kedvesház

2019.07.18. 07:00

Egy ma is működő esélyteremtő program

Amióta létezik Kedvesház, nincs iskolai lemorzsolódás, és több a továbbtanuló gyerek.

A nyírteleki Kedvesházban jó gyereknek lenni

Fotó: Pusztai Sándor

„Éppen állás nélkül maradtam, amikor 1994 júniusában megszűnt a hivatásos nevelőszülői státuszom Nyírtelken. Küzdelmes négy év után ott álltam céltalanul, kissé megtörve.

Ekkor jutott el hozzám a híre, hogy a helyi iskolában van egy megüresedett állás. Kiderült, az igazgató nem tud alkalmazni a szakomnak megfelelő munkakörben, viszont van egy korrekciós osztály, 14 hátrányos helyzetű és nagyrészt túlkoros tanuló, akikhez tanító kellene.

A nyírteleki Kedvesházban jó gyereknek lenni
Fotó: Pusztai Sándor

” Így kezdődött Lázár Péter története, aki roma származású pedagógusként kidolgozta és közkinccsé tette a Kedvesház-pedagógiát, mindemellett a felzárkóztatáshoz létrehozott egy kollégiumot. Mindennek már 25 éve, és a bentlakásos intézmény Nyírtelken azóta is működik, sőt időközben a megyei értéktár egyik jegyzett büszkesége lett.

Erdélyben és a Felvidéken

A módszer atyjával és feleségével, Bordás Margittal – ő nemcsak az életben, de a munkában is elmaradhatatlan társ – a Nyíregyházán megrendezett Esélyteremtő Együttműködés Szakmai Konferencián találkozhattunk ismét.

Bemutatkozásuk apropóját az adta, hogy a két képző és mentor az Erasmus+ program keretein belül legutóbb Erdélyben és a Felvidéken népszerűsítette komplex esélyteremtő programját, amely szociális, család- és gyermekvédelmi területen is remekül kamatoztatható.

Mint elmondták, nem csupán egy 90 órás akkreditált képzést tartottak a határon túli iskolák pedagógusainak, de a helyszíni mentorálásba is besegítettek, megkönnyítve az eligazodást a törvények útvesztőiben is.

„Minden gyerek értékes valamiben, és arra kell fókuszálni.”

– Az elmúlt évtizedek során megerősítést nyert, hogy a hátrányos helyzetű, többségében roma származású gyermekek nem kompatibilisek a magyar iskolarendszerrel. Ezeket a gyerekeket nem lehet 45 percig mozdulatlanságra kényszeríteni.

De ugyanígy a szülőkkel sem építhető ki kapcsolattartás csupán szülői értekezleteken keresztül, és a tekintélyt követelő magatartás is csak olaj a tűzre – figyelmeztettek a legfontosabbakra az előadók, kulcsot is adva a megoldáshoz.

Mint elmondták, a pedagógusnak is „meg kell tanulnia a gyermekeket”, akik szomjaznak a személyes megerősítésre. Fegyelmezni őket pedig csak Kethano-módszerrel, vagyis közösségi megállapodások, szabályok megalkotásával lehet. Minél konkrétabb egy betartandó megállapodás, annál hatékonyabb.

Lázár Péter oktat

Aki Pétert és Margitot hallgatta, hamar megerősítve láthatta, mennyire tiszta és támadhatatlanul egyetemes elveket fektettek le a módszerükben. – Minden gyerek értékes valamiben, és arra, nem pedig a hiányosságokra kell fókuszálni.

Bízni kell gyerekben, szülőben, hídépítésre másképpen aligha lesz ­lehetőség, és tudni kell leha­jolni – nem lemenni! – a gyerek szintjére – sorjáztak az alapelvek, amelyek eddig még mindenhol megállták a helyüket.

Legutóbb is ezt történt, a Kászonok vidékén, Csíkszeredában, Csíkkozmáson, Tornalján vagy Nemesradnóton, különféle társadalmi viszonyok között. Erdélyben ugyanis nagyobb az elfogadás, a Felvidéken pedig a családok anyagi helyzete jobb.

Ám a nyitott, játékra mindig kész határon túli pedagógusok mindenhol gyorsan megértették: a pedagógia és a kollégium két olyan pillér, amire építve ki lehet törni a reményvesztettségből. A nem leértékelt, hanem megbecsült, meghallgatott, bizalommal jutalmazott gyerek ilyen környezetben ráébredhet, hogy küzdővé válva belőle is lehet valaki.

Egy újabb ígéret reménye

A két fejlesztő pedagógus, akik eddig hatezernél is több tanárt képeztek ki, csak akkor komorultak el kissé, amikor rákérdeztünk: mi a helyzet Magyarországon?

Családi nap Tornalján

Mert miközben már Csíkkozmáson is Kedvesház alapításában gondolkodnak, nálunk még mindig Nyírtelken van az egyetlen, és miközben a megszüntetés Damoklész kardja ennek is többször a feje fölött lebegett, közel 250 gyerek lépett ki onnan eddig az életbe, nem termelve tovább az esélytelenséget.

– Fülöp Attila szociális ügyekért felelős államtitkár nemrég brandépítésre biztatott, s talán Hetes Otthon Kollégium néven egy olyan intézmény is megjelenhet a jövőben a gyermekvédelemben, ami korábban nem volt, méghozzá kiemelt normatív támogatással – tette még hozzá az optimizmus hangján Lázár Péter.

MJ

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában