Borsod-Abaúj-Zemplén

2009.12.16. 15:25

Ha túl sok az egy centi

<p>Miskolc - Elk&#233;peszt&#337; &#225;llapotok<br /> uralkodtak szerd&#225;n reggel Miskolc &#250;tjain. Aki<br /> szerd&#225;n reggel megpr&#243;b&#225;lt Miskolc<br /> egyik pontj&#225;r&#243;l eljutni a m&#225;sikra, azt<br /> tapasztalhatta, hogy a hajnalban lehullott csek&#233;lyke<br /> h&#243; is komoly k&#246;zleked&#233;si k&#225;oszt<br /> okozott.</p>

A vidékről Miskolcra

érkezők számára

meglepetéssel szolgáltak a

lámpás kereszteződések

– ezeken a helyeken alattomosan csúszott

az út, még a téli gumival

felszerelt, ABS-es autók számára

is gondot okozott a megállás, holott a

települések között

zökkenőmentes volt a közlekedés.

– Mindössze egyetlen centiméternyi

hó hullott le – tájékoztatta

munkatársunkat a reggeli

"részeredményről"

Makó Zoltán, az

Országos Meteorológiai Szolgálat

miskolci állomásának

munkatársa, akitől megtudtuk:

szerdán és

csütörtökön egész nap

valószínű a havazás, de a

hétvégére felszakadozik a

felhőzet és a szélvédett

helyeken akár -15 Celsius fok alá is

lekúszhat a hőmérő

higanyszála, nappalra viszont valamelyest

enyhül a fagy szorítása, de -5

foknál aligha lesz melegebb.

Technikai problémák

Szilvai József Attila, a Magyar

Közút Nonprofit Zrt.

Észak-Alföldi Regionális

Főmérnökség

üzemeltetési és fenntartási

osztályvezetője elismerte, hogy a

havazás gondot okozott számukra

a reggeli csúcsforgalom idején. Mint az

osztályvezető elmondta, a havazás

kezdetén a gépek rendesen elindultak a

számukra kijelölt útvonalakon,

azonban a Búza téren

műszaki problémája adódott az

egyik – a megyeszékhely

útjait síkmentesíteni hivatott

– hókotrónak, pótolni

viszont nem volt mivel, márt addigra már

a többi gép is "kirajzott".

Kiderült: a gép a hidraulika hibája

miatt nem tudta felemelni a tolólapját,

és ha így ment volna tovább, az

aszfalthoz préseli a havat, amivel

még inkább csúszóssá

teszi a hóborította utakat.

Mikor Murphy közbeszól

A hibát elhárították,

fél tíz környékén

már arról számolt be

Szilvai József Attila, hogy az

általuk kezelt útfelületek – a

Miskolcon átvezető

főútvonalak és a

felüljárók – mindenhol

síkmentesek, járhatóak.

Az osztályvezető a reggeli helyzettel

kapcsolatban elmondta: a megye útjain a

sebesebben haladó gépjárművek

elsöpörték az útról a

havat, így általában

szinte száraz úton közlekedhettek a

Miskolcra tartók, azonban a

városban, a lámpák

közelében lassabban közlekedő

autók a hópelyheket

csúszós jégréteggé

tömörítették.

Arra a kérdésünkre, hogy nem lehet-e

előre látni, miként alakul az

időjárási helyzet,

és még azelőtt megkezdeni a

síkmentesítést, hogy a hó

komoly gondokat okozzon, az osztályvezető

elmondta: több helyen megtörtént az

"alásózás", itt nem is alakult ki

komolyabb fennakadás. Szilvási

József Attila elmondta még:

bár a gépek téli

felkészítése időben

megtörtént, nagyon sokszor csak

"éles helyzetben" derül ki, ha valami nem

megfelelően működik.

A történtek miatt volt "egy kis

számonkérés" a

közútkezelőnél, de az

osztályvezető szerint a hasonló

eseteket a legnagyobb körültekintéssel

sem lehet kivédeni –

Murphy törvénye: ami

elromolhat, az el is romlik – és mindig a

legrosszabbkor.

Előbb a meredeket

Miskolc útjainak hó- és

síkmentesítését – a

főútvonalak és a

felüljárók kivételével

– a Miskolci Városgazda Nonprofit

Kft. megbízásából az AVE

Miskolc Kft. végzi négy

szóróautóval, melyek mindegyike

szolgálatban volt szerdán reggel –

tudtuk meg Suller

Andrástól, a Városgazda

szolgáltatási

vezetőjétől.

A hozzájuk tartozó négyszáz

kilométernyi útpályát

fontossági sorrend alapján

szórják: először az

Avas, a Komlóstető

és a Bábonyibérc

mint meredek, tömegközlekedési

járművek által is használt

útszakasz – kerül sorra, aztán

az MKV járatainak útvonala,

később a többi út.

Suller András szerint a gondot

éppen ez okozta: a hó egyszerre esett az

egész városban, de a

síkmentesítésben a

fontossági sorrendet mindenképpen

érvényesíteni kell, így

azokon az utakon, ahová csak később

jutottak el a szórógépek,

nehézségekbe ütközött a

közlekedés.

A statisztikák szerint a női vezetők a

férfiaknál lényegesen kevesebb

balesetet okoznak – köszönhető ez

annak, hogy ők óvatosabban,

körültekintőbben vezetnek. Mint

Csontos Ilona

értékesítési

munkatárs elmondta, a reggeli

órákban, míg Homrogdról

Miskolcra ért, számos

baleseti helyzetet látott, amelyeket

némi óvatossággal,

előrelátással el lehetett volna

kerülni.

A fiatal, de rutinosnak számító

női sofőr szerint nem lenne szabad, hogy a

közlekedés egy centi

hótól teljesen lebénuljon, de ha

mégis így alakul, az úton

lévőknek jobban oda kellene figyelniük

egymásra. Ilyenkor nem az a szempont, hogy ki

ér oda elsőként, hanem hogy mindenki

egyben, egészségesen odaér-e,

ahová elindult.

karácsonyra?

  • hirek.boon.hu
  • Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!