személyszállítás

2021.01.22. 14:00

Nehéz helyzetben a személyszállítók

A járulékos költségeket az álló buszok után is fizetik a cégek.

MI

Bezártak az éttermek, utazási korlátozások léptek életbe, álomba szenderült a hazai és a nemzetközi turizmus – a koronavírus-járvány miatt az egyik legfontosabb ágazat került nehéz helyzetbe, és ez nem csupán a szállodák és éttermek sorsát veszélyezteti, hanem a személyszállítással foglalkozó vállalatokét is. A megyei cégek helyzetéről Sztehney Ivánnal, a Csababusz fuvarszervezőjével és Szakács Róberttel, a Szaki-Tours Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

Kieső bevételek

Sztehney Iván elmondta, a személyszállítóknak többféle bevételi forrása van: az egyik a különjárat a turizmusból, vagy bármilyen baráti társaság, túrázók szállítása bel- és külföldön.

– Mindez most teljesen leállt, egyes vállalatoknál ez a teljes kiesést jelenti, míg másoknál a bevétel felét vagy kétharmadát adja. Az a legnagyobb probléma, hogy nem csupán a cég esik el a pénztől, hanem rajtunk keresztül a dolgozók is. Próbáltuk megtartani a munkatársainkat, a sofőrök egy részét átképezni, hogy a szervizünkben dolgozhassanak, de ez nem jelent megoldást. A tíz különjáratos buszunk 15 sofőr megélhetését biztosítja, közülük négyen képezték át magukat. Egy asztalos nem képes buszt vezetni, ahogy egy sofőr sem tölthet be más munkakört egyik napról a másikra – részletezte a problémát a fuvarszervező, hozzátéve: a munkásszállításból származó jövedelmek is csökkentek, ugyanis több multinál voltak leépítések.

– A sofőrökkel együtt 32-en dolgoztunk a cégnél, a vírus miatt azonban csökkent a létszám. Próbáljuk megtartani azokat az embereket, akiknek nincs más jövedelmük, de olyan kollégáink is vannak, akik beugrósként dolgoznak. Az ő megélhetésük kevésbé sérült a járvány miatt, de azt nem szabad elfelejteni, hogy mindenki a már jól megszokott fizetéséhez állítja be az életét, ehhez igazítja a kiadásait, a hiteltörlesztését, és így tovább. Ha ez valami miatt megváltozik, az mindenkit kellemetlenül érint – hangsúlyozta Sztehney Iván.

Sokan mehetnek csődbe

Szakács Róbert, a Szaki-Tours Kft. ügyvezetője is hasonlókról számolt be lapunknak. Sérelmezte, hogy a személyszállítók eddig nem kaptak segítséget, ezért csak azok maradtak talpon, akiknek van fix munkájuk.

– A helyzetünket tovább nehezítik a szigorú előírások: kizárólag 13 évnél fiatalabb buszokkal szállíthatunk, rengeteg orvosi papír kell a sofőröknek, és még sorolhatnánk. A cégek az elmúlt években rengeteg pénzt költöttek, ugyanis egy ilyen korszerű autóbusz vételára 50 millió forintnál kezdődik, s most ez a befektetés nem térül meg, csupán a technikában áll a pénz. Arra is kíváncsi leszek, hogy a jövőben hogyan lehet ezt az űrt pótolni, a járművek is csak korosabbak lesznek, de másfél éve nem termeltek pénzt – tette hozzá Szakács Róbert, aki szerint a személyszállítók kénytelenek lesznek árat emelni.

Elmondta azt is, a járműveket külföldről szerzik be, az ottani partnereik pedig arról számoltak be, hogy semmilyen problémájuk nincs a leállás miatt, mert az állam téríti a költségeiket.

– A sofőröket sem kellett elengedni, mindenkinek megmaradt az állása, és nyugodtan élnek a pandémia alatt is. Úgy vélem, nálunk is hasonló intézkedésekre lenne szükség, különben sokan mennek majd csődbe. Azt sem szabad elfelejteni, hogy kevés a jó buszsofőr, a megbízható munkatársakat meg kell fizetni, és ebben a helyzetben nem lehet őket megtartani – tájékoztatott Szakács Róbert, akitől azt is megtudtuk, jelenleg a korábbi bevételeik 20 százaléka folyik be a kasszába, a céges megrendeléseik nem estek vissza, s ha ezek nem lennének, már tavaly lehúzták volna a rolót.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában