Új szabályok

2021.05.15. 15:30

Változások az e-kereskedelemben – Ezt kell tudni!

Az áfamentesség megy, a vámmentesség marad, de továbbra sem árt az óvatosság az online vásárlásoknál.

MI

Lényeges változások lépnek életbe a jövő hónapban az online kereskedelem európai uniós szabályozásában. Az EU-n kívülről érkező, 22 eurónál olcsóbb áruk áfamentessége megszűnik, de az áfafizetés egyszerűbbé válik.

Az újdonságokról Görömbeiné dr. Balmaz Katalin, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Békéltető Testület elnöke mesélt lapunknak. Elmondta, az új szabályokra az európai kereskedők védelmében volt szükség, akik jelentős hátrányba kerültek az unión kívüli, úgynevezett harmadik országban lévőkkel szemben.

Egyszerűsödnek a teendők

Sokan rendeltek különféle termékeket például Kínából, ami a vásárlóknak sem ­feltétlenül kedvező. Az ilyen rendelésekkel ugyanis az emberek kizárják magukat az uniós fogyasztói jogokból. Addig nincs ezzel baj, amíg a vásárlás problémamentes: az ügyfél azt a terméket kapja, amit rendelt, annak megfelelő a minősége, és rendben megérkezik – tudtuk meg az elnöktől, aki felhívta a figyelmet, hogy az Európai Unió tagállamaiban az elállási joggal is lehet élni, amit ezek az áruházak nem feltétlenül biztosítanak, és nem is lehet őket erre kötelezni. Az áfamentesség tehát megszűnik június elsejétől, viszont 150 euróig megmarad a vámmentesség. Amennyiben a fogyasztó ragaszkodik az EU-n kívüli áruházakhoz, ezen összeghatárig továbbra sem kell vámot fizetnie.

Görömbeiné dr. Balmaz Katalin hozzátette: a szabályváltozás hozománya az adminisztratív teendők egyszerűsödése is, ugyanis bevezetik az úgynevezett egyablakos rendszert.

– Továbbra is a Magyar Posta intézi ezeket az ügyeket, de egyszerűbb adatlapot kell kitölteni kevesebb adattartalommal, s minderre online van lehetősége a fogyasztónak. Fontos megemlíteni, hogy a megmaradó vámmentesség nem vonatkozik a jövedéki termékekre: az alkoholra, parfümre, kölnivízre, dohánytermékekre – hangsúlyozta a szakember, aki az online vásárlás kockázatairól is beszélt.

Legyünk körültekintőek!

– A webshopokkal kapcsolatos problémákról érkeznek hozzánk panaszok, de sokszor ezeket nem tudjuk fogadni, csak tanácsot adhatunk. Ha uniós vállalkozással szemben van problémája a fogyasztónak, akkor több módon is segíthetünk. Van egy platform, ahol az ügyfél közvetlenül rendezheti az ügyét. Ez egy magyar nyelven is elérhető vitarendezési felület, amin keresztül felveszik a vállalkozóval a kapcsolatot, és a vásárló akár közvetlenül is rendezheti vele a panaszt.

– Amennyiben ez nem sikerül, a platformmal vitarendezési fórumokhoz, akár a mi megyei békéltető testületünkhöz is el lehet jutni. A másik módszer a minisztérium keretein belül működő Európai Fogyasztói Központ, ahol az ügyfélnek közvetlenül segítenek a vállalkozással szembeni panasz kezelésében, akár a fordításban és az ügyintézésben is. Ha Magyarországon belül ér valakit sérelem, akkor a békéltető testületek segítségét lehet kérni – részletezte a panaszkezelés módjait az elnök, majd kiemelte: a kínai webáruházakkal szemben nem tudnak fellépni, ezért nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy mindenki ellen­őrizze, ki üzemelteti azt a webshopot, ahonnan vásárolni készül.

– A magyar nyelvű felület, vagy a „.hu” végződés a webcímben még nem jelenti azt, hogy hazai üzemeltetésű áruházzal állunk szemben, és vonatkoznak rá a magyar jogszabályok. Az általános szerződési feltételek (ÁSZF) átböngészése azonban sokat segíthet: ellenőrizzük, ki az üzemeltető, így megtudjuk, kivel kötünk majd szerződést. Gondoljunk csak bele: bármely más témakörben sem szívesen szerződnénk úgy, hogy nem tudjuk, kivel létesítünk kapcsolatot, milyen jogaink vannak, és mit követelhetünk probléma esetén. A jogszabályi hivatkozásokat is érdemes ellenőrizni, hiszen én is találkoztam már olyan webshoppal, ami már régen hatályon kívül helyezett jogszabályokra hivatkozott.

– Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, bátran keressük fel a fogyasztovedelem.kormany.hu oldalt, ahol külön menüpontban foglalkoznak a jogsértő webáruházakkal. Leellenőrizhetjük, hogy a kérdéses webshop a szabályoknak megfelelően jár-e el, voltak-e törvénysértései, amiket feltártak a fogyasztóvédelmi ellenőrzések – tanácsolta Görömbeiné dr. Balmaz Katalin, majd megjegyezte: a fogyasztóvédelem már a legnagyobb videómegosztón is jelen van, és oktatóvideókkal segít a vállalkozásoknak és a magánszemélyeknek a jogértelmezésben, valamint tanácsokat is adnak.

Ezek is érdekelhetik