Helyi közélet

2018.04.28. 20:32

Pazar kilátás, pompás háttér

Dobogókő - Dobogókő: fűthető jurták, zarándokhelyek, gyógyító erő.

Mintha a világ tetején járnánk. A felhők elérhető közelségben, hegyormok tömkelege, alattunk sziklafalak, dombok egymás hegyén-hátán, lenn pedig festői szépségében a legnagyobb magyar folyó, a Duna kanyarog. Távolabb két kis település, Zebegény és Szob, arrébb pedig az országhatár, belátható közelségben van Szlovákia. A Dunakanyar legmagasabb csúcsán, a mintegy hétszáz méter magasan lévő Dobogókőn barangolunk. Már az idevezető, erdőkön át kanyargó út is csodálatos. Felfokozott kíváncsisággal várjuk, hogy megérkezzünk, hisz a Dunakanyar „történelmi színhelyek és romantikus folyópartok gyűjtőhelye”. Nos, csakhamar megtapasztaljuk, hogy mindezeknek pazar kilátás nyújt színpompás hátteret: az ország egyik legszebb panorámájában gyönyörködhetünk. Sétánk során megcsodáljuk a fűthető jurtákat, a Makovecz Imre által tervezett Zsindelyes vendéglőt, de utunk minduntalan visszavezet a csodálatos panorámát nyújtó kilátókhoz.

A hely szelleme

Dobogókő klimatikus gyógyüdülőhely is, ahol évtizedek óta több üdülő és hotel várja a pihenni vágyó vendégeket. Hajdanán beutalókkal megyénkből is többen megfordultak itt, szép emlékeket szerezve – most is találkoztunk néhány nyíregyházi ismerőssel. A tájékoztató táblákon olvasható, hogy több, meditációra alkalmas hely is található itt, s erről magunk is meggyőződünk. Olyan ismert zarándokhelyen sétálgatunk, ahová még a dalai láma is ellátogatott.

Dobogókő több turistaút kiindulópontja, hiszen a környezetében található például a „vadregényes Rám-szakadék” vagy a „Prédikálószék”. Dobogókőn halad keresztül például az Országos Kéktúra és a Mária út, a Magyar Zarándokút is. Sokak szerint itt dobog Földünk egyik szívcsakrája is. Sokan állítják, hogy az itt tartózkodók közül még azokat is megszállja egyfajta különös nyugalom, akik semmit sem hallottak a hely szelleméről, Dobogókő gyógyító erejéről. A tiszta hegyi levegőnek is jótékony hatása van. Nem véletlen, hogy Dobogókőt, a Pilist szinte minden évszakban turisták százai, ezrei keresik fel. A festői táj mindig tartogat meglepetéseket a tavasz első színpompás virágaitól kezdve a fehér tél beálltáig. Itt jött létre 1898-ban a mai Magyarország első turistaháza, és 1923 óta várja itt a téli sportot kedvelőket a Trianon utáni Magyarország első sípályája, amelyet mi is felkeresünk, ezúttal a csodálatos kilátás miatt.

Busszal, motorral, gyalog

Ám aki manapság ide látogat, meggyőződik arról, hogy Dobogókőnek nemcsak múltja, hanem jövője is van. Hosszas sétáink, meditálásaink során is sok turistával találkoztunk. Voltak, akik busszal, autóval, motorkerékpárral vagy kerékpárral érkeztek, de találkoztunk gyalogos zarándokokkal is. Velünk együtt boldognak tűntek. Jó szívvel ajánlom az itteni kirándulást mindenkinek.