Szabolcs-Szatmár-Bereg

2020.10.16. 11:30

Többeknek segítség a gondnoki autóbusz

Huszonegy megyei település jut tanyagondnoki buszhoz.

Ilyen vagy hasonló, de modern járműivel szolgálják majd a településeket

Fotó: MW-archív

Hogy mit csinál egy falu- vagy tanyagondnok? Jószerivel mindent, amire igény van egy településen. „Ebbe minden belefér, ami az itt lakóknak jobb életkörülményt hoz, vagy jobb kedvre deríti őket” – fogalmazta meg frappánsan egy gyakorlott falugondnok. Különleges és egyedülálló szolgáltatásról van szó, ami a kistelepülések felzárkózását szolgálja. Ezért is hirdetett a kormány immár másodszor egy járművásárlási pályázatot, aminek a keretéből 210 település gazdagodhat. A pénzből Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 21 nyertes községbe érkezik támogatás 12 és 15 millió forint között, néhányba lapunk is bekopogtatott.

Nap mint nap menni kell

– Tiszaeszlár településszerkezete sajátos, ugyanis két telep is hozzá kapcsolódik – kezdte a mondandóját Vajda László, Tiszaeszlár első embere. – Ezekben mindig történik valami, nincs olyan nap, hogy ne kellene valamelyikbe kimenni. Az óvodásoknak és a szociális gondozottaknak reggelit, ebédet viszünk. Heti egy alkalommal az emberek tanyajáratot vehetnek igénybe, olyanok, akik el szeretnének intézni a faluban valami fontosat, vagy mondjuk orvoshoz, rokonokhoz mennének. Vannak ugyan régebbi járműveink, de ezek nagyon sokat futottak már, ezért is örülünk az újnak – adta tudtul a polgármester.

Mint kiderült, egy népszerű autómárka tranzitbuszát választották, modern kivitelben, amibe könnyű a be- és kiszállás, hiszen kihúzható lépcsővel is rendelkezik. A jármű kilenc férőhelyes lesz a sofőrrel együtt, és megvásárlására 12,5 milliót fordíthat az önkormányzat.

A szolgáltatás és a busz is régi

Nyírpazonyban hat éve indította el az önkormányzat a falugondnoki szolgáltatást, tekintettel a felmerülő lakossági igényekre, tudtuk meg Dubay László polgármestertől.

Alapvető cél volt, hogy az idős, mozgásukban korlátozott és az ügyintézésben kevésbé járatos lakóinknak segíteni tudjunk.

– Persze ehhez gépjármű is kellett. Meg is pályáztunk egy 8+1 fős mikrobuszt, nagyjából a falugondnoki szolgáltatás létrehozásával egy időben, és amikor az is meglett, nagy lelkesedéssel láttunk hozzá a munkához. Rutinfeladattá vált a igénylőink bejuttatása a járóbeteg-ellátásra, Nyíregyházára. Sajnos távolsági buszokkal és sűrű menetidővel nem igazán dicsekedhet a nagyközség, ráadásul a Volán-buszok a belvárosban csak a „Piros háznál” állnak meg, ahonnan még messze van a járóbeteg-ellátó vagy a kórház. Akinek nincs hozzátartozója, vagy az éppen nem ér rá, megigényelhette az önkormányzati buszunkat. Havonta átlagban 30–40 lakos fordult ilyen okokból hozzánk. A járműveink az ételkiszállításnál, vásárlásnál is besegítettek, a nehezen mozgókat kérésre kivittünk a rendezvényeink helyszínére. Hat év alatt a járművekbe beletettünk 270 ezer kilométert, és egyre többször jelentkeznek náluk szervizgondok. Az iskolai, óvodai fellépőket is gyakran utaztattuk, és látszott a számlákból, hogy egyre nagyobb a géppark javítási költsége – sorolta a településvezető, majd áttért az új jövevényre.

– A kinézett 8+1 fős mikrobuszunkat kötelező elemként segédfellépővel is fel kell szerelnünk. Megvárjuk a támogatási szerződést, és utána keressük a márkaképviseletet, hogy megvitassuk, mi fér ebbe a 14,1 millió forintos összegbe. Az idősebb buszt is meghagyjuk, és amíg teljesen el nem öregszik, minden közlekedési erőforrásunkat kihasználjuk. Az utaskapacitások mindezt gyakran meg is követelik, korábban a reformátusokhoz fordultunk, mert nekik is van saját kisbuszuk.

Ez egy nagyon hasznos és lakosságbarát szolgáltatási mód, először nyerünk hozzá járművet ebből a támogatási formából.

Úgy vélem, a jövő év elején, a tél végén a busznak már mindenképpen futnia kell – zárta mondandóját Dubay László.

Előbb legyen falugondnok

– Nálunk még csak most épül ki a falugondnoki rendszer, már kaptunk rá költségvetési keretet, miután megpályáztuk ezt az állást is – ezt már Jánd polgármestere, Asztalos István mondta el lapunknak.

– Éves szinten 4,5 milliót fordíthatunk majd munkabérre és a hozzá kapcsolódó közterhekre, a busz költsége ehhez mérten minimális marad.

Úgy képzeltük, hogy a falugondnokunk afféle mindenes lesz, napi nyolc órában segíti majd az önkormányzat munkáját, természetesen az új buszt is ő vezeti.

– Ehhez egy két hónapos tanfolyamot is el kell végeznie Miskolcon, ami heti egy bejárást jelent. A munkakör magas iskolai végzettséghez nem kötött, akár nyolc általánossal is foglalkoztathatnánk valakit, de mi azért szeretnénk, ha érettségi­je is lenne a választottunknak – sorolta a polgármester. Azt is elárulta, hogy még nem került a látókörükbe ilyen ember. Sajnos nem tudnak bruttó 250 ezer forintnál többet adni, ráadásul az elvárásrendszerük is szerteágazó. Örülnének, ha a munkavállalójuk értene a gépekhez, bármilyen karbantartási feladatot el tudna végezni, és traktorra is felülne olykor, ráadásul annak a javításához se ártana, ha konyítana egy keveset.

– Tudom, hogy ilyen univerzális embert nehéz lesz találni, elképzelhető, hogy valamiben meg is kell majd alkudnunk. De maga a falugondnoki feladatkör nem túl széles, és egy faluban sok olyan kisebb volumenű munka van, amire mestert keresni szinte lehetetlen. A buszra 15 millió forintot kaptunk, már ki is néztünk egy 140 lóerős, vonóhoroggal és mozgássérült-fellépővel szerelt járművet. Korábban is volt az önkormányzatnak egy 12 esztendős busza, amit ma már gyakran szervizelni kell. Szerződést még nem kötöttünk, vásárolni ugyanis csak azután tudunk, ha bemutatjuk a falugondnokunkat is – tudtuk meg Asztalos Istvántól.

MJ

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában