Film a szomszédságunkban dúló szörnyűségről

2019.05.26. 17:00

A harctéri „sebek” csak lassan gyógyulnak

Háborúban nincsenek hősök, amit a filmekben látni, az mind merő propaganda.

Jani és az édesanyja: a szeretet elviselésére is meg kell érni, de a háború ehhez nagy ár

Elképesztő és felfoghatatlan – a legtöbbünkben efféle jelzők fogalmazódnak meg, ha a 21. században háborús konfliktusról hallunk, pláne amikor egészen a közelünkben. Ezt érezhettük mi, magyarok a délszláv háború kirobbanásakor, és érezhetjük most, az orosz–ukrán konfliktus kapcsán. Ám ilyenkor a félelemnél is erősebb az emberi kíváncsiság. Szeretnénk belelátni, valójában mi történik, próbálva felfogni a felfoghatatlant.

Hasonló kíváncsiság hajtotta nemrég Csuja László filmrendezőt, aki Kilenc hónap háború címmel az elsők között forgatott filmet a szomszédságunkban dúló szörnyűségről, és művét a közelmúltban elkísérte Nyíregyházára. Egy bevonuló beregszászi fiatalembernek és családjának a mindennapjain keresztül mutatta be, milyen pusztítást végez a lélekben a háború, még ha a test meg is menekül előle. Jani, az anyai túláradó szeretet bilincséből szabadulni akaró fiatalember a saját bőrén tapasztalta meg: hőssé válni egy fegyveres konfliktusban csak a filmekben lehet.

Háborút találtak

A történet úgy kezdődött, hogy az első nagyobb lélegzetű filmjeit forgató és Enyedi Ildikó filmrendező inkubátorprogramjában lehetőséghez jutó Csuja László valami fura szerencse folytán két munkába is belekezdett 2015 nyarán.

Jani és az édesanyja: a szeretet elviselésére is meg kell érni, de a háború ehhez nagy ár

– Ettől egy kicsit korábbra kell visszamenni – pontosította a történteket. – Alapítottam ugyanis egy erdélyi vándorszínházi társulatot még 2007-ben, és miután évek óta jártuk vele a falvakat, eszembe jutott, hogy Kárpátaljára is el kellene vinni egy turné erejéig. Miután belevágtunk, kinn figyeltem fel rá, hogy az ott élők még mindig hisznek a babonákban, amit ráadásul a lelkészek is erősítenek bennük, mivel a boszorkányságot létező, ördögi állapotnak tartják. Filmre illő témának gondoltam, és ezt mentem vissza kutatni. Akkorra már az embereket elsősorban a frissen kirobbanó ukrán–orosz háború foglalkoztatta, merthogy az árak elszálltak, a bérek lecsökkentek, a fiatal férfiak külföldre szöktek, a maradékot a honvédség pedig igyekezett besorozni. A témával filmes akkor ilyen mélyen még nem foglalkozott, úgyhogy gyorsan váltottunk mi is, ráadásul a feszültség mindannyiunkra átragadt. Keresni kezdtük az érintett családokat, készült is egy kutatási anyag, abból lehetett volna egy tévés riport, de megcsinálta más. Mi pedig ráakadtunk Erzsikére és az ő éppen kiképzésen lévő fiára. Ők voltak a legnyitottabbak, és gyorsan beleegyeztek a forgatásba.

Háború első kézből

Az alkotókat a sajátos helyzetben – miért akar egy kárpátaljai magyar bevonulni? – a férfivá válás, a szakadóban lévő anya-fiú viszony bemutatásának lehetősége ragadta meg elsősorban. Nem véletlenül lett a film címe a szimbolikus Kilenc hónap háború, holott Jani több mint egy év után szerelt le valójában. De ebben a címben a fájdalmas újjászületés, illetve a születés és a halál közötti feszültség is benne rezonál. Nézőként elképesztő volt látni, mennyire közel engedték a szereplők a stábot az életükhöz, miközben úgy tűnt, mintha ott se lennének.

– Minden ösztönösen ment. Úgy forgattunk, mint a pecások, meghúzódtunk a sarokban, se csapó, se rendezői vezényszavak, és bizonyos időközönként bedobtuk a „horgot”, hátha ráakad valami. Végül mintegy 30 órányi nyersanyagból kellett egy évig tartó vágás során kiválasztanunk a legfontosabb pillanatokat. Az is teljesen véletlen volt, hogy Jani viccből elkezdett telefonos felvételeket hozni a frontról, amire később már egyenesen biztattuk is őt.

Csuja László: „Bizonyos időközönként bedobtuk a horgot, hátha ráakad valami”

Csuja László filmje éppen ezektől az esetlegességektől, keresetlenségtől lett letaglózó. Attól, hogy nem lehetett tudni, Jani nem esik-e el a fronton – az egyik barátját mellőle lőtte ki egy mesterlövész –, és hogy mit tud lefilmezni éppen. – Számunka is döbbenetes volt megtapasztalni, hogy ezek az utcáról behozott férfiak nem készültek háborúra, silány felszereléssel érkeztek, a lábukról leolvadó bakancsban, hatféle egyenruhában, attól függően, éppen mit találtak a piacon. Maguknak vásároltak be, és főztek, pedig hol kaptak zsoldot, hol nem. Egyszer én gyűjtöttem nekik pénzt kajára a barátaimmal. Se rendes parancsszó, se fegyelem, néha innen oda, onnan pedig ide lőttek. Ma állítólag már nem nyomkodhatják a mobiljaikat, mert a fejlett orosz rendszer beméri a telefont, és egy automata kilövi az illetőt.

Kettétört vagányság

Az alkotók minden követ megmozgattak, hogy Janinak ne legyen baja a felvételekből, ami sikerült is, mivel a film tartózkodott a politikai állásfoglalástól. Főszereplőjének viszont a poszttraumás ­stressz szindrómát nem sikerült megúsznia. Egyszer egy dühkitörés alkalmával ki is dobta a stábot a házból. Csak később fejtette meg, mivel pszichológus soha nem látta, hogy otthon a „vészjósló” csend őrjítette meg, s a lassan múló idő. Persze felejteni próbált. Boltot nyitottak, de mivel törvénytelenül újra megpróbálták bevonultatni, a menyasszonyával Hollandiában kezdtek új életet.

MJ

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában