Nelson Piquet pazar, csúsztatásos nyitánya

Akt.:
Piquet (Williams-Honda) vezet Senna (Lotus-Renault) előtt az 1. Magyar Nagydíjon, 1986. augusztus 10-én a Hungaroringen. A sikán magas rázókövei egy letűnt korszakot idéznek...
Piquet (Williams-Honda) vezet Senna (Lotus-Renault) előtt az 1. Magyar Nagydíjon, 1986. augusztus 10-én a Hungaroringen. A sikán magas rázókövei egy letűnt korszakot idéznek...
A pilóták szerint a mogyoródi pályán mindig történik valami.

Amikor 1986. augusztus 10-én, a Hungaroringen elrajtolt az első Magyar Nagydíj, az égvilágon senki nem számított arra, hogy a mogyoródi viadal megéli a tizedik vagy huszadik évfordulóját. Arra pláne nem, hogy eljutunk a harmincig, pedig a hétvégén már a tripla X-et ünnepelhetjük Forma–1-es fronton a nemzeti motorsportszentélyben.

Hiába kiáltották ki már a kezdet kezdetén unalmas helyszínnek a sokak által „szalagkorlátok nélküli Monacónak” titulált Hungaro­ringet, eseményekben bizony soha nem volt hiány. Elég mindjárt a legelső derbire gondolni, amelyen telt ház előtt Nelson Piquet egy pazar, csúsztatásos manőverrel győzte le Ayrton Sennát.

Világbajnoki avatók

Újdonsült győzteseket és világbajnokokat is avatott már a magyar pálya: Nigel Mansell 1987-ben a 4-es kanyarnál elhagyott anyacsavar miatt futamgyőzelmet – ezzel együtt pedig vb-címet – bukott, de később kárpótolta a Hungaroring a brit legendát. Az egykori közönségkedvenc két évvel később a Ferrarival a tizenkettedik helyről startolva eszement versenyzéssel aratta a pálya történelmének egyik legemlékezetesebb győzelmét, 1992-ben pedig az itteni 2. helyezéssel ünnepelte karrierje egyetlen világbajnoki címét. Michael Schumacher 2001-es győzelme is királycsináló esemény volt, a német azzal a sikerrel biztosította be karrierje negyedik vb-címét.

Szép az első győzelmesek hungaroringi listája is: 1993-ban Hill, 2003-ban Fernando Alonso, a 2006-os esős derbin Jenson Button, 2008-ban pedig Heikki Kovalainen aratta nálunk első – a finn esetében egyben az utolsó – futamgyőzelmét.

Egy sokszor emlegetett mondás szerint a ’ringen mindig történik valami olyan, amely az év hátralevő részében, de akár évekkel, évtizedekkel később is beszédtémát szolgáltat. Mansell csavarelhagyása és Jean Alesi 1995-ös, kvalifikációs bukása óta például a hivatalosan el nem keresztelt kanyarok közül a 4-est és 11-est a versenyzők nevével azonosítják. Mára már történelem Felipe Massa és a Rubens Barrichello autójából kirepülő rugó esete is 2009-ből, csakúgy, mint a két évvel korábban történt Alonso-Hamilton boxutcai feltartásos incidens is, amely komoly löketet adott ahhoz, hogy kirobbanjon a sportág történelmének legnagyobb horderejű kémügye. A hazai szurkolók számára 2003-ban tartogatta a legkellemesebb meglepetést a pálya: Baumgartner Zsolt az előzetes terveknek megfelelően pénteken a Jordan tesztpilótájaként pályára hajtott, de végül Ralph Firman szombati edzésbalesete után áteshetett a versenyzői bemutatkozáson is.

Egy legendás helyszín

Mostanára eljutottunk odáig, hogy ki kell mondani: a Hungaroring a Forma–1-es menetrend legendás helyszínei közé tartozik, amelyet jól szemléltet az is, hogy a mogyoródi pályánál csak Monaco és Monza szerepel régebben, megszakítás nélkül a menetrendben. Érdekes, kevésszer említett adalék, hogy a Hungaroring volt az első olyan versenypálya a világon, amelyet kifejezetten a Forma–1 miatt építettek meg: az ígéretek szerint ősszel az évtizedek alatt megtépázott aszfaltcsík új borítást kap, így remélhetőleg még sokáig folytatódik a Forma–1 és hazánk közös históriája.

MS



Sporthírek






hirdetés