Helyi közélet

2017.07.01. 08:11

"A zöld rendszám feljogosít arra, hogy a városban nem kell fizetni a parkolásért"

Nyíregyháza - Nyíregyházán tíz töltőpont létesül 2018 nyaráig az elektromos autóknak.

Nyíregyháza - Nyíregyházán tíz töltőpont létesül 2018 nyaráig az elektromos autóknak.

Noha az elektromos autók ára übereli a hagyományos járművekét, tendencia a világon, hogy egyre több kormány kínál adókedvezményt vagy állami támogatást a megvételükhöz. Zömmel a városi közlekedésre használják ezeket a kocsikat Európában, és ezen belül Magyarországon is. A Nissan Leafre (mely a 2010-es karácsonyi szezonban került a boltokba) összesen 27 ezer megrendelés érkezett.

Családtag lett az autó

Találtunk Nyíregyházán is egy ilyen modellt, ami százszázalékosan elektromos, ferde hátú, ötajtós autó. A Leaf az első nagy tételben eladott, tisztán elektromos meghajtású autó. Magyarországi forgalmazásának kezdetére, 2013 tavaszára világszerte már 54 ezer példány közlekedett, 2014 decemberében a világszerte eladott Leafek száma meghaladta a 150 ezret.

– Tavaly lettem Leaf-tulajdonos, ami teljesen más életérzés, mintha benzines vagy dízeles autót vezetne az ember – állította Maleczkiné Zsuzsanna. – Szerettem volna egy olyan autót, ami nőies, városi és környezetbarát. Az alapára mintegy kilencmillió forint, de hosszú távú befektetés, ami ár-érték arányban megfelelő. Egy családban második számú kocsiként használható, hiszen vannak korlátai: Magyarországon ma még nem lehet vele nagyobb útra vállalkozni, hiszen nem épültek ki a töltőállomások. Én az otthoni és a céges napkollektoros töltőt használom, télen általában hetente egyszer, nyáron pedig kéthetente.

– A leghosszabb utam eddig a Nyíregyháza–Tokaj-Hegyalja–Mád és környéke oda-vissza táv volt. Elvileg a töltés után maximum 210 kilométert tud megtenni. Kötelező szerviz igazán nincs, a közbülső karbantartás évi egy alkalom. Tulajdonképpen nincs benne olyan, ami elromlana. A zöld rendszám feljogosít arra, hogy a városban nem kell fizetni a parkolásért. Sokan megnézik a kocsit és kérdezősködnek, hiszen még nem terjedt el. Ausztriában például annyira természetessé vált, hogy a térképen zöld pöttyökkel jelzik az elektromos autók töltőállomásait. Arról nincs információm, hogy Nyíregyházán hány ilyen kocsi van még, láttam már BMW-t és Opelt is. Egyébként rendkívül halkan, csendesen közlekedik a Leaf, de én már megszoktam, sőt szinte családtag lett – osztotta meg tapasztalatait Maleczkiné Zsuzsanna.

Ingyenes a parkolás

A nyíregyházi polgármesteri hivatal adóosztályának hatáskörébe tartozik a gépjárműadó.

– Tavaly január elsejétől a legkorszerűbb környezetvédelmi követelményt teljesítő gépkocsik elterjedését közvetett eszközzel is segítve a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek mellett más környezetkímélő gépkocsikra is gépjárműadó-mentességet biztosít – közölte Rendes Sándor sajtószóvivő. – A KöHÉM rendelet szerint környezetkímélő gépkocsinak a tisztán elektromos, a külső töltésű (plug-in) hibrid elektromos, a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépjármű, valamint a nulla emissziós (hidrogéncellás) gépkocsi minősül. Ezen gépjárművek környezetvédelmi osztálya 5E, 5P, 5N vagy 5Z. A gépjárműadó-mentesség biztosítását a Bevallás gépjárműadóról nyomtatványon kell kérni. A nyomtatvány letölthető a http://varoshaza.nyiregyhaza.hu honlapról (adóosztály/adóosztály letölthető adatlapjai/gépjárműadó).

– A zöld rendszámos autók valóban díjmentesen parkolhatnak a Nyíregyháza területén található és a Nyíregyházi Városüzemeltető és Vagyonkezelő Nonprofit Kft. kezelésében lévő fizető parkolókban. Ez a lehetőség január elsejétől él Nyíregyháza területén. A városban egyébként tíz töltőpont létesül. Ezek mindegyike két autó egyidejű töltésére lesz alkalmas. A töltőpontok a megyeszékhely jól frekventált, könnyen megközelíthető helyein lesznek. A pontos helyszínek egyelőre egyeztetés alatt vannak. A komplett fejlesztés 2018 nyarára készülhet el Nyíregyházán.

A mobilitás szívóereje

– A vásárlók érdeklődése ma még elsősorban a benzines alternatíva irányába tevődik át, ám ahogy a villanyautók egyre megfizethetőbbé válnak, már a következő években is egyre inkább arra kell számítanunk, hogy az elektromos mobilitás mindkét hagyományos üzemanyag tekintetében egyre gyorsuló ütemben szívja majd el a keresletet – adott középtávú kitekintést Fodor László, a Használt­autó.hu szakértője.

Direkt ösztönzött kocsik

– Magyarország a régió vezető állama lehet az elektromobilitás terén, a kormány direkt ösztönzőkkel segíti az idén is az elektromos járművek terjedését, valamint támogatja a szükséges háttéripar kiépítését – mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára az eTourEurope elektromos rally budapesti állomásán. Magyarországon több mint 2300 zöld rendszámos autó közlekedik, ami jelentős mennyiség a környező országokhoz viszonyítva, de a kormány várakozásai szerint 2020-ra ez a szám megtízszereződhet. Elmondta, hogy az ország teljes átjárhatóságáért 80 kilométerenként nagy teljesítményű egyenáramú elektromos töltőállomások épülnek a gyorsforgalmi utak mentén, emellett – az önkormányzatoknak járó 100 százalékos, vissza nem térítendő állami támogatásnak köszönhetően – 75 településen 443 töltőpont létesül több mint 500 millió forintból.

KM-LTL

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában