2016.10.16. 12:51
Emlékszel még?
<em>Emlékszel? Emlékszel arra a büszkeségre, amely hatalmába kerítette a megyeszékhely lakóit? Arra az izgalomra, amely az előkészületeket övezte? Arra a szorongással teli kíváncsiságra, amely az első bemutatót kísérte? Nyíregyházának színháza lett!</em> <strong>Karádi Zsolt írása.</strong>
Emlékszel? Emlékszel arra a büszkeségre, amely hatalmába kerítette a megyeszékhely lakóit? Arra az izgalomra, amely az előkészületeket övezte? Arra a szorongással teli kíváncsiságra, amely az első bemutatót kísérte? Nyíregyházának színháza lett! Karádi Zsolt írása.
Annyi küzdelem után, végre, a „szőke város” önálló társulatot tudott alapítani! És aztán, 1981. október 17-én felgördült a függöny: a Csongor és Tünde varázsos verssorai egy szabolcsi almáskertben hangzottak fel. Bozóky István rendezésében Vitai András és Hartmann Teréz alakította a címszerepet, Holl István volt a Tudós, Szabó Tünde pedig Ilma. A koreográfiát Vásárhelyi László készítette. Emlékszel? Emlékszel erre a harmincöt esztendőre? Egy darab történelem. A színház mindig is maga volt a történelem, a kultúrtörténet, a politika és az emberi psziché lenyomata.
Mindaz, amit láttál ebben a három és fél évtizedben, minden beépült a személyiségedbe, behatolt a zsigereid és a gondolataid közé. Te vagy Ványa bácsi és Švejk, Harpagon és Oidipusz, Othello és Hyppolit, Peer Gynt és Fafeye, Mozart és Salieri, Hamlet és Hanta, s tudod, hogy kizökkent az idő, s az ég nem emberséges. De te vagy Ádám és Lucifer, Pájinkás János és Szakmáry Zoltán, Trepljov és Pisti, a vérzivatarban. Ha azt hallod, Ancona, Mészáros Árpád Zsoltot látod, ha szóba kerül a mi kis városunk, Mensáros Lászlóra gondolsz.
És eszedbe jut Szigeti András, Bozóky István, Gaál Erzsébet, Máté Eta, Holl István, Simor Ottó, Pankotay István, Kerekes László, Safranek Károly… A színház: kezdet és vég; akarsz, akarsz-e játszani halált… Látod emlékeid között azt a felejthetetlen estét, a Segítsd a királyt! estéjét, hallod Csikos Sándor szavait, István fohászát, „Juttasd eszükbe, ki vagy Te, Uram, / s kicsodák ők! És tedd, hogy ne legyünk / gyalázatja a szomszéd nemzeteknek, / ne legyünk csúfja és játékai, / s messzire való maradékaink / rút járom alá ne vettessenek! Ámen.” S érzed most is azt a borzongást is, amikor az ima végén felgyulladtak a nézőtéri lámpák, s tudtad, a monológ nem arról szól, amit mond; a veretes mondatokban nem pusztán a király beszél. De azt a megrendültséget sem felejted el, amelyet a Temetés ébresztett benned; a fehér leplekkel letakart nézőtér, Gál Erzsébet látomása máig eleven, miként a díszletraktárban megrendezett Danton formabontása. Utas vagy a holdvilágban, fölneszelsz a kicsengetésre, figyeled a hegedűst a háztetőn, s a Foltin Jolán koreografálta szilaj táncokat, Hetey Lászlót és Szabó Tündét, s dúdolod a Ha én gazdag lennék… dallamát. Nem szabadulsz a Hát akkor itt fogunk élni díszlet mögötti terébe történő belépés élményétől, s a Tizenkét dühös ember felkavaró drámájától, a Grafitti angyala, a Hair s a Képzelt riport táncainak szuggesztív erejétől.
Itt morajlik, áramlik, patakzik, tódul, hömpölyög harmincöt év előadásainak hulláma, sodorja magával az ifjúságot, a boldogságot, a bánatot, a szépet és a rútat, a felemelőt és a lesújtót; itt pulzál benned a magyar és világirodalom, s hallod Kálmán Imre, Kurt Weil, Presser Gábor, a Kabaré, a My Fair Lady, a Jonatán melódiáit. Látod rendezni Jancsó Miklóst, Tasnádi Csabát, Forgács Pétert, Ladányi Andreát, Bagossy Lászlót, Koltai M. Gábort, Hargitai Ivánt, Novák Esztert, meginterjúvolod Hernádi Gyulát, Léner Pétert, Bodolayt, Nádasdy Ádámot, Szakonyi Károlyt, Olt Tamást, Tasnádi Istvánt, Forgách Andrást.
És látod Bárány Frigyest az Úri muriban, Varjú Olgát a Julie kisasszonyban, Csoma Juditot A vágy villamosában, Gazsó Györgyöt a Nero, szerelmemben, Holl Istvánt a Segítsd a királyt!-ban, Pregitzer Fuzsinát Az ügynök halálában, Horváth Rékát a Naplemente előttben, Szabó Mártát a Tigris és hiénában, Udvaros Dorottyát A vihar kapujában, Horváth Margitot a Kék verébben, Gáspár Tibort Az üvegcipőben, Tóth Zolkát és Fridrik Noémit a Csárdáskirálynőben, Illyés Ákost a Coriolanusban, Széles Zitát az Orosz lekvárban, Puskás Tivadart az Idősutazásban, Horváth Lászó Attilát a Túl zajos magányban… S nem látod a világosítókat, a kelléktár, a díszlettár, a hangtár, a fodrásztár, a szabótár, az öltöztetőtár szakembereit, az örök láthatatlanokat, akik nélkül azonban nem lett volna csillogás, öröm, bánat és katarzis.
Emlékszel? A Valahol Európában végén, amikor Kuthy Patrícia ölében haldoklott Kuksi, nemcsak a nézőtér zokogott, hanem a színészek, a táncosok, a statiszták, valamennyien. Akkor mondtad azt: a színház az egyetlen hely, ahol az ember nyilvánosan sírhat.
Emlékszel még? Szép volt, de szép…
- Karádi Zsolt -
A szerző a Nyíregyházi Egyetem oktatója