Hajdú-Bihar

2014.12.27. 12:29

Ha mégsem tetszik az ajándék…

Nyíregyháza - Az ünnepek utáni első munkanapon már ajándékok százait viszik vissza az üzletekbe – blokk nélkül hiába. Az interneten rendelt termék a kiszállítástól számított 14 naptári napon belül indoklás nélkül visszaküldhető.

Nyíregyháza - Az ünnepek utáni első munkanapon már ajándékok százait viszik vissza az üzletekbe – blokk nélkül hiába. Az interneten rendelt termék a kiszállítástól számított 14 naptári napon belül indoklás nélkül visszaküldhető.

Akciók, leárazások és az ünnep előtti utolsó roham az üzletekben az ajándékok beszerzéséért. Ilyenkor fordulhat elő, hogy mégsem olyan a pulóver, a könyv vagy a laptop, ami tetszik is a megajándékozottnak. Fogyasztóvédelmi szakértő foglalta össze, mikor és milyen jogok érvényesíthetőek, mikor köteles a kereskedő kicserélni a terméket.

– Karácsonykor mi, kereskedők is kicsit elnézőbbek, jobb szívűek vagyunk, s kicseréljük akkor is a pulóvert, ha nincs semmi baja, csak a színe nem tetszik a megajándékozottnak – mondta el lapunknak egy nyíregyházi ruházati üzlet vezetője, s hozzátette: a jogszabályok szerint minőségi kifogás esetén kötelező kicserélni az árut, s csak legvégső esetben lehet visszakérni az árát.

– Általános fogyasztói tévhit, hogy bármilyen terméket visszavihetünk három napon belül, és visszakérhetjük a vételárát. Ez a szabály már nem él – magyarázta Mátyás Petra fogyasztóvédelmi szakértő.

– Az interneten megrendelt terméket azonban a kiszállítástól számított 14 naptári napon belül mindenféle indoklás nélkül visszaküldhetjük – függetlenül attól, hogy az árucikk hibás-e. A vállalkozásnak pedig még hibátlan termék esetén is kötelessége visszatéríteni a vételárat, amennyiben a termék nem romlandó, vagy nem bontottuk fel a csomagolását – tette hozzá.

A legfontosabb, hogy mindig őrizzük meg a vásárláskor kapott nyugtát, hiszen csak ennek ellenében van lehetőség reklamációra a megvett termékkel kapcsolatban.

– Hibás áru esetén a kereskedőtől kapott nyugtával van lehetőségünk elsősorban az árucikkek javítására vagy kicserélésére, másodsorban vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére – magyarázta Mátyás Petra. Hozzátette: jellemző, hogy a kereskedők gyakran utasítják el a fogyasztó igényét pusztán azért, mert a karácsonyi akció miatt az eredeti vételárnál jóval olcsóbban vásárolta meg az adott terméket. A fogyasztók azonban ebben az esetben is érvényesíthetik az igényeiket. A legvégső esetben a békéltető testületekhez fordulhatnak ingyenes segítségért.

Csak minőségi kifogáskor

A karácsonyi ajándékok sorában még mindig előkelő helyen szerepelnek a tartós fogyasztási cikkek, például a háztartási gépek, televíziók, laptopok, okostelefonok. Ezeket, amennyiben a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodnak, a kereskedő köteles kicserélni – de csak minőségi kifogás esetén.

Mátyás Petra arra az általános fogyasztói tévhitre is felhívta a figyelmet, amely szerint bármilyen terméket visszavihetünk három napon belül, és visszakérhetjük a vételárát. Ez a szabály már nem él, a fogyasztók csupán minőségi kifogás esetén léphetnek fel jogaik érvényesítéséért. Ha tehát a megajándékozottnak nem tetszik az általunk vásárolt árucikk, és a termék nem hibás, nem kérhetünk cserét, és nem kérhetjük vissza az üzletben az árát.

Az interneten megrendelt terméket a kiszállítástól számított 14 naptári napon belül mindenféle indoklás nélkül visszaküldhetjük – függetlenül attól, hogy az árucikk hibás-e. A vállalkozásnak pedig még hibátlan termék esetén is kötelessége visszatérítenie a vételárat, amennyiben a termék nem romlandó, vagy nem bontottuk fel a csomagolását.

MTI/KM

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!