Helyi közélet

2018.06.06. 12:44

A nesztelenül repülők égi vetélkedése

Nyíregyháza - Előre megadott célok felett kell átrepülniük a Vitorlázórepülő Rally Kupa indulóinak.

Nyíregyháza - Előre megadott célok felett kell átrepülniük a Vitorlázórepülő Rally Kupa indulóinak.

Különleges versengés lesz szombaton és vasárnap megyénkben. Pontosabban megyénk légterében. A nyíregyházi Albatrosz Vitorlázórepülő Egyesület lesz a házigazdája a Vitorlázórepülő Rally Kupa második fordulójának.

– A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség az idén vezette be ezt a versenysorozatot, amelynek célja a vitorlázórepülés népszerűsítése és minél több klub bevonása a versenyrendezésbe, továbbá családi hétvégék szervezése – kezdte lapunk tájékoztatását Hársfalvi Péter, a Nyíregyházi Repülős és Ejtőernyős Klub elnöke és egyben az Albatrosz versenyzője.

– A sorozat fővédnöke és egyben ötletgazdája Szabó Péter, a hazai vitorlázórepülő ranglista első helyezettje, a válogatott keret edzője, a tavalyi nemzeti bajnok. Hazánkban vannak nagyon jó repülési adottsággal bíró települések, rendre itt rendezik a nagyobb versenyeket, bajnokságokat. Ezzel a sorozattal azok a kisebb klubok is házigazdák lehetnek, akik egyébként az előbb említett találkozókat nem rendezhetik meg. Így ők is, mi is kicsit reflektorfénybe kerülünk. A verseny hét fordulós, az első Szatymazon volt.

Hendikepes értékelés

– A sorban ezen a hét végén mi következünk, aztán Nagykanizsa, Dunaújváros, Őcsény, és Szeged, a zárás pedig szeptember elején Hajdúszoboszlón lesz. Miként azt már említettem, a sportolás mellett a házigazdák arra is figyelnek, hogy a vendégekkel megismertessék településük, megyéjük értékeit. Erre nekünk is van programtervezetünk, mint például a Nyíregyházi Állatpark, Aquarius Élményfürdő, Sóstói Múzeumfalu látogatása is szerepel.

– A verseny lényege az, hogy a pilótáknak a rajtot követően két-három cél felett át kell haladniuk és visszatérniük az indulást jelentő repülőtérre. Az nyer, aki ezt a legrövidebb idő alatt teszi meg. Ám mivel a repülőgép típusok között nagy különbségek vannak, ezért egyfajta handikeppel felszorozzák az eredményt.

Akinek nagyon jó gépe van, annak például 120 százalékot kell teljesítenie, hogy azonos pontszámot kapjon. Így annak pilótának is van esélye a győzelemre, akinek gyengébb a gépe.

Képzeletbeli henger

– A repülési feladatot a versenybizottság adja meg és az útvonalat mindenki maga tervezi meg, ám az ellenőrző pontok felett el kell haladni. Régen ezt fényképpel kellett igazolni, most a technika oda fejlődött, hogy egy ezer méter átmérőjű képzeletbeli hengeren kell átrepülni, amit a gps pontosan jelöl a gépen a pilótáknak.

– Az adatokat lementi magának, ezt pedig egy rendszer segítségévél lehet értékelni. A verseny helyszínén a központi számítógép monitorján mindenkinek a helyzetét tudják követni, és lehet szurkolni a hazai versenyzőknek. Amennyiben valakinek terepen kell leszállnia, azt is azonnal azonosítani lehet.

Vontatógép segítségével

– Két vontatógépe lesz a tizenhét indulónak, akiket 600 méter magasságra húznak fel, az utolsó után húsz perc múlva lesz a regatta rajt. Lehet taktikázni, ám ha többen repülnek, tudják egymást segíteni.

– A tervek szerint időjárástól függően mi is két–háromszáz kilométeres feladatot tűzünk ki két-három fordulóponttal. Nyolcvan kilométernél hosszabb távolságra nem leszünk Nyíregyházától, mert nem mindenkinek van még hazatérő motorja.

– Amennyiben valakinek ezt be kell kapcsolnia, azt jelzi a rendszer. Tudunk öt-, vagy akár hétszáz kilométert is repülni, de most kisebb távolságon nagyobb ügyességet kívánó útvonalat tervezünk, hogy visszatérjen mindenki a szombat esti halászlére. A győztes ezer pontot kap, a többiek az időtől a géptípustól függően kevesebbet.

A tervek szerint a nyíregyházi klubot Hársfalvi Péter, Kovács Mihály, Póka Gábor, Pettendi Zoltán és Czigler Elek fogják képviselni. Akik szeretné nyomon követni a versenyzőket, azok az Albatrosz honlapján (www.nyrek.hu) megtehetik.

Hazatérő motor

Egyre több vitorlázórepülő-gépet úgynevezett hazatérő motorral szerelnek fel. Ez egyrészt segíthet a felszállásban, másrészt, amennyiben nincs termik és nem tud emelkedni a gép, vissza tudjon repülni a felszállóhelyre. A tervezők igyekeznek áramvonalas megoldást találni, a motor pedig lehet elektromos, belső égésű, vagy legújabban sugárhajtású. A huszonöt centis sugárhajtóműnek ugyanolyan hangja van, mint egy nagy gépnek.

ML

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában