2011.08.12. 09:43
Sok pénz és még több lelkesedés kell az autócrosshoz - Lóerők harca a kiskunsági homokon (2. rész)
Az autócross nem roncsderbi, itt kifejezetten tilos az ütközés, a szándékosságot büntetik is, de a verseny hevében azért sok minden előfordul.
Az autócross nem roncsderbi, itt kifejezetten tilos az ütközés, a szándékosságot büntetik is, de a verseny hevében azért sok minden előfordul.
- A gázról nem szoktuk lekapkodni csak úgy a lábat. És ha valaki éppen arra jár, vagy rosszkor esik be az útba, annak esetleg dolga lesz a karosszériával - mondja Gábor.
Verseny idején nincs barátság
Ezenközben a pályán Kis Ádám a belső íven kicsit felfut a partra, a megdobott kocsi már nem veszi be a kanyart, átfordul a menetiránynak merőlegesen, elzárva az út felét. Lengenek a sárga zászlók, a vezető időben kiugrik, így nem kell leinteni a futamot, elférnek a kocsik.
Az autók amúgy biztonságosak. A vezetőt erős csövek védik minden oldalról, négypontos övek tartják meg az ülésben. A bukósisak is kötelező. Ádámnak nem kell magyarázni, mennyire fontos, hogy borulás esetén is megfelelően védve legyen.
Kiderül, ha nem is mindennapos borulni, azért előfordul ilyen a legjobbakkal is. Az igazi izgalom most is azért van, sikerül-e lábra állítani az autót az utolsó előfutamra. A motorháztető horpadása nem volna baj, hanem az elosztófej széttört. Új nincs éppen senkinél, a sokszor megoldást jelentő széles ragasztószalag most nem segít.
A döntő most a nagykategóriában izgalmas. Kurucz Tamás kétszer is első helyen végzett az előfutamok során, Bottlik Gábor csak egyszer, neki viszont két második helye van. Szűcs Gyula Opeljét hiába kalapálta lelkesen Feri, nem a vas, hanem a motor adta fel, csapágyas lett, csörög erősen, nem bírná már ki a versenyt.
Ilyenkor már csak tisztességből sem áll oda a rajthoz a versenyző, ha elakad futam közben, a többiek versenyét is elrontja. Nem mintha angyalok volnának ezek a fiúk, verseny idején nincs barátság, de előtte meg utána csak az van. A legkeményebb helyzeteket is megbeszélik azonmód, harag nem marad. Meg elfogadták azt is: amit Zsebő László, a főbíró mond, az úgy is van, az ő döntését nem kérdőjelezheti meg senki.
Női futam
Végül maradt a Kurucz - Bottlik sorrend. Gábor a döntő utáni örömfutamban vigasztalódik. Itt rajthoz állhat mindenki, akinek még "maradt autója", kategóriától függetlenül. Ha úgy adódik és van idő, beülnek a "lányok" - leginkább a feleségek - is egy női futamra, mielőtt tábort bontanának.
- A nevezési díj meg a parkolásért kért belépő talán ha a kupákra elég. A büfés úgy jön ki, hogy a posztosok, pályamunkások kapnak egy szendvicset, ásványvizet. Ez a bérleti díj. A locsolót, a pályakarbantartó munkagépet, a mentőt is ki kell fizetni. Ezt mind a tagság állja. Nem olcsó hobbi, de aki beleszeretett ezekbe a gépekbe, nehezen válik meg tőlük - szögezi le Gábor.
Azután megtudom: valószínűleg az idén nyáron-ősszel dübörögnek utoljára Dunaföldvár határában a crossautók. EU-s pályázat nyomán valamilyen beruházás kezdődik meg itt hamarosan. Az úttalan autózás szerelmesei úgy vannak már ezzel a pályával, mint a Pál utcaiak a grunddal. Nemsokára nem lesz...