Autóvilág

2022.02.02. 14:00

A vasúti átjáró potenciális veszélyforrás

Kampányt indított a Magyar Autóklub a tragédiák megelőzéséért.

LTL

Balmazújvárosi úti vasúti átjáró illusztráció

Fotó: KOVÁCS PÉTER

A Magyar Autóklub az utóbbi időben a vasúti átjáróban történt halálos kimenetelű balesetek növekvő száma miatt kampányt indít azért, hogy ez a mutató mielőbb látványosan csökkenjen. 
 


Körültekintő megközelítés 

 


– Folyamatos felhívást intéz az autósokhoz a klubunk azért, hogy mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg a vasúti átjárókat, és vegyék figyelembe a KRESZ ezzel kapcsolatos többlépcsős követelményrendszerét – tájékoztatott Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális elnöke. – Szorgalmazzuk, hogy a kiemelten veszélyes, kizárólag fénysorompóval biztosított vasúti átjárókat minél nagyobb számban szereljék fel legalább félsorompóval. Csökkenjen a sorompó nélküli (akár fénysorompóval ellátott) vasúti átjárók száma! Növekedjen a teljes sorompóval ellátott vasúti átjárók száma! A változásokról szeretnénk időközönként tájékoztatni az autós közvéleményt. 
Az útátjárós balesetek statisztikája a korábbi öt évben tapasztalt stagnáló értékek után 2021-ben jelentős emelkedést mutatott. A vasúti átjárókban történő baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza, évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok – derül ki a MÁV összeállításából. 
 


Sok múlik a morálon 

 


A vasúti társaság teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset. A balesetek számának csökkenéséhez a közlekedési morál változása elengedhetetlen. 
A kimutatások szerint a legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód –, az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik. LTL 
 

Borítókép: Az a törekvés, hogy minél több fénysorompóval biztosított vasúti átjáró legyen szerte az országban | illusztrációs fotó: MW

 

Milliárdos kárt okoztak   Tavalyelőtt 62 útátjárós baleset történt, amely tavaly 24 esettel emelkedett. A 2021-ben bekövetkezett 86 vasúti átjárós balesetből 16 követelt emberéletet, 15 végződött súlyos és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság. Az útátjárós események 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó kárt okoztak a vasúttársaságnak. A MÁV a vasúti átjárókban történt események számának csökkentéséért a közút és vasút kereszteződéseiben 2018 óta folyamatosan, éves szinten 60-70 helyszínen tart közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzést a rend­őrség területileg illetékes munkatársainak közreműködésével. 

A MÁV a következő KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerüléséért: 
A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni. 
A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-s átlagsebességgel szabad áthaladni. 
Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad. 
Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni. 
Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat! 
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában