Nyíregyháza

2022.01.08. 20:00

A vizsgázás megint közösségi élmény lett

Az ország felsőoktatási intézményeiben ebben az időszakban vizsgáznak a hallgatók.

Fotó: DODO FERENC

A Nyíregyházi Egyetemen december 13-án kezdődött meg a vizsgaidőszak, melynek során több mint háromezer hallgató adhat számot az őszi félévben megszerzett tudásáról egészen január 29-éig. 

Az intézmény tanulóinak már csak elvétve akad online vizsgájuk, a legtöbbet az egyetem falain belül, személyesen abszolválhatják. Nincs ez másként a január 19–21. közötti záróvizsgákon sem, melyekre közel háromszáz végzőst vár huszonhét bizottság – tájékoztatta lapunkat Kósáné dr. Bilanics Ágnes, a Nyíregyházi Egyetem oktatási rektorhelyettese. 

Hozzátette: a hallgatók a járványügyi szabályok betartásával, valamint a korábbi évek gyakorlatának megfelelően időpontra érkezve kezdik meg a vizsgákat, melyek pontos idejéről és helyszínéről az intézmény tanulmányi rendszerén, Neptun-üzenetben kapnak személyes tájékoztatást. 

A tavaszi félév január 31-e és február 4-e között regisztrációs héttel indul majd, a szorgalmi időszak február 7-én kezdődik a Nyíregyházi Egyetemen. 

 

Személyesen vizsgázni is jobb

Ritkán szűrődik ki az egyetemi előadótermekből felszabadult nevetés közvetlenül vizsga előtt. Aki tanult, az azért izgul, hogy ne felejtsen el semmit, aki meg nem a jegyzetei olvasgatásával töltötte a számonkérés előtti napokat, azért imádkozik, hogy eszébe jusson valami, ami meggörbíti a kilátásban lévő egyenest. Egyik lehetőség sem vicces, a Nyíregyházi Egyetem hallgatóinak arcára péntek délelőtt mégis képesek voltunk mosolyt csalni, s talán egy kicsit oldottuk a vizsga miatt érzett drukkjukat. – Jelenléti oktatással kezdődött a félév, a járványhelyzet miatt azonban körülbelül fél­időben online-ra váltottunk, végül ismét személyesen vehettünk részt az órákon. Egyetlen olyan vizsgám lesz – a jövő héten –, amihez nem kell bejönnöm az egyetemre, a többit helyben teljesítettem – mondta el érdeklődésünkre az elsőéves, gazdálkodás és menedzsment szakos Hódi Nikolett. A huszonkét esztendős, levelezős hallgató szeret bejárni az egyetemre, mert úgy érzi, vannak olyan tantárgyai, például a gazdasági matematika vagy informatika, amik megértéséhez szükséges a közvetlen tanári jelenlét. Egy tantárgytól tartott – A jegyzetelés is nehezebb a képernyő előtt ülve, sokkal több időt vesz igénybe, mint az előadásokon, szemináriumokon, melyekről már eleve úgy megyek haza, hogy a tananyag felét értem, és később már csak át kell néznem – magyarázta Nikolett a marketingtételeit lapozgatva, s hozzátette: már túl van azon a számonkérésen, amitől a leginkább tartott. 

Dr. Magyar Zoltán több tantárgyból vizsgáztatta a hallgatóit péntek délelőtt 

Forrás: Dodó Ferenc / Dodó Ferenc

– A tantárgyak közül a gazdasági matek volt a mumusom, a zárthelyitől egy kicsit féltem, úgyhogy nagy kő esett le a szívemről, amikor letudtam. Miután kiosztotta a feladatlapokat, dr. Magyar Zoltán docenssel is váltottunk néhány szót. – Az online oktatás a hallgatóknak és a tanároknak is nagy kihívás, bár már van benne egy-két félév rutinunk – erre támaszkodva vágtunk bele az őszi szemeszterbe. Úgy gondolom, sokkal jobb a személyes találkozás, mert hatékonyabb az információátadás és a megszerzett tudás számonkérése is – mutatott rá a Gazdaságtudományi Intézet tanszékvezetője. Dr. Magyar Zoltán megjegyezte: más országokban nagyobb hagyománya van a tantermen kívüli oktatásnak, mi idehaza még tanuljuk. Vitathatatlanul vannak előnyei, például a földrajzi távolságok könnyed áthidalása, de a digitális oktatás kultúráját mind a hallgatóknak, mind az oktatóknak magukévá kell még tenniük. Élvezte, hogy bejárhat – Tavasszal diplomázom, és nagyon élveztem, hogy végre rendesen bejárhattam az egyetemre, hozzászólhattam az órákhoz, és kifejthettem egy-egy témában a gondolataimat – ezt már Magyar Boglárka, az ELTE szabadbölcsész szakos, film szakirányos végzőse mesélte lapunknak, akinek ebben a félévben már csak két vizsgája van, melyeket hétfőig szeretne letenni. 

– Mivel elegendő kreditet szereztem, a következő szemeszterben mindössze két tantárgyam lesz, hogy tavasszal kizárólag a szakdolgozatomra és a mesterszakos felvételikre koncentrálhassak

Fontossági sorrend, napi feladatlista– Nagyon fura visszaállni a jelenléti vizsgáztatásra, harmad­éves vagyok, és ez mindössze a második ilyen félévem. Tavaly jól alkalmazkodtam az online oktatáshoz, megvolt az itthoni rutinom, így megfelelően fel tudtam készülni a számonkérésekre. Most már több fronton is helyt kell állnom – gyakornoki teendők, szakdolgozat, vizsgák –, úgyhogy próbálok felállítani egy fontossági sorrendet. Minden napra írok egy feladatlistát, s ha nem sikerül a végére érni, másnap azzal kezdek – magyarázta Nagy Lilla, a Debreceni Egyetem közösségszervezés szakjának végzőse. A Nemzeti Művelődési Intézet ösztöndíjasa megjegyezte: nincs tantárgy, amitől tartana, inkább maga a helyzet volt kissé ijesztő. Amikor másfél év után bement az első írásbeli vizsgájára, úgy érezte, mintha még soha életében nem csinált volna ilyet.

Dr. Magyar Zoltán több tantárgyból vizsgáztatta a hallgatóit péntek délelőtt Fotó: Dodó Ferenc

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában