Autóvilág

2021.05.21. 14:00

Rendszámtábla-frissítés a láthatáron

Az Autósélet szerint egy év múlva, jövő májusban adhatják ki először az új formátumú rendszámokat.

LTL

Egy kecskeméti gyűjtemény tíz éve bekerült a Guinness-rekordok Könyvébe is: a számolóbizottság 11345 különböző rendszámtáblát számolt össze a hitelesítéskor

Forrás: itthonadelalfoldon.blog.hu

A Magyar Autóklub az ország legnagyobb autós civil szervezete idestova 120 esztendeje.

Az autósok érdekeiért

– Szervezetünk az 1900-as megalakulása óta eltökélt abban, hogy az autósok és a közlekedők érdekeit képviselje, és nekik hasznos szolgáltatásokat nyújtson. A kezdetektől jelen voltunk a magyar autózás kialakításában – jegyezte meg Szaszala László, az észak-alföldi régió vezetője. Részletezte az autóklub szerteágazó szerepvállalását: – Kezdeményeztük a sofőriskola megalakítását, a KRESZ-rendeletek bevezetését. Szakértőként részt vettünk az első gépjármű forgalmi engedélyének kiadásában, az országos üzemanyag-hálózat megteremtésében, az autóversenyek, autós kiállítások szervezésében, valamint az úthálózatok fejlesztésében. Az 1970-es évektől folyamatosan kikértük az autósok véleményét az autózáshoz kötődő ügyekben, sőt a Nemzetközi Automobil Szövetség tagjaként segítettünk meghonosítani az oly népszerű Forma–1-es versenyeket. Jelenleg 76 ezer klubtagunk és 760 ezer assistant ügyfelünk van.

A Magyar Autóklub magazinja, az Autósélet az e havi számában foglalkozik azzal, hogy értesüléseik szerint hamarosan elkészül az a rendelet, ami az új formátumú rendszámokkal összefüggő részletes előírásokat tartalmazza.

Párizsi az első rendszám

– A három betűt, illetve számot, egy magyar zászlót és egy nagy H betűt felsorakoztató, korábban használt változat 1990 nyarától kezdve került a gépjárművekre. Ez kapott 2004-ben, az uniós csatlakozáskor kék alapszínt, amellett természetesen, hogy a trikolór helyét az EU csillagai vették át – fejtegette Szaszala László.

Hozzátette: – A Magyar Autóklubot nem vonták be a jogszabály előkészítésébe. Viszont a korábbi években több anyagot is véleményeztek a szakértőink. Még 9 esztendeje vetődött fel a területi rendszámok bevezetésének ötlete, de ezt nem támogattuk. Mivel napjainkban az S-sel kezdődő betűkombinációnál tartunk, és már csak a T-s, a V-s és a Z-s sorozat van hátra, lassan elfogynak a jelenleg alkalmazott elv szerint kiosztható azonosítótáblák. Egy ideje sejthető, hogy változásra készül a jogalkotó. A minták alapján úgy tűnik, hogy Magyarország áttér a négy betű és három szám összeállításra. Magyarán a bal szélen futó, uniós zászlót és H felségjelzést tartalmazó kék sáv továbbra is megmarad, ellenben újdonság, hogy az első két betű után beillesztik a magyar címert.

A világ első rendszámát a párizsi rendőrség adta ki 1893-ban.

– Annak idején szülői beleegyezéssel lehetett vizsgát tenni, így 16 évesen elmondhattam, hogy van egy Csepelem, aminek még a rendszámára is emlékszek: KC 5517 – szolgált exkluzív információval Szaszala László.

Magyarországban a XX. század legelejére datálható az első rendszám: az 1901-ben hozott rendeletek előírták a hatósági rendszám használatát és a kötelező műszaki vizsgálatot. Öt évvel később a Magyar Automobil Club jegyzéke szerint a legnagyobb rendszám a 351-es volt (ezt Törley József egyik teherautója használta). Az 1910 áprilisában kiadott rendelet az ország területét 15 járműkerületre osztotta, a kerületek egy-egy betűjelzést kaptak, amelyet a rendszámtáblán fel kellett tüntetni. Két város, Budapest és Fiume önálló kerületnek számított. A rendszámok egy betűből, egy kötőjelből és három számjegyből álltak, kivéve a fővárost, ahol a rendszámok római számmal kezdődtek.

Karakteres rendszámok

A második világháború után derültek ki turpisságok: a benzinjegyek bevezetésekor döbbentek rá, hogy sokan kitalált rendszámokat használtak és engedély nélkül közlekedtek. Az 1948-ban keltezett rendeletben tették kötelezővé a gépjárművek műszaki szemléjét, valamint új rendszámokat adtak ki. Az első négy napon jelentkező 329 kocsiból csak 70 kapott rendszámot, és 29-et véglegesen kitiltottak a forgalomból. A hatkarakteres rendszámokat (melyek két betűből és négy számból álltak) 1958-ban vezették be. Hazánkban jelenleg olyan 6 karakter hosszúságú forgalmi rendszámok vannak használatban, amelyek sorozatrendszám esetén három betű, három szám felosztásban követik egymást, fehér alapon fekete karakterekkel.

Ha indokolt, javasolnak

– Jogos a felvetés: mi lesz majd a különleges rendszámokkal? Az ügyfelek kérésére legyártott, egyedi változatokkal és a motorok jelzéseivel. A Magyar Autóklub tájékoztatást kért az illetékes minisztériumtól ezt illetően is. Szeretnénk minél hamarabb megismerni a tervezetet azért, hogy indokolt esetben javaslatokat tegyünk. Egyelőre nincs információ arról, hogy pontosan mikor jelenik meg a rendelet, és milyen költségekkel kell kalkulálniuk a járművek üzembentartóinak – jegyezte meg Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális vezetője.

Egyedi rendszámok

Az egyedi rendszámok kritériumai:

– az első három karakter betű kell hogy legyen

– az utolsó karakter szám kell hogy legyen

– a betűk után már csak számok következhetnek

– a megtévesztő vagy félelemkeltésre alkalmas feliratokat elutasítják, a trágár vagy obszcén, valamint a nemiségre utaló kifejezésekhez sem járulnak hozzá

LTL

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában