2020.04.16. 11:30
A neten tanulás két arca
Ne engedje a szülő elkószálni a gyereket a világhálón.
Fotó: Sipeki Péter
Lassan bő egy hónapja, hogy a digitális tantermekbe szorult az oktatás. Közismert, hogy a fiatal generációnak nem jelent problémát az okoseszközök kezelése, ám most a digitális oktatás miatt az általános és középiskolás korú gyerekek sokkal több időt töltenek a számítógép előtt, mint korábban.
A tanulás mellett azonban fennállhat a veszély, hogy a fiatalok olyan tartalmakhoz is könnyen hozzáférhetnek, ami káros lehet rájuk. Tanyiné dr. Kocsis Anikót, a Nyíregyházi Egyetem docensét arról kérdezte lapunk, mit tehet a szülő, ha szeretné megóvni gyermekét a világháló sötét oldalától. Hogyan kövesse nyomon böngészését.
– Az interneten fellelhető információk keresése vagy egyéb online tevékenység közben néha elfelejtkezünk arról, hogy ez a nélkülözhetetlen és hasznos eszköz veszélyeket is rejt magában. Különösen igaz ez a gyerekekre, az általános valamint a középiskolás tanulókra – mondta el Tanyiné dr. Kocsis Anikó.
– A közösségi oldalak használatának számtalan előnye van. Saját profilt hozhatunk létre, képeket, információkat, videókat oszthatunk meg. Ismerősöket gyűjthetünk, beszélgethetünk.
Olyan kapcsolatokra tehetünk szert, amelyek hasznosak lehetnek a számunkra.
A szakemberek a veszélyekre is felhívják a figyelmet. Az egyik legfontosabbnak a Creative Commons-licenceken alapuló kultúrát tekintik, amely lehetővé teszi az adatok „másolás-beillesztés”-szerű használatát, a tartalmak és adatok szabad cserélését, letöltését, újraalakítását.
A közösségi oldalak használatának további kockázatához tartozik, hogy személyes adatainkat bűncselekmények, például személyiséglopás elkövetésére is felhasználhatják.
Digitális szerződés
Az egyik legevidensebb biztonsági intézkedés, hogy rendszeresen változtassuk meg jelszavunkat. Ne használjuk ugyanazt a jelszót több helyen. Ellenőrizzük azokat, akikkel üzenetet váltunk, valóban azok-e, akiknek kiadják magukat. De mit tehet a szülő és a pedagógus a gyerekek biztonsága érdekében?
– Hatéves kor körül a gyerekek általában azt nézik a számítógépen és az interneten is, amit szüleik vagy testvéreik mutatnak nekik.
Ha magukban maradnak a géppel, könnyen előfordulhat, hogy olyan tartalmakat is megnyitnak, melyek zavaróak lehetnek számukra.
Ezt könnyen meg lehet előzni egy külön felhasználói fiók létrehozásával a kisgyermek számára.
Magyarországon a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság fogja össze a gyerekek internettel kapcsolatos védelmét, ennek keretében szűrőprogramokat is ajánlanak. A legnépszerűbb, az NMHH által legajánlottabb program, a Norton Family. Weboldalán egy egész szűrőszoftver-programcsalád érhető el, melyek nemcsak számítógépeken, hanem mobiltelefonokon is alkalmazhatóak.
A szakemberek azon a véleményen vannak, hogy az internet által kínált lehetőségeket okosan kell kiaknázni – mondja Tanyiné dr. Kocsis Anikó. – Ha ügyelni szeretnénk a biztonságra, a gyerek fejlődésére, és saját nyugalmunkat is szeretnénk biztosítani, akkor kössünk a legkisebbekkel vagy a kamaszokkal digitális szerződést.
A szerződésben foglaltakat leginkább csemetéink életkora befolyásolja majd, mivel egészen másfajta megállapodásra van szüksége egy kétévesnek, egy kisiskolásnak és egy gimnazistának.
A szerződés eleme lehet a képernyő előtt tölthető idő, mivel foglalkozhat kütyüzés címszó alatt. Fontosak a digitáliseszköz-mentes időszakok, étkezések, ünnepek, közösen töltött idő, baráti összejövetelek.
A megállapodást közösen dolgozzuk ki, a gyerekek igényeit is figyelembe véve. Nem az a cél, hogy rosszul érezzük magunkat a szabályoktól, hanem az, hogy keretet adjunk a digitális eszközök használatának.
Ellenőrzik
Dr. Nemes Gábor lapunknak elmondta, feleségével személyesen ügyelnek arra, hogy a gyermekek mit néznek az interneten. – Az én gyermekeim még kicsik, hat- és kilencévesek, ezért a játékokon és a meséken kívül nem sok mindent néznek világhálón. Annyira még nem tudják kezelni számítógépet, hogy egyedül bármi gondot okozhassanak – árulta el az édesapa, aki az online tanulásban is segít gyermekének.
– A feladatokhoz Google-fiókra van szükség, s az én profilomra kapja a gyermekem a tanulnivalót.
Együtt nyitjuk meg a leckét, aztán a megoldásokat közösen töltjük fel a webes felületre.
Dankó Mihály kollégánk idősebb fiának, Milánnak már saját számítógépe van, míg a kicsi, Zsombor tableten tanul és játszik. Most, hogy a gyerekek több időt töltenek a képernyők előtt, a család napirendje is megváltozott.
– Megbeszéltük, hogy délután egyig, amíg rendes körülmények között iskolában lennének, nem játszhatnak, nem nézhetnek mesét, csak tanulásra használhatják a gépeiket és a telefon sem lehet náluk.
Elmagyaráztam már nekik, hogy böngészés közben belefuthatnak szexuális vagy erőszakos tartalmakba az interneten, de szerencsére a fiúk ezekre még nem is igazán kíváncsiak.
Ezt onnan tudom, hogy néha ellenőrizni szoktam a böngészési előzményeiket, valamint a számítógépen és a tableten is a saját felhasználói fiókommal jelentkeztem be, így távolról is megnézhetem, mire keresnek rá a neten.
Nem telepítettem fel olyan programokat, amivel korlátozhatom a tevékenységeiket, mert megbízom bennük. Sokat beszélgetünk, jól tudják, hogy bátran kérdezhetnek – inkább, mint hogy a hátunk mögött, titokban keressenek lehetőséget arra, hogy elérjék az őket érdeklő tartalmakat – mutatott rá Dankó Mihály.
CSA, JG, MI