Alig kezdődött el a nyár, máris rengeteg a motoros baleset – Két keréken 18-szor nagyobb a kockázat

Halálos baleset Csengernél
Halálos baleset Csengernél - © Fotó: police.hu
Nyíregyháza, Csenger – A múlt héten Csenger határában vesztette életét egy fiatalember. A szakemberek hiába hívják fel a közlekedők figyelmét évről évre, sok az értelmetlen, megelőzhető tragédia.

A szabadság mámora

Haklik Melinda régi motoros, hiszen már 8 évesen érdekelték a kétkerekűek, az édesapja tanítgatta a motorozás fogásaira. Mindig óvatos volt, egyszer mégis megtalálta a baj. Nagykálló irányából tartott Nyíregyháza felé, s a nagyszállási zöldségárussal átellenben egy várakozó zöld Opel Astra tulajdonosa – aki 25 évig volt gépjárművezető-oktató – úgy döntött, lefordul az ő sávja irányába. Bár Melinda bekapcsolt világítással közlekedett, a vétkes sofőr elsőbbséget nem adva, féktávolságon belül elé kanyarodott.

– Az volt a szerencsém, hogy elengedtem a kormányt, s átrepültem az autó fölött, majd több mint harminc méter után zuhantam a földre.

Olyan súlyosan megsérültem, hogy 3 órás életmentő műtéten estem át, s várt rám egy hosszú felépülés, ráadásul volt olyan törésem, amit csak hetek múlva fedeztek fel az orvosok. Visszatekintve biztos vagyok benne, hogy azért vagyok még életben, mert jól beöltöztem.

Majdnem elindultam csizmában, rövidnadrágban, pólóban, mint ahogyan azt sokan – helytelenül – teszik, de szerencsére valamiféle sugallatra bőrnadrágot, bőrkabátot, mellvédő protektort, kesztyűt is magamra vettem, ahogy kell. Ezek nélkül rosszabbul jártam volna.

Ma már szívesen hívom fel a motoros ismerőseim figyelmét, hogy lehetőleg minél világosabb, feltűnőbb – neon­zöld vagy narancssárga ruházatot válasszanak. Világítás mindig legyen, s időnként – például éjszaka – a reflektor használata is megfontolandó. Ugyan büntetik a sportkipufogót, de a határértéket meg nem haladóan hangos kipufogó is felhívhatja a nagyobb járműben ülők figyelmét a motorosra. A sebességre is oda kell figyelni, különösen a kezdőknek, mivel a gyakorlati felkészítés során nem lehet megfelelő rutint szerezni. Nem biztos, hogy egyből 600-as, vagy ezer köbcentis motorra kellene ülni, szerencsésebb, ha valaki kisebb járművel kezd, s onnan száll át később nagyobbra. Persze tény, semmi nem adja vissza azt, amit motoron érez az ember, a szabadság mámora képes elragadni a motorost – mondta Melinda.

Nagy a kockázat

– Egyetlen értelmetlen, elkerülhető baleset is sok, ugyanakkor tény, hogy a motorosok baleseti kockázata átlag feletti, minket ugyanis nem védenek az autókban megszokott úgynevezett passzív biztonsági megoldások.

Hihetetlen, de igaz: az uniós álláspont szerint egy motorkerékpáros, illetve segédmotoros kerékpáros halálozási kockázata átlagosan 18-szor nagyobb, mint egy személygépkocsi-vezetőé! – mutat rá Szász Károly, a tavaly megalakult nyíregyházi Óriáskerék Motoros Egyesület elnöke, aki legutóbb néhány hete szervezett baleset-megelőzési és közlekedésbiztonsági napot a megyeszékhelyen. – Szívügyünk a közlekedésbiztonság javítása. Ennek érdekében felvettük a kapcsolatot a Honda Safety Hungary vezetéstechnikai központtal, akik vállalták, hogy a vidéki nagyvárosok közül elsőként Nyíregyházán tartanak vezetéstechnikai tréningeket, minden hónapban.

– Fontos, hogy kellő rutint szerezzenek, és folyamatosan csiszolgassák vezetési tudásukat a motorosok, mert csak így lesznek képesek a legváratlanabb szituációkban is jól és gyorsan dönteni. Meggyőződésem, hogy a legnagyobb veszélyt azok az autósok jelentik ránk, akik nem vizsgáztak kétkerekűből, sosem motoroztak, mert így nem tudják megfelelően felmérni a helyzetet, amikor előznek minket, vagy például, amikor kikanyarodnak elénk egy alárendelt útról – tette hozzá a sokat tapasztalt „öreg motoros”.

Közlekedési tanácsok motorosoknak

Indulás előtt ellenőrizni kell a jármű állapotát. Keressünk szemmel látható sérüléseket, ellenőrizzük a gumik nyomását. A fékek ellenőrzése is hozzátartozik az indulás előtti teendőkhöz és alapvető a kormány hibátlan működése is.

A motorost nem védi karosszéria, az egyetlen, ami megakadályozhatja, vagy súlyosabb esetben csökkentheti a sérülés fokát, az a megfelelően kiválasztott motorosruházat, amelynek része a bukósisak, motorosdzseki, motorosnadrág, gerincvédő, kesztyű, csizma.

Mindig ésszel kell megválasztani a sebességet. Vegyük figyelembe az időjárást, az útviszonyokat, a látási körülményeket a sebesség megválasztásakor.

A motoros nehezebben észrevehető, mint az autók. Ezt élénk színű motorosruházattal, esetleg motoros láthatósági mellénnyel ellensúlyozhatjuk.

Motorral mindig úgy kövessük az autóst, hogy lássuk a vezető arcát a tükörben. Így biztosak lehetünk benne, hogy a tükörbe nézve az autós is lát minket.

A legfontosabb azonban, hogy tartsák be a KRESZ szabályait, vezessenek óvatosan és körültekintően!

KM-MJ, PI


Videó: Várandós feleségét hagyta hátra a csengeri motorbaleset áldozata

Csenger – Halálos motorbaleset történt tegnap este Csengerben. Két motoros csapódott egy kanyarodó kamionba. Az egyikük azonnal meghalt. A helyieket megrázta az eset. Azt mondják, a férfinak nemrég volt az esküvője, felesége pedig állapotos. A másik motorost súlyos sérülésekkel szállították kórházba. Azt, hogy pontosan mi történt, egyelőre nem tudni.








hirdetés