2018.06.12. 07:13
Kidőlő fák: csak a szerencsében bízhatunk... vagy mégsem?
Nyíregyháza - Megpróbáltunk utánajárni, hogy kit terhel a felelősség egy emberéletet követelő, viharban kidőlt fa esetében, és egyáltalán: megelőzhetők-e az ehhez hasonló balesetek? Tavaly ősszel megyénkben dőlt fa egy autóra, akkor négyen sérültek meg.
Nyíregyháza - Megpróbáltunk utánajárni, hogy kit terhel a felelősség egy emberéletet követelő, viharban kidőlt fa esetében, és egyáltalán: megelőzhetők-e az ehhez hasonló balesetek? Tavaly ősszel megyénkben dőlt fa egy autóra, akkor négyen sérültek meg.
Tragédia és tragédia között is van különbség! Elkerülhetetlen sorscsapás volt az, ami a dombóvári családdal történt a múlt hét végén. A sajtóvisszhang érthető, hiszen a kiszámíthatatlan szerencsétlenségben egy egészen kicsi gyerek, egy családfenntartó apa és két fiatal nő vesztette életét. A vihar miatt kidőlt fa nem sok esélyt adott nekik, azonnal végzett a kocsiban ülőkkel.
Állapotfelmérés, bejelentés
Kit sújt a katasztrófa terhe? A túlélő anyát, aki joggal keresi a választ a „miértekre”, és szörnyű belegondolni, hogy ugyanez bárhol, bárkivel megtörténhet. Megannyi kérdés között a legfontosabb: mi minden tehető meg azért, hogy elkerülhetők legyenek az ehhez hasonló tragédiák?
– Fontos megjegyezni, hogy a dombóvári baleset önkormányzati úton történt – kezdte reagálását Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – A társaságunk által üzemeltetett országos közúthálózat (az M5-M6 autópályák kivételével a gyorsforgalmi úthálózat, településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai) területén lévő fák állapotát kétévenkénti favizsgálatok, valamint az útellenőrök és egyéb útbeutazást végző kollégák jelzései tárják fel. Az út menti növényzetnek elsősorban forgalombiztonsági, környezetvédelmi és esztétikai szerepe van: a fák és cserjék vezetik a közlekedőket, segítik a tájékozódást, csökkentik a monotonitást és az oldalszél erejét. Az utat tájba illesztik, tisztítják a levegőt, csökkentik a zajt és sok állatfajnak jelentenek élő-, búvó-, táplálkozó- és pihenőhelyet. Az út menti növényzet gondozása folyamatos tevékenység, melyet a saját dolgozóinkon kívül közfoglalkoztatottakkal is végeztetünk. Az új, út menti fasorok telepítésénél egyébként a jogszabályi előírások szerint a burkolat szélétől 4 méter távolságra telepítünk cserjéket. A fák, cserjék kitermelésével kapcsolatban javaslat, kérés csak nagyon ritkán, elsősorban magánszemélyektől, illetve természetvédelmi szervektől szokott hozzánk érkezni. A magánszemélyek túlnyomó részt saját érdekükben tesznek kifogást, elsősorban az út melletti földjük árnyékolása miatt. A fakivágások szükségességét forgalombiztonsági szempontok döntik el, ilyenek lehetnek az adott fák állapota miatt kidőlés vagy ágleszakadás előfordulása, ívek beláthatóságának biztosítása – tette hozzá a szóvivő.
Néhány éve a Korányi úti iskolánál egy nagy nyárfa kidőlt, szerencsére senki sem sérült meg. – Nyíregyházán a NYÍRVV Nonprofit Kft. illetékeseivel együttműködve az összes fasort ellenőrizzük. Nyilván nem napi rendszerességgel, de átfogó képünk van a város köztéri fáiról – említette Sigmond Sándor főkertész. – Időről időre szükségszerű a veszélyessé vált fák eltávolítása, illetve a fenntartható fák tudatos fiatalítása. A Búza utcán pontosan emiatt kellett drasztikusan gyéríteni a japánakácokat.
Biztosítás, kártérítés
– Az önkormányzati felelősségbiztosítás terhére akkor jogosult a károsult kártérítésre, ha egyértelműen bizonyítható, hogy az önkormányzat fenntartásában lévő közterületen történt a baleset – válaszolta Kulcsár Viktória független alkusz arra a kérdésünkre, hogy a dombóvárihoz hasonló esetben mikor, és mennyit fizet a biztosító? A szakember elmondta: ha nem nyer bizonyosságot, hogy a közterület fenntartója, tulajdonosa a vétkes, akkor a tragédiát szenvedett család élet-, lakás-, bankkártyához kötődő biztosításai alapján fizet az adott.
Néhány kilótól többet nem bírnak meg
A tragikus esettel kapcsolatban megkerestük Kemény Lajos igazságügyi műszaki szakértőt is, aki a következőket mondta: – Az autók teteje nagyon puha, gyenge, tulajdonképpen semmi ellen nem védenek, csak az eső ellen. Mivel ritkán esnek a fejükre, nincsenek a személygépkocsikban merevítők. Egy kisebb fát, gallyat kibírnak, de egy nagyobb fa alatt behorpadnak. Nemigen látjuk, hogy felállnak az autók tetejére az emberek, hiszen egy felnőtt testsúlya alatt behorpadnának – magyarázta a szakember. – Az ilyen tragikus esetekben felvetődik a kérdés, hogy ki a felelős. Az autó nem felelős, az autós pedig esetleg akkor, ha rossz helyen áll meg. Azt a sofőr nem tudhatja előre, hogy a viharban az erős szél éppen melyik fát fogja könnyedén kicsavarni. Eljutunk végül a terület kezelőjéhez a felelősséget vizsgálva, de még további kérdésekre kellene választ kapnunk: kívülről látható volt-e, hogy veszélyes a fa, illetve, hogy mennyire volt korhadt, beteg?
KM