Autóvilág

2021.08.18. 07:00

Lebegjen a szemünk előtt a fékfolyadék is!

A szakember szerint is nagyon fontos a járművek műszaki állapotának karbantartása, rendszeres vizsgálata.

LTL

Az autót tüzetesen át kell vizsgálni ahhoz, hogy biztonságos feltételek mellett tudjunk közlekedni

Forrás: Illusztrációs fotó / MW-archív

Fotó: Földi D. Attila / Világgazdaság

„Érvényes műszakival” – olvashatjuk sok használt autó hirdetésében. Ez azért fontos kitétel, mert rengeteg az olyan jármű, amelynek legfontosabb értéke, hogy van rajta néhány hónap műszakivizsga-érvényesség.

Felelős a komfortért

A koronavírus-járványhelyzet miatt kihirdetett veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek maradnak az okmányok, azonban ez nem jelenti sem azt, hogy nem is lehet autót vizsgáztatni, sem pedig azt, hogy nem kell odafigyelni járműveink műszaki állapotára.

– A járműveink állapotának nemcsak a vizsga alkalmával, hanem két vizsga között is mindig meg kell felelnie a rendelet szerint támasztott sok kritériumnak – jegyezte meg Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke. Hozzátette:

– A tagszervezeteink tapasztalata alapján a járműtulajdonosok olykor kevés figyelmet szentelnek ennek, ezért most autóink legfontosabb rendszereinek, a fékrendszernek, a futóműnek és a kormányműnek szenteljük az aktuális figyelemfelhívó akciónkat.

– Kezdjük a fékkel! A fékrendszer két legszembetűnőbb alkatrésze a féktárcsa és a fékbetét. Figyeljünk ezek állapotára, ha pedig nem tudjuk eldönteni, hogy megfelelőek-e például egy hosszabb út előtt, akkor mindenképpen mutassuk meg egy szakműhelyben! A fékfolyadék – jó esetben – nincsen szem előtt, de a hidraulikus fékrendszerekben játszott szerepe igen fontos. Ez a folyadék vízmegkötő tulajdonsággal rendelkezik, ezért idővel a forráspontja megnő, ami kritikus helyzetben a gőzbuborék-képződés miatt a fékhatás drasztikus csökkenésével jár. Ha még nem is hallottunk erről, szinte biztos, hogy az autónkban esedékes a fékfolyadék ellenőrzése, adott esetben a cseréje. A fékrendszerhez szorosan kötődő blokkolásgátló rendszer (ABS) és elektronikus menetstabilizátor (ESP) rendszer bármilyen hibája esetén az autó műszerfalán jelenik meg hibajelzés – ilyen hibával azonnal szervizbe kell menni.

– A futómű a következő elem. Ez nemcsak az utazás közben felelős a komfortért, hanem a menetbiztonságért is. A futóműelemek illesztésénél található csillapító elemek a legtöbb esetben gumialapúak, tehát kopnak és öregednek. Ez előbb rendellenes hangokat okoz, később jelentősen befolyásolhatja a futómű geometriáját, így a stabilitást. Ha furcsa, szokatlan, kopogó hangot hallunk a futómű felől, jelentkezzünk be egy vizsgálatra szervizünkben, hogy elkerülhessük a nagyobb bajt!

Nem szabad tétlenkedni

– Fontos a futóműgeometria is: a kerékdőlés és -összetartás helyes beállítása is. A futómű része a kormánymű is, a jelentőségét nem is kell hangsúlyozni. A kormányzásért felelős alkatrészek között szintén megtalálhatók a gumialapú csillapítóelemek. Bár a korszerű járművekben egyre nagyobb szerephez jutnak az elektromos kormányművek, a hazai járműállományban még mindig többségben vannak a hidromechanikus szervokormányok, ahol a folyadékszint és a tömítettség ellenőrzése a legfontosabb, de nem szabad megfeledkezni a kormányműhöz kapcsolódó rudazat megfelelő működéséről sem.

Knezsik István végezetül nyomatékosította: – Mint ahogy más hibával sem, a futómű, kormánymű és fékrendszer hibáival sem szabad tétlenkedni, saját érdekünkben és közlekedő társaink védelmében a hibákat minél előbb ki kell javíttatni.

Méréssel kontrollálható

– Amennyiben a futómű elállítódik, túlterhelődhet és kophatnak a gumiabroncsok. A műszeres beállítás ára ­elenyésző az új abroncsszett árához képest, érdemes ­időnként méréssel is ellenőrizni.

A lengéscsillapítók a jármű kerekeinek úton tartásában játszanak főszerepet.Nem megfelelő lengéscsillapítók esetén a jármű instabillá válik, kanyarokban a megszokottnál jobban dől, megállás után sokáig hintázik.

Talán ez utóbbi jelenség a legkönnyebben észrevehető, ezért ha ilyet tapasztalunk, akkor mielőbb látogassunk el egy megfelelő felkészültségű műhelybe, ahol műszeres vizsgálattal megállapítható a lengéscsillapítók állapota.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában