“Tovább bonyolították az életünket” – Többféle áfakulcs szerepel az étlapon

Akt.:
“Tovább bonyolították az életünket” – Többféle áfakulcs szerepel az étlapon
© Illusztráció: getty images
Nagykálló, Nyíregyháza – A szeszes italok, a helyben készített limonádék és a palackozott üdítők között is különbséget tesz az új törvény.

Tavaly 27 százalékról 18-ra, az idén év elején pedig 5 százalékra mérsékelték az éttermi szolgáltatás áfa-kulcsát. Első hallásra azt hihetnénk, hogy a vendéglátósok ezzel jól jártak, az éttermek pedig árat csökkenthetnek, mert egyes becslések szerint az étel árának ötöde a vendéglőknél marad, viszont ettől jóval összetettebb a kép.

– Amit nyerünk a réven, azt elveszítjük a vámon. Drágultak az alapanyagok, egyelőre árat nem emeltünk, de nem panaszkodom, mert helyi viszonylatban – főképp a menüs ebéd miatt – jó forgalmunk van – mondta el érdeklődésünkre Mencsik Csaba, a nyíregyházi Walk Street Étterem vezetője, és hozzátette: az év eleji béremelést is ki kell gazdálkodniuk valamiből, az áfacsökkentésből befolyó összeget a munkabérekre fordíthatják.

Az étel ugyanaz, az áfa nem

Január 1-jétől, a helyben felszolgált ételekre és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italokra vonatkozik a kedvezményes, öt százalékos adókulcs. Fontos változás az is, hogy az idén egy új adónemet vezettek be: 4 százalékos turizmusfejlesztési hozzájárulást kötelesek fizetni az áfacsökkentéssel érintett melegkonyhás vendéglátóhelyek, nettó árbevételük után. Lapunk megyénkben működő éttermeket keresett meg, kíváncsiak voltunk arra, hogy mit szólnak az adómérsékléshez és mit gondolnak, ez hogy hat majd az áraikra. Mint kiderült: az áfakulcsok alkalmazása az év elején még a gyakorlott vendéglősöket is próbára tette, több lett az adminisztrációs teher, mellesleg az éttermek nem értik, miért volt szükség a helyben fogyasztott és a kiszállított ételek közötti különböző áfára, hiszen ugyanazt az ételt főzik meg.

Tovább bonyolították

– A tavalyihoz képest is tovább bonyolították az életünket azzal, hogy a szeszes italok, a helyben készített limonádék, a palackozott ásványvizek, üdítők között is különbséget tesz az új áfa-törvény – sorolta a nyíregyházi étterem vezetője. – Nagy szerencsénk volt, mert online pénztárgépünk szoftveres fejlesztésével, technikailag időben felkészültünk és elkerülhettük a számlázási káoszt. A számítógépes rendszerbe betápláltuk az áfakulcsokat, és hozzárendeltük az ételeket, italokat; tehát a szeszes italokat automatikusan 27 százalékos áfával, a helyben felszolgált termékeinket a kedvezményessel nyugtázza a kassza – sorolta a példákat a vendéglős.

A szakmai szervezetek már az év elején szót emeltek a „házhozszállító vendéglősök” érdekében, tudniillik a pizzériák, ételfutárok továbbra is 27 százalékos áfát fizetnek a rendelések után. – Igazságtalannak tartjuk a megkülönböztetést, versenyhátrányba kerültünk. Mivel a forgalmunk nyolcvan százalékát a kiszállítás teszi ki, a kedvezményből alig meríthetünk – mondta el lapunknak az egyik közkedvelt helyi pizzéria tulajdonosa. – Szinte minden sarkon van egy étterem, rohamléptékben fejlődik az e-food. Törekszünk új ízekre, specialitásokra, a vendégeink dicsérik séfjeinket, mi nem akarjuk rajtuk „behozni” a törvény miatt kieső hasznot.

Segítik az éttermi kultúra javítását

Azt még nem lehet megmondani, hogy az áfaváltozások miként hatnak majd a forgalomra, ám az biztos, nem volt rossz döntés egy éve éttermet nyitni Nagykállóban. – Szerintem az országban nem sok étterem mondhatja el magáról, hogy önkormányzati tulajdonban lévő cég üzemelteti – mondta Sveda Anita, a Nagykállói Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője. – Óvatosak voltunk, hiszen 2016 decemberében csak menüs kínálattal nyitottunk, fél évvel később jutottunk el odáig, hogy a’la carte étlapot is össze tudtunk állítani. Azt tapasztaljuk, egyre többen döntenek úgy, s főleg a 20-40 közötti korosztály, hogy barátokkal, családtagokkal szívesen ülnek be ebédelni, vacsorázni. A visszajelzések azt mutatják, jó úton járunk, de sok még a munka. Hivatalosan nem csatlakoztunk a Torkos csütörtökhöz, de tavaly nyáron szerveztünk ehhez hasonló akciót, ami nagyon sikeres volt, sokan azóta is rendszeresen visszatérnek. Az idén is szeretnénk meglepni a vendégeinket, most Valentin-napon. Azt gondolom, az ilyen akciók sokat segíthetnek abban, hogy az éttermi kultúra javuljon, becsalogassuk és meg is tartsuk a vendégeket, amihez a minőség és az udvariasság elengedhetetlen – vélekedett Sveda Anita.

KM-BM, KO



Nagykálló.
SZON.HU






hirdetés