Helyi közélet

2018.08.08. 16:08

Változatos öblök, hangulatos falvak, csalogató strandok

Nyíregyháza, Sutivan - Őse legendák, eposzok, rejtett csodák földje a Split-öböl délkeleti szigete.

Elbűvölő, hogy az ember bárhova lép Bračon – különösen a sziget belsejében –, mindenütt megcsapja a középkor vagy éppen a reneszánsz levegője, a történelem szele. A legkülönlegesebbek a kőből épült házak és templomok, amelyeknek a tetejét is széles kőpikkelyekkel fedték. Ha néha lepottyant közülük egy-egy, nem volt szerencsés alattuk tartózkodni a födém nélküli terekben.

Körbe a parton ahány település, annyiféle hamisítatlan mediterrán báj. Amikor a községünkből, Sutivánból útnak indultunk, minden egyes nap felfedezhettünk egy-egy csinos öblöt, csalogató strandot. Milna a Gyümölcsoltó Boldogasszonynak szentelt plébániatemplomával, kecses jachtjaival, hosszan elnyúló strandjával bájolt el. A forróság olyannyira elementáris errefelé, hogy szinte vonz magához a hűs habokat ígérő, csalogatóan áttetsző tenger, amely annyira sós, hogy nyugodtan felfeküdhetünk a hátára.

Indiánfilmek földje

Másnap a sziklaoldalba, kőpárkányra épült, nehezen megközelíthető Blaca kolostor felkutatását tűztük ki célul, amely a török elől nyújtott menedéket a glagovita szerzeteseknek. Ma múzeum, csak éppen arról feledkeztünk meg, hogy hétfő van és hiába tettük meg az embert próbáló túraútvonalat, zárt ajtókat találtunk. A nem mindennapi erőpróba viszont felvillanyozott, s a sziklakatlanban szerzett látnivalót sem lett volna szabad kihagyni, úgyhogy nem bántuk meg az izzasztó sétát. A helyiek szerint a forró égövön jó, ha évente ötször esik, amiből mi kifogtunk legalább négy záport, zivatart. Az egyik miatt már le se mertünk ereszkedni az egy nyomsávon, meredeken megközelíthető, gyönyörű Lovrečina-öbölbe.

Egy ilyen nyaralásból természetesen a sétahajózás se maradhat ki, mi ezúttal a közeli Omist választottuk úti célul, ahol egy másik hajóba átszállva egy kicsit a Cetina folyón is ringatózhattunk. Csodálatos sziklaszirtek között vezet az édesvízi út, ahol állítólag egykor indiánfilmeket is forgattak.

Paloták hófehér kövei

Másnap az egyik legnagyobb élményt a szigetvilág legmagasabb pontjának, Vidova Gorának a felkeresése adta. A 778 méter magasan kiépített kilátóhelyről csodálatos panoráma nyílik a sziget legismertebb strandjára, a Zlatni ratra, Bol község mellett. Az 500 méteres, aprókavicsos tengeri gátat – gyakran hibásan homokosnak írják – Aranyszarvnak is nevezik, amelynek az alakját a tenger hullámai és a szél alakítják kedvükre. A világ egyik legszebb strandjának a csúcsa időnként elf sapka-formára kunkorodik, ha az elemek úgy kívánják.

Végezetül egy bámulatos kis északi településről szólnék, Pučišćáról, amely nem csak szépségéről, de kőfaragó iskolájáról is híres a középkor óta. Sajnos csak előzetes bejelentkezéssel, és némi fizetségért látogatható, de nekünk – néhány diáknak köszönhetően – sikerült beszemtelenkednünk magunkat. Itt faragták ki a környéken bányászott Brač „márványából”, vagyis kiváló mészkövéből a washingtoni Fehér Ház, a spliti Diokletianus-palota, a berlini Reichstag, vagy a bécsi parlament csodálatos díszítőelemeit, oszlopfőit.

Természetesen a felsoroltakon túl is akadt még bőven látnivaló. Gornji Humačba, annak érintetlenül maradt középkori fogadójába, a Konoba Tomičba például el se jutottunk, de ezen kívül is van miért ide később visszatérni.