érezzük, hogy az autó teljesítménye nem megfelelő, illetve ha furcsa jeleket tapasztalunk (pl. szokatlan hangok, rángatás) a használat során, akkor javasolt inkább tovább nézelődni a piacon. A lengéscsillapítók hibáját is hamar kiszűrhetjük, ha túlságosan imbolyog az autó alattunk vagy instabil a kanyarvétel, cserére érettek ezek az eszközök.

KM

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában