jövő

2019.07.10. 17:30

A hőségben hűtötték a hatékony autókat

Három csapat képviselte az országot a Shell Eco-marathon versenyen.

Fotó: Mark Pain/Shell

 

Az idén három magyar csapat vágott neki az immár 35. alkalommal megrendezett diákinnovációs versenynek, hogy egy teljesen új pályán mérje össze autóépítési tudását a kontinens legjobbjaival. A Londonban rendezett Shell Eco-marathon a világ egyik vezető energiahatékonysági programja.

Szokatlanul meleg volt

Az ötnapos versenyen a csapatok azon dolgoztak, hogy minél messzebbre jussanak el 1 kWh energiával vagy 1 liter üzemanyaggal. Az előválogatók Kaliforniában, valamint Malajziában voltak, az angol fővárosban pedig összesen 28 ország 140 együttese sorakozott fel a rajtvonalnál a saját építésű autójával.

A mostani verseny nemcsak az ismeretlen versenypálya, hanem a szokatlanul meleg idő miatt is rendkívüli kihívások elé állította a diákokat, akiknek a hőségben az autók hűtését is meg kellett oldaniuk – derült ki a Well PR közleményéből.

A SZEnergy

A csapatoknak összesen négy lehetőségük volt, hogy mért kört fussanak, amelyek közül a legjobb számított a végső eredménynek. Egy próbálkozás alatt 11 kört, összesen 16 km-t kellett teljesíteniük, mégpedig a legkevesebb energiafelhasználással.

A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata kiválóan indított, és új, elektromos autójával az elsők között ment át a technikai vizsgálaton. A végső 165 km/kWh eredményt már rögtön az első futamon elérte a csapat, amely után a jármű futóművét is kicserélték a hatékonyság fokozásáért. A győri diákok először induló, új autója a rendkívül szoros versenyben hatodikként ért célba a városi autó kategóriában.

Az egyetlen magyar középiskolás csapat, a kecskeméti Kando Electric számára már a technikai vizsgálat kalandosan indult, ahol az akkumulátor rögzítését kellett az utolsó pillanatban módosítaniuk a prototípus kategóriában induló járművükön.

A Kando Electric csapata

Ezután az első próbálkozásnál a vezérlés váratlan meghibásodása okozott fejtörést a diákoknak, amelyet szintén sikerült elhárítaniuk. Végül minden a helyére került, és a KSZC Kandó Kálmán Szakgimnáziumának és Szakközépiskolájának csapata 362 km/kWh teljesítménnyel zárta a kihívást.

Sikeresen vették az akadályokat

A Szegedi Tudományegyetem STECO gárdája is sikeresen vette a technikai vizsgálaton az akadályokat, mi több, a versenybírák külön megdicsérték a jármű elektronikai rendszerének ötletes kialakítását, amelyben a fogyasztásnál a mért és a nem mért rész elválasztását nem elektromos, hanem optikai elválasztással oldották meg.

A szintén prototípus elektromos kategóriában versenyző STECO a második próbálkozás során futotta a legjobb eredményét, és 214 km-t tett meg 1 kWh energiával.

A STECO gárda

A Shell Eco-marathon Europe 2019-en a leghosszabb távot a francia Microjoule–La Joliverie futotta, akik 2735 km-t tettek meg a belső égésű motorral hajtott járművükkel. A városi koncepció elektromos kategóriáját is a franciák nyerték, a TIM UPS INSA csapat új rekordot állított fel 234,3 km/kWh eredményével.

ÉKN


História

A verseny története 1939-ig nyúlik vissza, amikor az Amerikai Egyesült Államokban a Shell olajtársaság munkatársai barátságos kihívást hirdettek meg egymás között, hogy ki tud a legtávolabb eljutni ugyanannyi üzemanyaggal.

Pillanatkép a versenyből, a képen a STECO járműve.

Ez volt a kezdete annak a vetélkedésnek, amely ma Shell Eco-marathon távolsági versenyként ismert. Az első Shell Eco-marathont 1985-ben Franciaországban rendezték meg, ahol 25 autó sorakozott fel a rajtvonalnál.

Potenciál rejlik bennük

– A magyar fiatalok bebizonyították, hogy már egyetemistaként, sőt középiskolásként is igen magas szintű mérnöki képességekkel rendelkeznek – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.

– Mindhárom csapat nagyszerű munkát végzett, biztos vagyok benne, hogy mindannyian tudásuk legjavát adták. Teljesítményük jól jelzi, micsoda potenciál rejlik a magyar fiatalokban, miért is annyira keresettek a mi mérnökeink.

Az innovációs minisztérium azon dolgozik, hogy idehaza és világszerte még nagyobb megbecsülés övezze a hozzájuk hasonló szakembereket, a magyar kreativitást.


Szubjektív

Bár első olvasatra olybá tűnik, hogy nem sok energiát feccöltek bele a csapatok a versengésbe, pont az ellenkezője az igaz. A középiskolások és az egyetemisták arra törekedtek, hogy minél tovább jussanak el egyetlen kWh energiával és egy liter üzemanyaggal.

Egy liter: tejből vagy ásványvízből se sok, ehhez képest hajmeresztő eredmények születtek. A legenergiahatékonyabb elektromos jármű 888 kilométert tett meg egy kilowattórányi munkával. Így lett nagy durranás a fejlődés halk motorja.

Ladányi Tóth Lajos

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában