2023.01.09. 11:50
Az idén már nem szükséges papíralapú vendégkönyvet vezetni a szálláshelyeken
Ezzel megszűnik a kétszeres nyilvántartás-vezetési kötelezettség.
Fotó: Illusztráció: Shutterstock
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) 2019-es elindítása után egyik célja volt, hogy a szálláshely-szolgáltatói szektort a teljes körű digitalizáció útjára állítsa. Ma már – a működés egyik alapfeltételeként –a 46 ezer hazai szálláshely mindegyike szálláshelykezelő szoftvert használ, a foglalásait digitálisan adminisztrálja és rögzíti a szoftverében.
Számos önkormányzat azonban továbbra is rendeletben írta elő a papíralapú vendégkönyv vezetését, ami a szálláshely-szolgáltatóknak kettős nyilvántartást, a vendégeknek pedig dupla adminisztrációt jelentett. Az Országgyűlés által még tavaly nyáron elfogadott ezt a helyzetet rendezték. A törvénymódosítási csomag hatályba lépését követően a szálláshelyeken az idegenforgalmi adó (IFA) bevallásával kapcsolatos adminisztrációt a szolgáltató kizárólag a szálláshelykezelő szoftverében vezeti majd. Így januártól a jegyzők is kizárólag a szoftverekben lévő adatok alapján ellenőrizhetik az egyes szálláshely-szolgáltatók 2023-as és későbbi évekre vonatkozó IFA-bevallásainak adatait – olvasható a turizmus.com szakportálon.