2022.02.02. 14:00
A vasúti átjáró potenciális veszélyforrás
Kampányt indított a Magyar Autóklub a tragédiák megelőzéséért.
Balmazújvárosi úti vasúti átjáró illusztráció
Fotó: KOVÁCS PÉTER
A Magyar Autóklub az utóbbi időben a vasúti átjáróban történt halálos kimenetelű balesetek növekvő száma miatt kampányt indít azért, hogy ez a mutató mielőbb látványosan csökkenjen.
Körültekintő megközelítés
– Folyamatos felhívást intéz az autósokhoz a klubunk azért, hogy mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg a vasúti átjárókat, és vegyék figyelembe a KRESZ ezzel kapcsolatos többlépcsős követelményrendszerét – tájékoztatott Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális elnöke. – Szorgalmazzuk, hogy a kiemelten veszélyes, kizárólag fénysorompóval biztosított vasúti átjárókat minél nagyobb számban szereljék fel legalább félsorompóval. Csökkenjen a sorompó nélküli (akár fénysorompóval ellátott) vasúti átjárók száma! Növekedjen a teljes sorompóval ellátott vasúti átjárók száma! A változásokról szeretnénk időközönként tájékoztatni az autós közvéleményt.
Az útátjárós balesetek statisztikája a korábbi öt évben tapasztalt stagnáló értékek után 2021-ben jelentős emelkedést mutatott. A vasúti átjárókban történő baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza, évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok – derül ki a MÁV összeállításából.
Sok múlik a morálon
A vasúti társaság teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset. A balesetek számának csökkenéséhez a közlekedési morál változása elengedhetetlen.
A kimutatások szerint a legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód –, az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik. LTL
Borítókép: Az a törekvés, hogy minél több fénysorompóval biztosított vasúti átjáró legyen szerte az országban | illusztrációs fotó: MW
Milliárdos kárt okoztak Tavalyelőtt 62 útátjárós baleset történt, amely tavaly 24 esettel emelkedett. A 2021-ben bekövetkezett 86 vasúti átjárós balesetből 16 követelt emberéletet, 15 végződött súlyos és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság. Az útátjárós események 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó kárt okoztak a vasúttársaságnak. A MÁV a vasúti átjárókban történt események számának csökkentéséért a közút és vasút kereszteződéseiben 2018 óta folyamatosan, éves szinten 60-70 helyszínen tart közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzést a rendőrség területileg illetékes munkatársainak közreműködésével.
A MÁV a következő KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerüléséért:
A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-s átlagsebességgel szabad áthaladni.
Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat!