tütűűűt

2019.06.05. 08:27

Önvezető autók forradalma

Az autógyártó cégek lettek az önvezető és elektromos fejlesztések legnagyobb mozgatói.

Optimista várakozások szerint az önvezető autók már 5 éven belül beléphetnek a carsharing szolgáltatások területére, de pesszimistább számítások szerint is 2030-ra elérjük, hogy az Európában autóval megtett kilométerek 40 százalékát önvezető megoldások adják majd.

A változás gyökeresen alakítja át mindazt, amit a városok használatáról gondoltunk, és erre az autómegosztó szolgáltatásoknak idejében fel kell készülniük.

Robbanásszerű fejlődés

EASCY. Erre az öt betűre koncentrál az autóipar összes szereplője: a PwC 2018-as tanulmánya szerint a városi mobilitás egyre inkább elektromos (electrified), önvezető (autonomous), megosztott (shared), összekapcsolt (connected) és évente továbbfejlesztett (yearly updated) lesz. Az egyik legfontosabb változás a mobilitási piacon, hogy az elmúlt években maguk az autógyártó cégek lettek az önvezető és elektromos fejlesztések legnagyobb mozgatói.

A világ 20 legnagyobb kutatási-fejlesztési büdzséjéből ötöt már nagy autógyárak birtokolnak, de robbanásszerű fejlődésnek kedvez a szabályozói környezet változása és a felhasználók igénye a fenntartható, rugalmas mobilitási megoldásokra is. Michaletzky Bálint, a GreenGo elektromos­autó-megosztó szolgáltatás ügyvezetője szerint a közösségi autózás következő szintlépése éppen az önvezető megoldások miatt következik be hamarosan.

Ismerik az utat

Michaletzky hangsúlyozza, hajlamosak vagyunk az önvezető autók legnagyobb előnyeként kiemelni, hogy a járművek ismerik az utat, és helyettünk vezetnek majd, de ennél sokkal fontosabb lehet, hogy pontosan rá tudnak kapcsolódni a folyton változó városi organizmusra, „tudva” a dolgukat.

A nem túl távoli jövőben a kívülről vezérelt autók összehangoltan működhetnek, és a begyűjtött adatok segítségével igazodnak majd a forgalmi helyzetekhez, a felhasználói igénybevételhez, de akár a városi áramszükséglethez is.

Elvész a vezetés élménye

Michaletzky Bálint nem tart attól, hogy egy önvezető carsharing megoldás elveszi a vezetés élményét, szerinte sokak számára most sem kikapcsolódás a piros lámpák közötti mozgás. „Autómegosztó szolgáltatóként a Green­Go úgy készülhet fel erre a robbanásra, hogy minél több belső folyamatot – autómozgatás, töltés, ügyfélkezelés – teszünk adatalapúvá, hosszú távon pedig az elektro­mobilitásban és a mesterséges intelligencia által vezérelt megoldásokban hiszünk” – teszi hozzá az ügyvezető.

ÉKN

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában