2019.07.18. 07:00
Egy ma is működő esélyteremtő program
Amióta létezik Kedvesház, nincs iskolai lemorzsolódás, és több a továbbtanuló gyerek.
A nyírteleki Kedvesházban jó gyereknek lenni
Fotó: Pusztai Sándor
„Éppen állás nélkül maradtam, amikor 1994 júniusában megszűnt a hivatásos nevelőszülői státuszom Nyírtelken. Küzdelmes négy év után ott álltam céltalanul, kissé megtörve.
Ekkor jutott el hozzám a híre, hogy a helyi iskolában van egy megüresedett állás. Kiderült, az igazgató nem tud alkalmazni a szakomnak megfelelő munkakörben, viszont van egy korrekciós osztály, 14 hátrányos helyzetű és nagyrészt túlkoros tanuló, akikhez tanító kellene.
” Így kezdődött Lázár Péter története, aki roma származású pedagógusként kidolgozta és közkinccsé tette a Kedvesház-pedagógiát, mindemellett a felzárkóztatáshoz létrehozott egy kollégiumot. Mindennek már 25 éve, és a bentlakásos intézmény Nyírtelken azóta is működik, sőt időközben a megyei értéktár egyik jegyzett büszkesége lett.
Erdélyben és a Felvidéken
A módszer atyjával és feleségével, Bordás Margittal – ő nemcsak az életben, de a munkában is elmaradhatatlan társ – a Nyíregyházán megrendezett Esélyteremtő Együttműködés Szakmai Konferencián találkozhattunk ismét.
Bemutatkozásuk apropóját az adta, hogy a két képző és mentor az Erasmus+ program keretein belül legutóbb Erdélyben és a Felvidéken népszerűsítette komplex esélyteremtő programját, amely szociális, család- és gyermekvédelmi területen is remekül kamatoztatható.
Mint elmondták, nem csupán egy 90 órás akkreditált képzést tartottak a határon túli iskolák pedagógusainak, de a helyszíni mentorálásba is besegítettek, megkönnyítve az eligazodást a törvények útvesztőiben is.
„Minden gyerek értékes valamiben, és arra kell fókuszálni.”
– Az elmúlt évtizedek során megerősítést nyert, hogy a hátrányos helyzetű, többségében roma származású gyermekek nem kompatibilisek a magyar iskolarendszerrel. Ezeket a gyerekeket nem lehet 45 percig mozdulatlanságra kényszeríteni.
De ugyanígy a szülőkkel sem építhető ki kapcsolattartás csupán szülői értekezleteken keresztül, és a tekintélyt követelő magatartás is csak olaj a tűzre – figyelmeztettek a legfontosabbakra az előadók, kulcsot is adva a megoldáshoz.
Mint elmondták, a pedagógusnak is „meg kell tanulnia a gyermekeket”, akik szomjaznak a személyes megerősítésre. Fegyelmezni őket pedig csak Kethano-módszerrel, vagyis közösségi megállapodások, szabályok megalkotásával lehet. Minél konkrétabb egy betartandó megállapodás, annál hatékonyabb.
Aki Pétert és Margitot hallgatta, hamar megerősítve láthatta, mennyire tiszta és támadhatatlanul egyetemes elveket fektettek le a módszerükben. – Minden gyerek értékes valamiben, és arra, nem pedig a hiányosságokra kell fókuszálni.
Bízni kell gyerekben, szülőben, hídépítésre másképpen aligha lesz lehetőség, és tudni kell lehajolni – nem lemenni! – a gyerek szintjére – sorjáztak az alapelvek, amelyek eddig még mindenhol megállták a helyüket.
Legutóbb is ezt történt, a Kászonok vidékén, Csíkszeredában, Csíkkozmáson, Tornalján vagy Nemesradnóton, különféle társadalmi viszonyok között. Erdélyben ugyanis nagyobb az elfogadás, a Felvidéken pedig a családok anyagi helyzete jobb.
Ám a nyitott, játékra mindig kész határon túli pedagógusok mindenhol gyorsan megértették: a pedagógia és a kollégium két olyan pillér, amire építve ki lehet törni a reményvesztettségből. A nem leértékelt, hanem megbecsült, meghallgatott, bizalommal jutalmazott gyerek ilyen környezetben ráébredhet, hogy küzdővé válva belőle is lehet valaki.
Egy újabb ígéret reménye
A két fejlesztő pedagógus, akik eddig hatezernél is több tanárt képeztek ki, csak akkor komorultak el kissé, amikor rákérdeztünk: mi a helyzet Magyarországon?
Mert miközben már Csíkkozmáson is Kedvesház alapításában gondolkodnak, nálunk még mindig Nyírtelken van az egyetlen, és miközben a megszüntetés Damoklész kardja ennek is többször a feje fölött lebegett, közel 250 gyerek lépett ki onnan eddig az életbe, nem termelve tovább az esélytelenséget.
– Fülöp Attila szociális ügyekért felelős államtitkár nemrég brandépítésre biztatott, s talán Hetes Otthon Kollégium néven egy olyan intézmény is megjelenhet a jövőben a gyermekvédelemben, ami korábban nem volt, méghozzá kiemelt normatív támogatással – tette még hozzá az optimizmus hangján Lázár Péter.
MJ