Helyi közélet

2018.09.14. 10:37

Biztonságosabb lesz a Felső-Tisza vidékén

Kisar - A tivadari híd és környéke árvízvédelmi szempontból komoly problémaforrásnak számít, a töltések által határolt meder ugyanis a híd és az üdülőterület előtt összeszűkül, ráadásul kanyargóssá is válik, és ez hidraulikailag nagyon kedvezőtlen. Ráadásul a kanyargósság és a szűk hullámtér a híd alatt is megmarad, ami lassítja a víz áramlását, így jelentős a ­szűkület visszaduzzasztó hatása.

Kisar - A tivadari híd és környéke árvízvédelmi szempontból komoly problémaforrásnak számít, a töltések által határolt meder ugyanis a híd és az üdülőterület előtt összeszűkül, ráadásul kanyargóssá is válik, és ez hidraulikailag nagyon kedvezőtlen. Ráadásul a kanyargósság és a szűk hullámtér a híd alatt is megmarad, ami lassítja a víz áramlását, így jelentős a ­szűkület visszaduzzasztó hatása.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (FETIVIZIG) két közös projektje is érinti a Felső-Tiszát, az árvízi biztonságot javító beruházások egyik helyszíne a tivadari híd és környezete, a másik pedig a híd feletti szakasz. Ezt a célt mindkét projekt esetében az árvízvédelmi védvonalak kiépítésével, illetve terhelésük csökkentésével érik el a szakemberek.

Az erről tartott tájékoztatón Gacsályi József, a FETIVIZIG területi képviselője elmondta: a projektek az Európai Unió és a Magyar Állam támogatásával 7, illetve 10 milliárd forintból valósulnak meg.

– Árvizek szempontjából ez az egyik legveszélyeztetettebb szakasz, a fő cél így az árvízvédelmi biztonság növelése, az árvízi kockázat csökkentése a térségben élők és javaik védelme érdekében.

Magasítás, szélesítés

– A tivadari híd és környéke árvízi szempontból komoly problémaforrás, a töltések által határolt meder ugyanis a híd és az üdülőterület előtt összeszűkül, ráadásul kanyargóssá is válik, amely hidraulikailag igen kedvezőtlen. A kanyargósság és a szűk hullámtér a híd alatt is megmarad, ami szintén lassítja a víz áramlását, jelentős tehát a szűkület visszaduzzasztó ­hatása. A hullámteret meg kell nyitni, a töltéseket pedig magasítani és szélesíteni is kell.

– A Kisar, Tivadar és Nagyar területén megvalósuló fejlesztéssel az érintett települések nem lesznek földművekkel vagy betonfallal elválasztva a folyótól: a kialakítandó mobilgáttal az itt élők és a folyó kapcsolata továbbra is egységet képez majd. A beruházással a térség árvízvédelmi rendszereinek fejlesztése nagyon fontos állomásához érkezett, jelentősen fog javulni az itt élők árvízi biztonsága. A fejlesztések megvalósítását az új mértékadó árvízszint, valamint a folyók árvízvédelmi fővédvonalainak magassági hiánya is indokolja. A töltéseket a Tisza bal partján 7,8 kilométeren, a jobb partján pedig 1,8 kilométeren a hídig fejlesztik.

A másik projekt a Tiszakóródtól Magosligetig tartó szakaszt érinti: 23 kilométer hosszan magasítják meg a töltést, amelyre burkolat kerül, de a beruházás során zsilipeket is átépítenek és a partvédelemre is szánnak forrásokat. Mindkét projekt jövőre zárul le – hangzott el a kisari tájékoztatón.

SzA

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában