2023.06.21. 14:00
Sokszor egy beszélgetés hatásosabb, mint rendőrt hívni
Hat esetben kellett intézkedniük a vármegyei iskolaőröknek ebben a tanévben.
Fotó: Gazdag Mihaly
– Emlékszem, milyen szkeptikus volt mindenki az iskolaőri partnerség 2020-as indulásakor... Iskolarendőrségnek nevezték, rengeteg újságcikk, lakossági hozzászólás született arról, hogy militarizálni akarják az oktatási intézményeket, ami miatt több iskolaigazgató is kellőképpen elbizonytalanodott. Úgy gondolom, az elmúlt évek bebizonyították, hogy van létjogosultsága a programnak, hiszen az iskolaőrök jelenléte segíti a nyugodt szakmai munkát, és megelőzi, kezeli a rendbontásokat. Szabolcs-Szatmár-Beregben összesen 35 intézménnyel kötöttünk együttműködési megállapodást, ezek közül jelenleg egy – hodászi – iskola kivételével mindenhol van iskolaőr, szeptemberre pedig azt a státuszt is feltöltjük – hangsúlyozta köszöntőjében Farkas József dandártábornok, vármegyei rendőrfőkapitány azon a szerdai szakmai fórumon, melyen az iskolaőrök éves munkájáról számoltak be a rendőrség szakemberei, valamint az érintett intézmények képviselői.
Sokszor egy beszélgetés hatásosabb, mint rendőrt hívni
Fotók: Gazdag MihályGubinyi Attila, az Országos Rendőr-főkapitányság iskolapartnerségi osztályvezetője elmondta: ez volt a harmadik tanév, amiben iskolaőrök segítették a pedagógusok mindennapjait, és az intézményvezetők, felügyeleti szervek visszajelzései alapján nagyon jó munkát végeztek.
– Országosan 571 oktatási intézményben 579 iskolaőr lát el szolgálatot, s az állományuk szeptember 1-jéig minden bizonnyal tovább bővül. Ahogy az már elhangzott, Szabolcs-Szatmár-Beregben 35 intézményből 34-ben van iskolaőr, a nemrég befejeződött alaptanfolyamról azonban kerültek ki olyanok, akik itt szeretnének dolgozni – mutatott rá az alezredes, jelezve, hogy őszre teljes lesz a vármegyei feltöltöttség.
Felszólítás, igazoltatás
– Ebben a tanévben összesen 199 esetben kellett intézkedniük az iskolaőröknek, Szabolcs-Szatmár-Beregben mindössze hat alkalommal. Ezek az intézkedések legtöbbször felszólításban, igazoltatásban, visszatartásban ki is merülnek, s csupán öt rendőségi eljárás indult a diákokkal, szülőkkel szemben.
– Az iskolaőr program egy sikertörténet. Nem titkolom, hogy amikor 2020-ban két hónap alatt létre kellett hoznunk az iskolaőrséget toborzással, kiválasztással és képzéssel, az óriási kihívás volt mindannyiunk számára. Úgy gondolom, a szabolcs-szatmár-beregi iskolaőrök sikeresen teljesítették az elvártakat – jelentette ki dr. Kovács Attila alezredes, a vármegyei bűnmegelőzési osztály vezetője. A program helyi koordinátora kifejtette: nehézséget jelentett, hogy a koronavírus-járvány akadályozta az indulást, hiszen, ha a gyerekek nem járnak iskolába, az iskolaőrök munkája is okafogyottá válik. Amikor ismét lehetőség nyílt a jelenléti oktatásra, már kivehették a részüket a munkából, segítették a járványügyi előírások betartatását.
– Valóban hat esetben intézkedtek az iskolaőrök, kettővel többször, mint az előző tanévben, azonban a körülményeket tekintve – nagy megye, sok iskola – azt mondhatjuk, hogy elég jól állunk. Itt elsősorban garázda jellegű magatartásokról, testi sértésekről beszélünk. A hatból öt esetben alkalmaztak az iskolaőrök testi kényszert, ami annyit tesz, hogy szétválasztották a verekedőket. Nem titok: óvatosan kezeljük az intézkedési aktivitást, hiszen gyerekekről van szó, egy-egy eset kihathat az egész életükre, megbélyegezheti őket, körültekintően kell hát eljárnunk az ügyekben. Azt is tudjuk, hogy az intézmények olykor házon belül intézik a dolgaikat, megtartva az egészséges mértéket csak akkor fordulnak a rendőrséghez, ha szükséges. Sokszor egy szülői, pedagógusi, igazgatói elbeszélgetés többet ér – árulta el dr. Kovács Attila. Hozzátette: a program legnagyobb kritikusai a diákok, szülők, pedagógusok lehetnek, azonban figyelembe kell venni az intézmények és a „gyermekanyag” különbözőségeit, fontos tehát, hogy az iskolaőrök megtalálják a közös hangot a tanulókkal és a tanárokkal egyaránt. Erre a képzés során fel kell őket készíteni.
Tréningeket tartanak
– Ma már bármikor bármiről készülhet fotó, videó, így az iskolaőrök intézkedéseiről is, ami azonnal kikerül a közösségimédia-felületekre, kiemelten fontos ezért, hogy ezt szem előtt tartva vegyenek részt az iskola életében és avatkozzanak be, ha szükséges. Szabolcs-Szatmár-Beregben még nem volt erre példa, máshol azonban igen. Az alapképzésen túl különböző tréningeken bővítjük az iskolaőrök ismereteit, próbáljuk folyamatosan fejleszteni az állományt, hogy megfeleljenek a kihívásoknak.
A program vármegyei koordinátora kitért az iskolaőrök javadalmazására is.
– Az induláskor, 2020-ban bruttó 220 ezer forint volt az iskolaőrök havi bére, ez jelenleg bruttó 296 ezer forint. Ez nem a gazdasági helyzet függvénye, a kormányzat ilyen módon is szeretné kifejezni a megbecsülését. Vannak elképzelések arról, hogyan változik a javadalmazásuk a jövőben, de erről még nem tudunk konkrétumokat – ismertette a vármegyei bűnmegelőzési osztály vezetője.
A beszámoló után az intézményvezetők megoszthatták tapasztalataikat egymással és a rendőrség szakembereivel. A Nyíregyházi Tankerületi Központ vezetője, Gaszperné Román Margit elmondta: elégedettek az iskolaőrök munkájával, rendkívül fegyelmezettek, jól képzettek, felkészültek, kiválóan kommunikálnak a gyerekekkel, a szülőkkel és a pedagógusokkal egyaránt.
Dr. Gavallér Andrea két éve csatlakozott a Nyíregyházi Szakképzési Centrumhoz klinikai szakpszichológusként.
– Mind a tíz intézményünkben vannak az iskolaőrök. Hatékony a jelenlétük, de azt is hozzá kell tennem, hogy csak az iskola falain belüli, súlyosabb agresszív viselkedések kezelésére alkalmas. Az agresszív megnyilvánulások köre azonban rendkívül széles, ezért lenne fontos a prevenció. Az iskolai oktatók, pedagógusok érzelmi intelligencia-fejlesztésében, az együttműködési készség kialakításában látom a megoldást, mert sok olyan program van, aminek megoldása nem az iskolaőrök feladata.
CsA