Helyi közélet

2018.11.20. 12:11

Vonattal menne Nagykállóba, Nyírbátorba, Mátészalkára, Csengerbe? Felejtse el...

Szabolcs-Szatmár-Bereg - A MÁV-csoport honlapjára feltöltött <a href="https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/public-procurement/document/public/palyazati_felhivas_113-114_mateszalka_.pdf">felhívás</a> szerint alvállalkozót keresnek a Nyíregyháza-Nyírbátor és Mátészalka-Csenger vasútvonalak buszos pótlására, azaz a menetrendváltástól, december 9-étől megszűnne a közlekedés az érintett szakaszokon.

Szabolcs-Szatmár-Bereg - A MÁV-csoport honlapjára feltöltött felhívás szerint alvállalkozót keresnek a Nyíregyháza-Nyírbátor és Mátészalka-Csenger vasútvonalak buszos pótlására, azaz a menetrendváltástól, december 9-étől megszűnne a közlekedés az érintett szakaszokon.

Nagykállót, Kállósemjént, Máriapócsot, Korcsordot, Györteleket, Ököritófülpöst, Porcsalmát, Tyukodot és Pátyodot nem lehet majd vonattal elérni, ahogy a megyeszékhely felől Mátészalkát és Nyírbátort sem. A csengeri vonalon egyébként egyszer már leállt a közlekedés 2009 decemberében, hogy azután az egy évvel későbbi menetrendváltáskor újraindítsák.

A vonatközlekedés leállításának okairól és a távlati tervekről a MÁV kommunikációs igazgatóságát kérdeztük, ezidáig hiába. A Közlekedő Tömeg Egyesület blogja ugyanakkor számos kérdésre igyekszik választ adni. Az okokról azt írják: Az intézkedéssel két dolog hiányát próbálják leplezni, a rossz járműgazdálkodást és a cég évi költségvetésének 7 milliárd forintos hiányát.

De vajon jelentenek bármilyen fejlesztést a bezárások? A menetrend nem változna, a vonatpótló buszok is csak 2-4 fordulót tennének meg naponta. Erre a néhány járatra továbbra sem lesz érdemes vasúti bérletet venni, hiszen a helyközi buszjáratok sűrűbb eljutást biztosítanak. Annak ellenére, hogy a vonatok sok helyen csak 20-30 km/órával közlekednek, gyorsabb menetidőt nem lehet biztosítani a vonatpótlókkal sem - írják.

A pótlóbuszok költségét is beleszámítva a két vasútvonal megszüntetésével a MÁV-Start évente 35 millió forintot tudna megspórolni, ami elenyésző összeg a cég 250 milliárd forint körüli éves költségvetéshez képest. Ráadásul a MÁV-Start megtakarításként könyvelne el mintegy 100 millió forint pályahasználati díjat, amit jelenleg a pálya használatáért a saját anyacégének, a MÁV Zrt.-nek fizet. Így ez a vasúti pálya tulajdonosánál, a MÁV Zrt.-nél 100 millió forint bevételkiesést eredményezne, miközben a tapasztalatok szerint az ilyen nullára amortizált vonalakon érdemi megtakarítást nem hoz a személyszállítás leállítása. Az összeget végül a központi költségvetésből kellene kipótolni, így a vonalak bezárása nem megtakarítást, hanem akár évi 65 millió forint többletköltséget jelentene az adófizetők számára - adnak választ arra a felvetésre, hogy valóban lehet-e spórolni az intézkedéssel.

A vasútvonalak bezárása és buszos pótlása fejlesztést nem nyújt az utasok számára. Rombolás helyett a meglévő infrastruktúrát és járműveket kellene minél jobban kihasználni egy sűrű menetrenddel, gyors közlekedéssel, közös bérletekkel és megfelelő utazási komfort biztosításával - olvasható az egyesület összegzésében.

Amint megérkezik a MÁV válasza, frissítjük cikkünket.


[related-post post_id="4054277"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában