Koronavírus

2021.04.26. 20:00

Nyitottak a teraszok, élettel telt meg a város

Fokozatos nyitás – lassú és elővigyázatos visszatérés az éttermekbe és a teraszokra.

TG

Nyíregyháza belvárosában a népszerű kávézók örömmel fogadták vendégeiket

Forrás: Pusztai Sándor

Fotó:

A múlt hét végén elértük a 3,5 millió beoltottat, elindulhatott a fokozatos nyitás, az éttermek, kávézók a járvány ügyi szabályok betartása mellett ismét fogadhattak vendégeket teraszaikon. Nyíregyháza belvárosa és a Sóstó élettel telt meg, baráti társaságok, családok beszélgettek nagyokat egy finom kávé vagy egy ízletes ebéd mellett. A Baktalórántháza közelében található Fenyves Szálloda és Konferencia Központ is szélesre tárta (terasz)ajtaját, 25 fős személyzettel, 12 asztallal várta vendégeit. Mint azt a tulajdonos, Krivács András lapunknak elmondta: a hétvégén sokan megfordultak náluk. A vendégek érintésmentesen adhatták le a megrendeléseiket egy okoseszköz segítségével, QR-kódok beolvasásával rendeltek ételt és italt. Hétvégén lapunk is körbejárta a vendéglátóhelyek teraszait, megtudtuk, az ágazatban tavaly november óta a túlélésért küzdenek, várták már a nyitást.

– A kollégáimmal együtt már alig vártuk, hogy elkezdődjön a fokozatos újraindítás. Azonban mi a pandémia alatt sem tétlenkedtünk, hiszen megújult az étlapunk, ahogy a szálloda is. Úgy gondolom, sikerült egy magasabb szintre lépnünk – mondta Krivács András, aki büszkén tette hozzá: szombaton és vasárnap többször volt telt ház a teraszukon.

– A Magyar Turisztikai Ügynökség ajánlásait maximálisan betartva fogadtuk a vendégeket. Az asztalokat másfél méter távolságra helyeztük el egymástól, több helyen, helyiségben nyílt mód a fertőtlenítésre, sőt a vendégek érintésmentesen adhatták le a megrendeléseiket. Megújult kínálatunkból egy okoseszköz segítségével, QR-kódok beolvasásával rendeltek ételt és italt – mondta lapunknak a Fenyves Szálloda és Konferencia Központ tulajdonosa.

Nehéz hónapokon vannak túl

A nyíregyházi Stella Rose étterem és rendezvényközpont is élt a lehetőséggel, így szombaton megnyitották a teraszukat a vendégek előtt. Délelőtt tizenegy órakor kerestük fel az éttermet, akkor egy háromtagú, kisgyermekes család üldögélt és fogyasztotta üdítőjét a tágas terasz egy napos szegletében. Braun Viktor tulajdonos lapunknak úgy nyilatkozott, már nagyon várta ezt a napot.

– Nehéz hónapok állnak mögöttünk, de igyekeztünk a szigorítások alatt is versenyképesek maradni, ezért néhány hete „csatasorba” állítottunk egy önkiszolgáló pultot, így elvitelre is bőséges ételválasztékot tudunk kínálni a vendégeknek. Jelenleg három felszolgálóval működünk, és várjuk, mit hoz a jövő, a lazítások alatt és a vírus elmúltával hogyan változik a piac és hogyan változnak a fogyasztói igények. Az esküvők megrendezése az egyik fő bevételi forrásunk. Májusra minden hétvége le volt foglalva, de egy lakodalmat már visszamondtak a bizonytalanságok miatt – ecsetelte Braun Viktor, a Stella Rose étterem és rendezvényközpont tulajdonosa, akitől szombati látogatásunkkor megtudtuk, hogy aznap a nyíregyházi kézilabdázók náluk ebédelnek, mielőtt elindulnának Ózdra, a soros bajnoki mérkőzésükre.

Teljes bért kaptak

– Eddig három asztalnál fogadtunk vendégeket – ezt már a nyíregyházi Sziklakert étterem tulajdonosa, Kozák József osztotta meg velünk déli 12 óra után néhány perccel.

Hozzátette, alig várták már ezt a napot, ugyanis november óta be volt zárva az étterem. – Sikerült átvészelni a nehéz időszakot úgy, hogy a 13 alkalmazottunkat megtartottuk, közben pedig megkapták a teljes fizetésüket. Ehhez kormányzati bértámogatást is igénybe vettünk, és ha jól tudom, erre májusban is lesz lehetőségünk – mondta a 20 éve működő étterem tulajdonosa.

– A hosszú leállás alatt rengeteg üdítő, sör és egyéb innivaló vagy élelmiszer szavatossága járt le, nagyjából háromszázezer forintnyi áru ment tönkre. Ma hat alkalmazottal működünk, egyelőre nincs nagy roham, de nem is számítottunk másra. Ráadásul az idő is elég változékony, hol süt a nap, hol elbújik a felhők mögé. Szerintem akkor lesz nagyobb itt a pörgés, ha bent is fogadhatunk már vendégeket – tette hozzá Kozák József.

Molnár László 2008 óta erősíti a Sziklakert étterem csapatát, előtte Nyírbátorban és Vásárosnaményban dolgozott. – Nagyon vártam, hogy végre jöhessek dolgozni, még úgy is, hogy csak a teraszon fogadhatunk vendégeket. Korrekt volt a vezetőség részéről, hogy a leállás alatt is megkaptuk a teljes bérünket. Rengeteg olyan étteremről, szállodáról vagy panzióról hallottam, hogy kénytelenek voltak elküldeni az embereiket vagy nem fizettek teljes bért az alkalmazottaknak. Nem vagyok az az otthon ülő típus, így a „holtidőben” is igyekeztem megtalálni a helyem, besegítettem a testvérem vállalkozásába, de belekóstoltam a villanyszerelésbe is – tudtuk meg a harmincnyolc esztendős felszolgálótól.

Papp Krisztián éppen egy rokonlátogatásra tartott, mikor megszakította az utat egy kávé erejéig.

– Csak egy kávéra ugrottam be, megyek is tovább. Rég volt alkalmam maszk nélkül, egy hangulatos kerthelyiségben ücsörögni, már hiányzott ez az érzés – mondta lapunknak a nyíregyházi fiatalember.