aquaplaning

2020.06.26. 17:30

Özönvízben veszélyes az autóvezetés

Ha a szívórendszeren vagy a kipufogón át a motor hengerébe kerül a víz, az indítási kísérletnél vízütést kap.

Nagy esőzések után összefüggő vízréteg képződik az úton, amely megakadályozza az abroncsok úthoz tapadását

Fotó: DMITRIY BRUSKOV

Ijesztő látványt nyújtott az az Audi, amely belehajtott egy víz alatt álló alagútba Kecskeméten. Mindezt a helyi televízió is megörökítette, a felvétel is vihart kavart. A hírös városban azon a helyen özönvízszerű esőzésnél rendszeresen felgyülemlik a csapadék, ezért azt a területet nagy ívben el kell kerülni.

Vakmerő mutatvány

A Kecskeméti Tv munkatársai tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy ha megdöbbentő képsorokat akarnak készíteni, akkor oda kell mennie egy stábnak. Egyféleképpen lehet kivédeni a merülést, ha a közelébe se megy senki a mélyen fekvő pontnak. Zárt csapadékvízcsatorna-­rendszer kiépítésével lehetne elvezetni onnan az esővizet, ami többmilliárdos beruházás lenne.

Túl azon, hogy a kocsi nem úszta meg szárazon, elképzelhető, hogy milyen kár keletkezett benne. Tetézte a bajt, hogy még a vízben úszó autóban is taposták a gázt. A vakmerő mutatványt a sofőr annak ellenére hajtotta végre, hogy az aluljárót biztonsági okokból lezárták.

Szabó Ferenc nyíregyházi autószerelő elmondta, hogy a vízkáros kocsik elektronikus rendszerei, önindítói, generátorai, csatlakozói a kiszárítást követően is bármikor felmondhatják a szolgálatot. A fokozott oxidáció folyamatos veszélyforrásnak számít. Ilyenkor csak a csere segíthet, ami nem olcsó mulatság. Emellett a víztől összekoszolódnak a kárpitok, és a karosszéria pedig korrodálódik. Az utastérben áznak a szövetek, teleszívják magukat az ülések szivacsai. A hibrid- és elektromos autóknál egy zárlatos akku milliós kiadással járhat.

Teljesen mindegy, hogy benzines vagy dízeles motorról van szó, amennyiben bejut az égéstérbe a folyadék, nagy pusztítást okoz.

– Akkor különösen, amikor jár a motor, illetve ha megpróbálják beindítani az állás után. Amikor a szívórendszeren vagy a kipufogón át a motor hengerébe kerül a víz, az indítási kísérletnél vízütést kap, ez javíthatatlan töréseket idézhet elő. A laikusok akkor járnak a legjobban, ha az autót a szerelőhöz szállíttatják.

Alap a jó abroncs

A Magyar Gumiabroncs Szövetség szakemberei összegyűjtötték: hogyan kerülhető el az aquaplaning, azaz az autó vízen futása, számos baleset előidézője.

Nagy esőzések után összefüggő vízréteg képződik az úton, amely megakadályozza az abroncsok úthoz tapadását. Az autó „felúszik”, bármit is teszünk, a kormányzási és fékezési erők csak a vízrétegre hatnak, az útra nem. Ennek következtében az autó ellenőrizetlenül sodródik, és elveszíti a tapadását.

Statisztikai szempontból nézve az aquaplaning gyakoribb az autópályákon, mint a vidéki utakon.

Ennek oka azonban nem az útburkolat minősége, hanem az a tény, hogy itt gyorsabban vezetünk. Az egyenetlen felület és az enyhe lejtés is hozzájárul az aquaplaninghez. A fő veszély a mélyedésekben, a kanyarokban, az aluljárókban és nyomvályúkban leselkedik ránk, vagyis szinte mindenhol, ahol a csapadékvíz nem tud gyorsan elfolyni, vagy ha nagy mennyiség esett, és időbe telik, míg elszivárog. A jelenség előfordulása függ a vízmennyiségtől, a gumiabroncs típusától és egyéb külső körülményektől, ám 80 km/h sebességnél kisebb eséllyel fordulhat elő, mint 140 km/h-nál.

A gumiabroncs futófelületén lévő profilok a víz elvezetésére szolgálnak. A futófelület többi része az úthoz tapad.

Ha a gumiabroncs profilja kisebb, mint 4 milliméter, előfordulhat, hogy nem lesz elég hely a víz elvezetésére, az autó egyszerűen felfut a vízre.

Minél szélesebb a gumiabroncs, annál több vizet kell kiszorítania. Ezért a széles gumiabroncsoknak természetesen nagyobb a hajlandósága az aquaplaningre. Néhány gyártó speciális profilokat fejlesztett ki, amelyek mérsékelik a veszélyt, de a kockázat továbbra is magasabb, mint egy keskeny abroncsnál. Minél alacsonyabb a gumiabroncs nyomása, annál nagyobb az aquaplaning veszélye. Ilyenkor ugyanis az abroncs szétterül, szélesebb lesz.

Ha erősen esik, a sárvédő felől érkező hangos zaj egyértelmű figyelmeztetés.

A feltűnően sima kormányzás is azt jelzi, hogy valami történik. Az egyik fontos figyelmeztető jel, ha az elektronikus stabilitási program (ESP) jelzőfénye elkezd villogni. Amikor már tartósan jelez a jelzőfény, akkor már régen nincs megfelelő tapadás. Ha a fordulatszám felpörög, miközben az autó sebessége nem nő, azt jelenti, hogy a gumiabroncsok nem tapadnak megfelelően. Persze, ilyenkor már csúszik az autó. Ezt valószínűleg észre sem veszi a sofőr, mert már lecsúszott az útról.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint a biztonságos autózáshoz, így az aquaplaning elkerüléséhez nagymértékben hozzájárul a rendszeresen ellenőrzött, jó minőségű, megfelelő nyomásra pumpált abroncsok használata és a teljes értékű, a felszerelttel megegyező méretű és mintázatú pótabroncs, amely egy defekt esetén kompromisszummentes megoldást nyújt.

LTL

Mit tegyünk, ha az autó vízen fut?

Ne akarjunk hirtelen kormánymozdulatokkal korrigálni! Az aquaplaning olyan, mintha az autó a levegőben úszna. Finoman lassítsunk, ne fékezzünk hirtelen! A kormányt mindkét kézzel tartsuk! A gázról lassan, óvatosan vegyük le a lábunkat, a sebességet fokozatosan csökkentsük! Lépjünk a tengelykapcsoló, magyarul a kuplungpedálra! Ellenőrizzük rendszeresen a gumiabroncsokat! Ellenőrizzük a lengéscsillapítókat! A törött lengéscsillapítók nemcsak a vezetési kényelmet csökkentik, hanem az aquaplaninget is veszélyesebbé teszik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában