Helyi közélet

2018.09.20. 14:48

"Arra lettem figyelmes, hogy a könyvtár parkolójában az egyik kocsi motorteréből füst gomolyog..."

Nyíregyháza - Nagy a valószínűsége, hogy a gépjárműtüzet műszaki hiba okozza.

Nyíregyháza - Nagy a valószínűsége, hogy a gépjárműtüzet műszaki hiba okozza.

Szolgálaton kívül lévő rendőr fékezte meg a lángokat, amelyek egy gépkocsi motorteréből csaptak fel Nyíregyháza belvárosában – futótűzként terjedt a hír a világhálón. A járművet vezető hölgy a megyei könyvtár előtti parkolóba hajtott ki a forgalomból miután észrevette, hogy a motortérből füst szivárog. A közelben tartózkodó Czimre József alezredes, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság Közterületi Támogató Alosztályának csoportvezetője azonnal menteni sietett.

Gázok szabadulhatnak fel

– Egy ismerősömmel beszélgettem a Kossuth téren, és miután elbúcsúztunk egymástól, arra lettem figyelmes, hogy a könyvtár parkolójában az egyik kocsi motorteréből füst gomolyog. A közeli dohányboltból porral oltó készüléket kértem, és elkezdtem az oltást. Segített a könyvtár biztonsági őre is. A hűtőrácsnál látszott a tűz, amit próbáltam elfojtani, de a benzines járműnél csak lassítani lehetett az égési folyamatot. Hamar megérkeztek a tűzoltók, akiknek sikerült megakadályozniuk a tűz továbbterjedését, de az autó kiégett.

Az elmúlt napokban több gépjárműtűz is történt az ország útjain. Érdemes tudni, hogy egy ütközés során a gépkocsi nagyon ritkán gyullad ki. Sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy valamilyen műszaki hiba miatt kezd el a jármű füstölni, égni. Ilyenkor az azonnali és nyugodt cselekvés a legfontosabb teendő.

– A tűz meggyulladásának alapfeltétele az, hogy éghető anyag, gyulladási hőmérséklet (gyújtóforrás), és megfelelő mennyiségű oxigén egy időben, egy helyen legyen jelen. A három alapfeltétel közül az oxigén (levegő) korlátlan mennyiségben rendelkezésre áll, a gépkocsik motortere és utastere nagy mennyiségben tartalmaz éghető anyagokat (annak ellenére, hogy a tervezők sok gondot fordítanak erre), műanyagokat, textileket, festéket, valamint éghető folyadékot (benzin, olaj). Így ha egy autó meggyullad, szinte pillanatok alatt elboríthatják a lángok, a szétfolyó üzemanyag, olaj pedig tovább szítja a tüzet. Rendkívül nagy veszélyt szokott jelenteni a mérgező füst, mivel az autók sok olyan szintetikus anyagot tartalmaznak, amelyek égésekor káros és mérgező gázok szabadulhatnak fel – fejtegette Dóka Imre tűzoltó főhadnagy, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője.

A gépjármű meggyulladhat szándékos, vagy gondatlan tűzokozás, esetleg műszaki hiba miatt is.

A menetszél visszafújja a cigit

– Fontos tudni, hogy az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben és az utastérben keletkezik. A motortérben szivároghat az üzemanyag, a sebességváltó, a szervokormány, amik mind motortüzet okozhatnak. A más okból keletkezett tüzeket a motortérben lerakódott olaj, benzin, gázolaj maradványok tovább táplálják. A folyadékok szivárgásának oka lehet elhasználódás, vagy javítási, szerelési hiba, esetleg valamilyen törés, kopás, a tömítések hiánya, tömítetlensége. Az elektromos meghibásodásokból eredő tüzét okozhatja például a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, az utólag, helytelenül beszerelt fényszórók, világítás, az egyéb javítások, az elhasználódásból eredő beavatkozások, a biztosítéktábla meghibásodása, kiiktatása. Problémát okozhat a meglazult, vagy nem megfelelően megszorított kötéseknél kialakult nagy átmeneti ellenállás, zárlat, az elektromos vezetékek szigetelésén – a szerelés során létrejött – mechanikai sérülések, az üzemanyag-ellátó rendszer vezetékeinek elhasználódása, a vezetékek repedése, törése. Sokszor jelent problémát az utastérben dohányzás. Az autósok előszeretettel dobják ki az ablakon a még égő cigarettát, amit a menetszél visszafújhat az utastérbe.

Mi a teendő, ha az elektromos meghibásodásokból ered a tűzeset?

– Ha az utasfülkében égett szagot tapasztalunk, és a nyomában vékony füstcsíkot látunk terjengeni a műszerfal mögül, azonnal álljunk meg, vegyük le a gyújtást, és a gyújtáskapcsolóból vegyük ki a slusszkulcsot! A gyújtás levételével, majd az akkumulátor lekapcsolásával áramtalanítjuk autónk elektromos rendszerét, ezáltal megszűnhet a zárlatos vezeték túlmelegedése, felizzása – folytatta Dóka Imre.

Ha a motortérben keletkezik tűz, annak egyértelmű jele van.

– A motortérben az üzemanyag-ellátó rendszer hibájából keletkező tűz esetén hirtelen erős üzemanyagszag, majd a motortérből kiáramló füst a jellemző. A teendők szintén hasonló módon kezdődnek: azonnali megállás, motor leállítása, gyújtás levétele.

– Joggal merülhet fel a kérdés, hogy felnyissuk-e a motorháztetőt? A keletkező tűz oxigénellátása – lecsukott motorháztető esetén – a tető alatt megszoruló füst és egyéb égéstermékek miatt nem tökéletes, ezáltal a lánggal égés intenzitása kisebb. Abban a pillanatban, ahogy felnyitjuk a tetőt, friss levegőt engedünk a tűzre, és a lángok felcsapnak. A motortérben keletkező tűz esetén csak akkor nyissuk fel a motorháztetőt, ha a kezünkben van egy kibiztosított, beüzemelt tűzoltó készülék, de ebben az esetben is csak annyira, hogy az oltóanyag biztosan bejusson. Arra vigyázzunk, hogy a felforrósodott karosszériaelemek és a kiáramló égéstermékek égési sérüléseket okozhatnak! Tűzoltáskor a tűzoltó készüléket szakaszosan üzemeltessük!

A motortér felől felszálló füst egyébként nem mindig tüzet jelez, ugyanis az lehet a hűtőből származó gőz, egy elszakadt ékszíj, egy beszorult fékpofa, esetleg a túlmelegedett motor is. Ha azonban gyanús füstöt észlelünk, azonnal cselekedjünk, mivel a jármű zárt ablakai, és ajtaja halálos csapdát jelentenek, és a hő is gyorsan emelkedhet.

A gépjárműben elhelyezett tűzoltókészüléknél be kell tartani az alapszabályokat.

– Személygépkocsiban kisebb készüléket rendszeresíthetünk – a méretük miatt. A megfelelő rögzítés kulcsfontosságú kérdés. Egyrészt ellen kell állni egy erősebb fékezéskor, ütközéskor fellépő erőnek. Másrészt biztosítanunk kell, hogy a vezető ülésből lehajolva, egykézzel oldható kötés után meg tudjuk kezdeni az oltást. Az optimális elhelyezése az első utas oldali ülés lábtér bal oldalán vízszintes helyzetben. Másodlagos megoldás lehet a csomagtartóba beépítés, de ott vegyük figyelembe, hogy a csomagok elmozdítása nélkül hozzáférjünk. Az ilyen kisméretű palackok, csak a kezdődő tüzek elfojtására alkalmasak – tette hozzá végezetül Dóka Imre.

Fontos a prevenció

Rendszeresen ellenőriztessük a gépkocsit szervizben, szakemberek segítségével.

Ellenőrizzük, hogy nincs-e valamilyen eltört, hibás alkatrész, vagy furcsán lógó elektromos vezeték.

Figyeljük, hogy nem szivárog-e bármilyen folyadék a motortérben. Ennek nyomai lehetnek a parkoló jármű alatt, vagy akár a motortérben szétfröcskölődve.

Ha olajat töltünk a járműbe, mindig használjunk tölcsért, hogy a folyadék ne folyhasson a motortérben össze-vissza.

Ellenőrizzük, hogy tankolás után a tanksapkát megfelelően rögzítettük-e.

Ne halmozzunk fel túl sok szemetet az utastérben. Rendszeresen takarítsuk autónkat.

Ne dobáljuk a cigarettacsikket össze-vissza.

Vezetés közben figyeljük a gépkocsink hangjának változását, vagy a kipufogócsövön távozó füstöt.

LTL


[related-post post_id="3982352"]

[related-post post_id="3981844"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában